Translate

torsdag 30 januari 2014

Tillstånd att döda (Refel Al-gharib)

Tillstånd att döda


Filmen (Tillstånd att döda) väckte väldigt starka känslor hos mig och fick mig att inse vad den riktiga bilden av ett krig är.
Eftersom jag är uppvuxen i Irak och har varit med i krig under 3 år så kan jag förstå hur människor kan ha det i Irak inte enbart i huvudstaden Baghdad utan alla delar i Irak har upplevt sådana situationer.

Kampen mellan USA och terrorismen började när den hemska händelsen 9/11 som fick amerikaner att tänka på att hämnas, och en av amerikanerna var Ethan som efter 9/11 gick med i militären bara för att döda terrorister, men detta ledde enbart att oskyldiga personer dog, b.la. män, kvinnor och till och med barn.

Den 12-juli 2007 attackerade amerikanska soldater torget i Baghdad, många människor dog då och två av dem var Namir-Noor-Eldin och Saeed Chmag för att man trodde att de hade vapen men istället hade de kameror.

I filmen kan man se hur manipulation och påverkan kan gå långt när soldaterna försöker få tillstånd att skjuta och elda minibussen som stod där och försökte hjälpa Saeed som var skadad.
Efter många försök så fick soldaterna tillstånd att elda minibussen, många dog och två barn var skadade och fick hjälp av Ethan som fick inse att det de gör var fel och att de själva är terrorister.

Det som jag inte riktigt förstod var hur kunde Bradley få 34 års fängelse när han läckte filmen och visade alla verkligheten om vad USA håller på med.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar