Translate

fredag 17 januari 2014

Amela Nikocevic SA11SA: Besöksrapport: Synagogan

Besök i synagogan, fredag 29/11-2013

Att besöka synagogan kan vara det besök jag längtat mest till. Jag vet så lite om Judendomen och ville lära mig mer om den. Jag, Sinem och Alexandra besökte en synagoga i Stockholm som låg på Wahrendorffsgatan. Vi skulle närvara på en judisk gudstjänst klockan halv sex. Vid grindarna utanför synagogan var vi tvungna att visa våra ID-kort och svara på frågor som ställdes av en man som undrade lite om vad vi gjorde här och varifrån vi kommer. Dessa frågor ställdes eftersom synagogan tidigare utsattes för ett attentat och idag väljer man att ta det säkra före det osäkra för att undvika att synagogan utsätts för liknande.

Framsidan.


Baksidan.

Innan synagogans ingång finns en vägg var en stor mängd namn är inristade. Detta fångade vår uppmärksamhet direkt och vi frågade genast vad detta stod för. Namnen som är inristade är namn på människorna som dog under andra världskriget i olika koncentrationsläger. Synagogan var otroligt vacker och utsmyckad med detaljer i guld och rött samt bruna nyanser. Synagogan påminde mig mycket om kyrkan eftersom det fanns träbänkar. Ovanför dessa finns en balkong var kvinnorna bör sitta, men detta var inte en regel man prioriterade eftersom synagogan var väldigt modern.

Väggen med inristade namn på offer i andra världskriget.

En väldigt trevlig man ville glatt visa oss runt i synagogan och sa åt oss att inte ta några bilder förrän gudstjänsten var över. Längst fram i salen befann sig rabbinen och bakom honom fanns den sjuarmade ljusstaken, Menorah, som är en vanlig symbol för Judendomen. Under vårt besök var endast tre ljus tända eftersom det var den tredje dagen av Hanukkah, som är en judisk högtid.

Till höger kan man se ljusstaken med endast tre ljus tända av sju, Menorah.

Vi blev tilldelade varsin bönbok när vi kom in i salen var gudstjänsten skulle hållas. Ur dessa bönböcker ber och sjunger man ur och dessutom läses olika kapitel vid olika tillfällen. Vi var där vid kvällstid och då fanns det särskilda sidor ur boken som man skulle läsas, hade vi varit där vid morgontid hade det varit andra sidor ur boken. Gudstjänsten hölls på hebreiska och pågick i cirka fyrtiofem minuter. Männen som deltog hade på sig en kippa, det är ett slags huvudbonad och denna är obligatorisk under gudstjänster. Mannen som bemötte oss var väldigt glad över vårt besök och berättade att President Barack Obama var på besök i synagogan under hans vistelse i Sverige. Detta var en väldigt stor händelse för dem.

Att få se synagogan och även få vara med på en gudstjänst var minnesrikt. Fastän jag inte förstod vad rabbinen sa så var det väldigt intressant. Som jag tidigare nämnde är Judendomen den religion jag har minst koppling till och därefter uppskattade jag detta besök väldigt mycket. Detta är en av de äldsta religionerna i världen med flera miljoner anhängare och att få ta del av deras heliga byggnad och utövning av religion glädjer mig. Jag tycker att väggen med inristade namn är en mycket fin gest då judar var en mycket förtryckt grupp under andra världskriget.

Jag och Sinem på övervåningen var kvinnorna brukar be.


I efterhand kan jag, efter att ha besökt synagogan, moskén och kyrkan nämna att jag inte fann så många likheter och skillnader som trott men en hel del. I synagogan har kvinnorna sin egen sektion där de ska be på övervåningen vilket även moskén i Fittja hade. Jag tycker även att synagogan och kyrkan är lika varandra ytligt, inte kyrkan vi besökte i Fittja utan andra kyrkor jag besökt tidigare. Med ytligt menar jag de utsmyckade lokalerna. Att besöka en synagoga var väldigt intressant och jag rekommenderar människor som vill ta del av och lära sig om andra religioner och kulturer att göra detsamma.

Synagogan.

2 kommentarer:

  1. Hej Amela!
    Bra rapport, tummen upp! Du förklarar detaljerat vad du såg och kände under gudstjänsten. Bilderna du har med i din rapport ger texten en helt annan lyft, vilket är bra. Bilden på dig och mig är nog den finaste ha ha.

    Puss och kram,
    Sinem Kayhan

    SvaraRadera
  2. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Hej Amela!

    Jag hoppas att du har det fint.

    Söndagseftermiddagen har börjat göra sig gällande. Under några timmar har jag läst och kommenterat några av dina kurskamraters rapporter och ibland är det rena nöjet att göra det. Jag lär mig en hel del genom att läsa sådana rapporter.

    Nu är det dags att jag börjar läsa och kommentera dina tre rapporter som du publicerade i fredags. Jag brukar säga att sent är bättre än aldrig men tänk om vi skulle kunna hålla tidsgränserna. Dina rapporter kom in 45 dagar efter ”sista inlämningsdatum”! Tänk hur en sådan företeelse skulle bemötas i arbetslivet!

    Hursomhelst första rapporten handlar om ett besök som du tillsammans med några klasskamrater hade i Stockholms stora synagoga i slutet av november 2013.

    Innan jag börjar kommentera innehållet i rapporten kan jag berömma dig för dina sju bilder. De har gett en lyft på rapporten. Bra gjort!

    Din bakgrundsbeskrivning är kort men tillräcklig. Du har skrivit om dina förväntningar och den hårda säkerhetskontrollen utanför synagogan. Bra!

    Sedan har du skrivit en del om muren med många namn utanför synagogan.

    Sedan tar ni er in i synagogan och där får ni hjälp och information från en hjälpsam man. Efter det får ni ta er upp till övervåningen därifrån ni kan beskåda synagogans rum och det som pågår där på ett bra sätt.

    Från balkongen har du bra utsikt över synagogans innandöme och kort försöker du beskriva det du ser därifrån.

    Sedan kom gudstjänsten i gång. Jag tror att du har blandat ihop kantorn och rabbinen i din redogörelse. Kantorn och rabbinen har lite annorlunda roller jämfört med prästen och kantorn inom kristendomen och därigenom ditt troliga misstag.

    Så långt jag vet pratar man svenska när ”predikan” hölls i synagogan. Hebreiska används för liturgin.

    Sista paragrafen har du ägnat åt en viss jämförelse mellan kyrka, synagoga och moské. Självklart blir en sådan jämförelse avhängig vilka specifika kyrkor, synagogor och moskéer man har besökt. Och som jag vet kan kvinnor sitta med männen i Stockholms synagoga samtidigt som kvinnor och män sitter på två helt olika sektioner i syrisk-ortodoxa kyrkan i Hallunda!

    Tack för en bra rapport!

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera