Translate

måndag 27 januari 2014

Min reflektion om tillstånd att döda

Reflektion om tillstånd att döda

Här kommer jag att berätta min reflektion om filmen.

Den 27 januari visade vår lärare dokumentärfilmen som heter ” Tillstånd att döda” för att det handlade om manipulation och påverkan. Så tänkte jag att det skulle vara en hemsk film som handlade om att döda människor. Kampen mellan USA och terrorismen hade alltid stridit varandra. Det fanns inte vinnare utan att alla var förlorare. Oskyldiga människor, barn och kvinnor dog på gatan och det var helt sjukt. Militären manipulerades till att tro att det dem gjorde var rätt. Mänskligheten borde ställa en fråga ” Var det rätt att göra sådant?

När jag tittade filmen så tänkte jag att det absolut var hemskt att se personer som var döda och låg i marken. Samtidigt visade filmen mycket blodiga händelser under kriget i Irak. Men jag tyckte att det var bra att vi fick veta hur det såg ut i Irak under 2007. När jag såg en person som jobbade journalist och gick med några personer. Men de amerikanska militära uppfattade på ett fel sätt att de trodde den irakiska journalisten verkligen var uppror och gick med några personer för att kunna skjuta mot helikoptern. Då dog journalisten och han var bara 22 år samtidigt ansåg jag att det verkligen var hemskt att göra sådant.

Det handlade om makten som USA tog kontrollen, så blev minoritets makten tvungen att ge upp för att dem inte kunde låta sig själva kontrolleras för att dem inte hade en chans att kämpa mot USA. 

USA är en demokrati och en mycket grundläggande regel inom mänskliga rättigheter. Man har rätt att få leva. Ändå är det tillåtet  att döda hundra-tusen oskyldiga människoliv. Genom manipulering och påverkan av makt, pengar och inflytande. Därefter har dem själva skapat sig egna förutsättningar för att kunna växa och växa som supermakt.

Men vi måste börja bry om oss detta för att jag talar för demokrati och jämställdhet i ett samhälle. Samtidigt tror jag att konflikter kommer att fortsätta framåt i utveckling. Alla har olika åsikter är en villkor för att kunna skapa en bra värld som möjligt och jag tycker att den här filmen har bidragit till mycket kunskap hur fel USA:s militära styrkor har agerat under 2007 i Irak.

Därefter fick jag två olika perspektiv att Ethan McCord och brodern till den irakiska journalisten och båda inte hade samma att uppfatta händelsen när den irakiska journalisten sköt av amerikanska militära. Samtidigt fick jag en uppfattning att de amerikanska militära verkligen hade fel att uppfatta om den irakiska journalisten att han inte var uppror utan journalist.

Då tänkte jag att det absolut var en fel kommunikation varandra för att de amerikanska militära beskrev att överdriva på ett sätt och sin chef precis inte visste hur situationen var. Så chefen gav sitt beslut att skjuta dem för att undvika få ett problem. Båda förklarade på olika sätt om händelsen när journalisten sköt av amerikanska militära och Ethan menade att de såg några vapen som journalisten gick med några personer och de två männen egentligen var att vakta i moskén men han sa att det inte låg moskén i närheten. Så tyckte de att de skulle skjuta dem och de var som anfölls av Apache-helikoptern verkligen upprorsmän men de var oskyldiga och journalisten gick med dem för att kunna vara tryggare och fota en Humvee som hade anfallits av Mahdimilisen.


Det var jobbigt att veta om de var uppror eller inte och det inte var lättare att besluta och jag kunde förstå hur Ethans tankesätt om situationen. Men jag ville erkänna att jag inte fattade varför hade de skjutit till några personer som tänkte att hjälpa till en person var skadad.  De tänkte att köra honom till sjukhuset men de amerikanska militära gjorde ett krigsbrott som Ethan McCord hade sagt” Det är krigsbrott för mig”.  För de inte följde ur Genévekonventionen så menade Ethan att det absolut var krigsbrott som de sköt till minibussen som fanns några personer. [1]

Eftersom de visste att de inte ingenting vapen så var det förbjudet att skjuta dem innan de upptäckte om de verkligen hade vapen. Men det var hemskt att skjuta dem men de bara ville hjälpa till en person som var skadad och det blev självklart att förstå de ville åka till sjukhuset.


Avslutningen beskrev jag att hur jag kände när jag såg dokumentärfilmen. Så började jag lite att gråta när jag såg de oskyldiga människor som dog och låg i öppen gata. Det blev jag lite illa rörd. Det är vidrigt. Det är omöjligt för mig att förstå hur man kan döda någon. Samtidigt blir jag lite förbannad till amerikanska militära hur de  gjorde under 2007 i Irak. Därefter har vi en regel att det inte får mörda en annan människa. Det är självklart för mig och dig också. Men dem lever inte samma liv för dem innebär bara att leva eller dö.

Jag vill säga att den där filmen är bra och jag tycker att det ger oss en lärorik om vad som faktiskt händer USA:s militär befinner sig.

1 kommentar:

  1. Tumba gymnasium
    Torsdag 13 februari 2014

    Hej Ahmed!

    Jag hoppas att du har det fint!

    Jag har tagit mig genom din reflektion över filmen ”Tillstånd att döda”. Sammanfattningsvis kan jag säga att du har berörts av filmen och det var väl meningen med att visa filmen.

    Jag har läst en hel del av det du har skrivit vid tidigare tillfällen. Den här gången är texten annorlunda. Den känns inte komma från dig och din innersta. Den känns som en hopsamling av tankar som någon annan än Ahmed jag känner till har tänkt.

    Du har skrivit: ”USA är en demokrati och en mycket grundläggande regel inom mänskliga rättigheter. Man har rätt att få leva.” Vad menar du med den första delen och har du glömt att fortfarande tiollämpas dödsstraff i USA?

    Du har skrivit: ” Det handlade om makten som USA tog kontrollen, så blev minoritets makten tvungen att ge upp för att dem inte kunde låta sig själva kontrolleras för att dem inte hade en chans att kämpa mot USA.” Vad menar du? Vilka har ” minoritets makten”?

    Det märks att din text skulle ha blivit mycket bättre i fall du hade ägnat en del tid åt slutredigering av texten. Glöm inte att det är bra att låta en text vila under en kortare tid innan man ännu en gång går genom den för att hitta och förändra oklarheter i den. Läs genom den här textmassan och försök förstå vad jag menar: ”Eftersom de visste att de inte ingenting vapen så var det förbjudet att skjuta dem innan de upptäckte om de verkligen hade vapen. Men det var hemskt att skjuta dem men de bara ville hjälpa till en person som var skadad och det blev självklart att förstå de ville åka till sjukhuset.”

    I näst sista stycket har du beskrivit dina känslor på ett mycket bra sätt. Filmen har påverkat dig och det är bra!

    Tack för din känslosamma text.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera