Translate

fredag 17 januari 2014

Ajla Begovic SA11SA: Besöksrapport om Scientologi kyrkan

Då var det dags för min sista besöksrapport. I onsdags den 17/12 besökte jag och några klasskompisar en Scientologi kyrka i Kungens kurva. Det är inte många som har besökt en Scientologi kyrka så vi bestämde oss för att skriva en rapport om något som jag tror ingen har skrivit om. Jag visste inte att det fanns någon sådan kyrka dessutom trodde jag att de skulle prata mycket om kristendom eftersom det också är en kyrka men nej, de var något helt annat.
Vi sökte upp adressen sen åkte vi direkt efter skolan så vi var framme där ungefär vid 15.00 tiden.
Det var lite svårt att hitta kyrkan så vi fick leta ett tag men vi hittade den till slut. Kyrkan låg i en stor byggnad fast den var på längre upp på en våning.

                                                          Symbolen för Scientologikyrkan
När vi kom in i byggnaden så mötte en man upp oss och vi berättade för honom att vi är på besök från Tumba gymnasium. Han sa till oss vi skulle ha bokat tid för besök eftersom mannen som visar runt i kyrkan var tyvärr inte där, men vi trodde att man kunde komma dit när som helst. Men mannen var så trevlig han sa att det inte var någon fara. Han ringde upp en annan man som också jobbar i kyrkan och bad honom komma för att det var han som skulle visa oss runt och svara på våra frågor.
Vi alla gick upp till den våningen där kyrkan var. När vi kom dit så var det väldigt litet dessutom såg det inte alls ut som en kyrka. Det var som en korridor hela vägen fram till ”bönrummet” eller vad man ska kalla det för det var där deras symbol hängde, bilder på L. Ron Hubbard och en staty på honom. Det fanns 2 eller 3 rum om jag minns rätt och i ett av rummen så fanns det datorer. Jag tyckte att det såg konstigt ut för varför ska en kyrka ha datorer och en tv? För mig såg det ut som ett äldreboende om jag ska vara helt ärlig. Det fanns bord och stolar i bönrummet dessutom var tv:n där. Men nog om det!                                                                                                       
                                                                Datarummet
Under tiden medans vi väntade på mannen så fick vi sitta ner och titta på en film om Scientologi kyrkor. I filmen visade de hur många Scientologi kyrkor finns över världen och det var flest i USA dock så förklarade de lite om just den religionen men det var lite svårt att hänga med eftersom jag aldrig har vetat att det är en religion. Jag har alltid trott att det var något inom kristendomen, så det var bra att vi besökte den kyrkan för nu vet vi alla att den religionen existerar. Jag tror inte att någon av oss visste att det var en religion för ingen av oss förstod så mycket av filmen.
Filmen var inte så lång ca en halv timme så när vi hade tittat klart på den så kom en lite äldre kvinna som också jobbade i kyrkan och frågade oss vad vi tyckte om filmen. Vi alla sa att den var intressant men att vi inte hängde med så mycket, sedan delade hon ut några små böcker till oss om Scientologi. Det fanns nästan inga människor i kyrkan förutom de som jobbade i kyrkan, det kan bero på för att det var en vardag.

Efter en kort stund kom mannen som skulle besvara våra frågor. Det var en äldre man runt 40 års åldern och han verkade glad för han log nästan hela tiden.
Vi satte oss vid ett bord i ”bönrummet” och började ställa frågor. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad vi frågade men han berättade att varje söndag så kommer man hit och lyssnar på när prästen läser ur deras bibel. Något som han mer berättade var att man ska leva som en bra människa och det är självklart för så är det i alla religioner, men de tror inte på att man kommer till himlen efter döden utan man bara återföds och när man återföds då ska man fortsätta leva som en bra människa och så går det runt i cirklar. Först dör man sen återföds man igen fast att man har levt som en bra människa. Jag tycker att de är likt Buddismen förutom att om man når Nirvana i Buddismen då slutar man återfödas. Å andra sidan så tyckte jag att det lät konstigt när han berättade om återfödelse för vad är då meningen med livet? Men alla tror på vad de vill och jag respekterar det.
                                                                  L.Ron Hubbard 
När vi var klara med frågorna så visade han oss runt lite i kyrkan. Han visade oss en stor tavla som hängde i ”korridoren” som jag tyckte var intressant men tyvärr så kommer jag inte ihåg vad den heter eller vad den stod för. Därefter gick vi vidare till statyn på L. Ron Hubbard som är grundaren till denna religion.
Det fanns inte mycket att titta på för det var väldigt liten lokal, så vi tackade för att vi fick komma sedan gick vi därifrån.

Jag tyckte att detta besöket var intressant men samtidigt konstigt. Jag fick inte den religiösa känslan som jag fick när jag var i en katolsk kyrka. Det som jag förstod lät konstigt och ologiskt som detta med återfödelse. Min andra besöksrapport handlade om en katolsk kyrka och det tyckte jag var intressant för jag är inte kristen så jag tycker om att lära mig lite om andras religioner också. Men Scientologi kyrkan såg jag som icke allvarlig.

Denna religionen är ganska ny den grundades år 1952 därför är den ingen stor religion annars hade jag hört talats om den som Islam, Kristendom, Judendom osv. Jag tror att det finns många fler som inte känner till denna religionen.

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Hej Ajla!

    Jag hoppas att du har det fint.

    Här är det helt OK! Det är söndagsmorgon och jag fortsätta dagens arbete när det gäller genomgång och kommentar av era besöksrapporter med en av dina rapporter.

    Tidigare har du skickat två besöksrapport till mig. Första rapporten handlade om ett besök som du hade i Moskén i Brcko i Bosnien. För att skriva den andra rapporten besökte du Katolska kyrkan i Södertälje. Nu är det dags att jag läser och kommenterar den tredje och sista rapporten.

    I den tredje rapporten behandlar du ett besök som du tillsammans med några klasskamrater hade i Scientologikyrkan i Kungens kurva för drygt en månad sedan.

    Bakgrundsbeskrivningen är mycket bra. Du har skrivit om ert beslut, om dina förväntningar och om dina knappa kunskaper om scientologi och scientologerna. Vidare har du skrivit om svårigheter med att hitta ”kyrkan” som ligger väl gömd i en stor byggnad.

    Väl inne i byggnaden dyker nästa problem ut. Ni borde ha bokat tid! Men mannen som öppnar åt er är vänligt nog för att ta emot er med öppna armar och ringa efter någon som skulle kunna ta hand om er. Bra!

    Du har beskrivit platsens innandöme på ett mycket bra sätt. Du är noga med att ge läsaren detaljer. Bra!

    Bland det första ni gör när ni är inne i lokalen är att ni får titta på en film som beskriver Scientologi och Scientologikyrkan. Jag kan förstå att du (och kanske även de andra) hade svårt att ta till sig filmens innehåll. Jag har sett några av deras filmer och ibland är det svårt att få ihop innehållet till en helhet. Självklart blir det ännu svårare när man inte vet något om rörelsen.

    Efter filmen fick ni ett par häften om scientologin och senare kom mannen som skulle vägleda er till läran och rörelsen. Ni ställde frågor och ni fick svar men du minns inte så mycket av samtalet. Minnet är så dåligt så att du skriver om ”prästen” och deras ”bibel”! Begrepp som aldrig skulle användas i sammanhang där scientologi är på tal!

    Sedan har du kort skrivit om det som hände efter samtalet och det märks att du hade kopplat bort minnet under resten av besöket!

    Dina reflektioner har du presenterat i det nästsista stycket. Du upplever Scientologi som lära och rörelse som intressant men samtidigt konstigt och jag kan tala om för dig att du inte är ensam om den åsikten!

    Tack för en bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera