Translate

söndag 19 januari 2014

Hassan Abdulahi EK11JU - Besöksrapport 02, Jehovas vittnens Rikets sal i Tumba

Besöksrapport 2

Detta är min andra besöksrapport som var i Rikets sal i Tumba. Jag och några klasskamrater gick dit onsdag 11/11, runt klockan sju så började gudtjänsten.  Anledning till varför jag valde just att gå till Jehovas vittnen var för att jag ville se hur deras gudstjänst går till, jag har tidigare varit hos pingst och katolsk gudtjänst. Dock så har jag inte varit på Jehovas vittnens.  När vi fick besök av männen som kom till Tumba Gymnasium fick man bara reda på deras religion, vad de gör och antalet som utöver religionen. Det gjorde saken enklare för mig att välja just Jehovas vittnen för jag blev alltmer intresserad. Vi hade planerat att mötas upp vid Tumba gymnasium en kvart innan gudstjänsten sätts igång. På grund av trafiken så blev det att vi möttes vid skolan runt fem i sju och det ledde till att vi kom några minuter försent till gudstjänsten.

Själva lokalen såg inte ut att vara någon religiös byggnad utan mer som en vanlig hyrslokal. Det var inget som fick det framstå som en helig plats. Tillskillnad från moskéer och kyrkor, där man klart och tydligt ser att det är religiöst och heligt plats. När vi gick in så blev vi varmt bemötta av två män och en kvinna. Dem var jättetrevliga och bemötte oss på ett väldigt snällt sätt. Dem undrade vilka vi var och vad vi hade för syfte, vi berättade för dem att vi kommer från Tumba gymnasium och hade en uppgift om att besöka olika religiösa platser. De var ganska hjälpsamma och visa oss vägen till lokalen.

Det som fångade mitt intresse var att det fanns en stor vägg på vänstra sidan med citat i tre olika språk: spanska, finska och svenska. Citatet var ”Var medveten och stark … Jehova din gud är med dig”, jag tyckte att det var helt fantastiskt. Texten var vacker och man fick en värm känsla. Det här citatet är tagen från en vers i Bibeln. Efter ett tag så fick vi ett häfte och Den heliga skriften av männen som välkomnade oss, det skulle hjälpa oss att hänga med under gudtjänsten.  Deras Bibel bestod av både det nya och gamla testamentet, den var även översatt från det gamla hebreiska språket.  En av sakerna som skiljer Den heliga skriften och kyrkans Bibeln är att i den heliga skriften finns namnet Jehova, vilket är Guds namn enligt Jehovas vittnen, i boken till skillnad från bibeln där guds namn inte tillkommer endast vis ett ställe.
Gudstjänsten leddes av en ’’äldsta brodern’’. Man gick igenom en broschyr där det finns text och frågor till texten. Äldste brodern ställde frågorna och församlingen fick räcka upp handen för att svara. När han ger ordet till någon i församlingen så säger han: ja broder/ja syster och efternamnet. Sedan är det dags för andra att komma upp i podiet för att hålla sina tal.

Gudtjänsten kändes som en lektion eftersom ’’äldsta brodern’’ som ledde ceremonin ställde frågor och folket fick räcka upp handen, ge deras synpunkt och tolkning på frågan. Även besvara den utifrån utdrag av Bibeln.


Jag tycker att den var en otrolig upplevelse, jag fick mycket bättre insyn på religionen. Det som jag tyckte var mest intressant, var anledningen till varför det kommer finnas en regering trots att det är redan paradiset. Som svar, fick jag att människor kan begå misstag och att regeringen finns där för att kunna lära så att det inte sker misstag i slutändan. Dem sa att även Eva och Adam begick misstag, trots att dem redan var i paradiset fast då fanns det ingen regering, inga utvalda som kunde lära och förbättra dem.

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Hej igen Hassan!

    Kort efter att jag har kommenterat din första rapport ska jag läsa och kommentera din andra besöksrapport.

    Den här gången har du tillsammans med några klasskamrater tagit dig till Jehova vittnens Rikets sal i Tumba. Besöket gjorde du för drygt två månader sedan men rapporten skickade du till mig för publicering för endast ett par dagar sedan. Tänk om du hade skrivit ihop och bett om hjälp för att publicera rapporten enstaka dagar efter besöket!

    Hursomhelst är bakgrundsbeskrivningen bra. Du har beskrivit orsaken till varför du valde just den platsen för att besöka, hur och när du och dina vänner tog er dit, lokalens utsida och personer som tog emot er på ett bra sätt.

    Sedan har du kort beskrivit salens innandöme. Du har även gjort ett försök till att beskriva skillnaden mellan Jehovas vittnens översättning av bibeln och den gängse översättningen.

    Sedan har du beskrivit mötet som leddes av en ”Äldste broder”. Precis som du har beskrivit påminner dessa möten om en lektion i vilken gymnasieskola som helst. Kanske består den främsta skillnaden i att deltagarna (eleverna) kommer till salen (klassen) i tid och att de har gjort sin läxa för dagen!

    Din redogörelse för det som hände i lokalen avslutas här. Läsaren får inte veta mer om mötet och eventuella andra aktiviteter i salen.

    I slutet av rapporten har du några slutrader där du bland annat tar upp något som du inte har tagit med i rapporten och inte förklarat på annat ställe heller och då menar jag frågan om den himmelska regeringen.

    Du är nöjd med ditt besök och dt är bra det!

    Tack för din rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera