Translate

onsdag 15 januari 2014

Ali Walid (besöks rapport 3, judendomen)

Judendomen

Mitt sista besök beslutade jag med mina klasskamrater Rizaidin, Elin, Heather, Helin och Ranja att besöka Synagogan som ligger i Wahrendorffsgatan 3B nära kungsträdgården i T-centralen. Vi valde synagogan för att ingen av oss har aldrig har varit i en synagoga och ville se hur det är i en synagoga. 
Vi åkte dit den 21 november och den började 17:30 och slutade 18:30.  Jag hade aldrig varit i en synagoga förut och visste inte hur det såg ut men när vi gick in och såg insidan så var det inte så stor skillnad från moskén och kyrkan förutom om att symbolerna var annorlunda. David stjärna istället för Allahs ord eller korset.
Synagogan såg jätte mycket ut som kyrkan, liksom sättet de har sina stolar efter varandra och sen kan man sitta däruppe också och hur de får dricka vin. Den liknar kyrkan jätte mycket och på många sätt som dekorationen och stolarna. Dem som inte var judar fick inte sitta där nere eftersom bara judar fick vara där nere och läsa högt ur bibeln nära prästen och de läste jätte högt ur bibeln och från början drack de alkohol och dansade. När vi var där, pratade de om Yusuf och hans bröder och vad som hände honom.  När de läste högt ur bibeln så lät det som en grupp människor som sjunger och atmosfären var väldigt konstigt tycker jag.
Jag tyckte att besöket var helt ok eftersom det kändes som att jag var i en kyrka, det kändes inte så speciellt eller nytt. De läste ur bibeln högt med fin röst som man gör i Islamen och kristendomen så det är inte stor skillnad på alla dessa tre religioner när man går till botten av det.     

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Lördag 18 januari 2014

    Återigen hej Ali!

    Nu ska jag kommentera din tredje och sista besöksrapport. Den handlar om ett besök som du tillsammans med några klasskamrater hade i Stockholms stora synagoga för ett par månader sedan.

    Bakgrundsbeskrivningen är bra. Tvärtemot andra klasskompisar har du inte ens med ett ord skrivit om säkerhetskontrollen utanför synagogan!

    När det gäller processbeskrivningen har du skrivit om likheten mellan synagogans inre och kyrkorummet. Sedan skriver du om likheten även när det gäller att dricka vin. Var det verkligen så att de drack vin i synagoga? Jag har aldrig hört talas om någon sådan ceremoni i en synagoga!

    Du har skrivit att ”Dem som inte var judar fick inte sitta där nere eftersom bara judar fick vara där nere”. Det är inte sant! Jag själv har suttit därnere och så långt jag vet har jag aldrig någonsin varit jude!

    Senare i rapporten har du skrivit att ”från början drack de alkohol och dansade”. Hade jag inte känt dig och klassen så hade jag börjat tvivla på att du verkligen var inne i synagogan! ”Alkoholdrickand” och ”Dans” under en judisk gudstjänst i synagoga!!!!!!!

    Sedan har du skrivit att de läste en berättelse om Yusuf och hans bröder ur Tanakh.

    Du har en upplevelsebeskrivning där du menar att besök i en synagoga har likheter med besök i en kyrka eller en moské.

    Tack för att du har skrivit och skickat in även en tredje rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera