Translate

söndag 19 januari 2014

Hampus Tuhkasaari SA11SA, Besöksrapport 3, Stockholms synagoga

Stockholms synagoga



Detta besök gjorde jag faktiskt för länge sedan, fredagen den 22:e november för att vara exakt. Då drog jag iväg med en kompis till Synagogan i Stockholm på Wahrendorffsgatan, bakom st. Eugenia kyrkan på Kungsträdgården.

Jag och min goda vän Pontus anlände vid Synagogan strax innan gudstjänsten började, så strax innan 17.30 och blev alldeles förvånade över den enorma säkerheten på plats. Vi mötte några säkerhetsvakter som bad om att få se våra ID-kort (vilket vi som tur var hade med oss) och sedan påbörjade vad som kändes som ett förhör, där jag var den misstänkte brottslingen. De frågade vad vi gjorde där, varför just här. Vi svarade att vi var på studiebesök och då krävde de information om vår kurs, lärare osv. Vi svarade på alla frågorna och efter att de hade kollat så att vi inte hade några vapen släpptes vi in, och det var precis på håret att vi han för gudstjänsten hade precis börjat.

Vi smög in och satte på våra kippor som vi fick låna i entrén och ställde oss till rätta. Jag hade förväntat mig att de skulle vara smockfullt men vi var bara ungefär 15 religiösa människor som deltog i bönerna.
Alla i församlingen läste ur deras sångböcker som bara stod hebreiska och sjöng senare tillsammans i kör. Vi hade själv väldigt svårt att hänga med i boken och kunde inte direkt tilläga mycket då min hebreiska inte direkt är den bästa. Och allting var på hebreiska. Vi hängde med på kroppsrörelserna och låtsas förstå och var respektfulla.

Själva gudstjänsten varade i cirka 40 minuter och mot slutet så började rabbinen predika på svenska. De predikade en berättelse från Gamla Testamentet, men jag lyckades aldrig uppfatta vilken. Som avslutning så sjöng någon form av lovsång om välsignelse och sedan fick jag skaka hand med min granne helt oväntat nog. Jag tror att det var någon hälsningsfras han sa men jag uppfattade aldrig var det var, men jag log och sa ”detsamma”!

Därpå var gudstjänsten slut och vi skyndade oss tillbaka och lämnade in våra lånade kippor. Efter det var över så begav vi oss mot tåget.

Vi kom bägge överens om en sak, att det var, trots det låga antalet en otroligt bra stämning därinne. Själva synagogan var väldigt fin och alla som var närvarande var på ett väldigt bra humör. Det var otroligt trevligt och jag önskade nästan att jag kunde hebreiska bara så att jag kunde ha förstått allt som sagts.

Det lär nog dröja ett tag innan jag besöker en synagoga igen men det är något jag kan tänka mig att göra igen… med en tolk såklart!

1 kommentar:


  1. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Ännu en gång hej Hampus!

    Och nu har tiden kommit till att jag läser och kommenterar din tredje och sista besöksrapport.

    Den tredje rapporten handlar om ett besök som du tillsammans med en vän hade i Stockholms stora synagoga för snart två månader sedan.

    Du har en bra bakgrundsbeskrivning där du liksom många andra som har besökt synagogan har skrivit om den hårda och kanske överdrivna säkerhetskontrollen. Det var bra att ni kunde komma in innan gudstjänsten kom i gång!

    Du och din kompis, Pontus, tog kippa på er och satte er i salen tillsammans med de fåtal som var närvarande och då kom det hela i gång. Problemet var det självklara; det mesta av liturgin är på hebreiska och för alla vi som inte kan hebreiska blir det svårt att hänga med i svängarna! 

    Som du har skrivit brukar däremot predikan vara på svenska. Du fattade att det hela handlade om ett stycke ur Torah men du kunde inte placera den i något sammanhang.

    Efter ett par lovsånger och böner var det hela över. Din bänkkamrat räckte dig handen och önskade dig frid (fast på hebreiska) och du svarade ”Tack detsamma” (fast på svenska)! Och varför inte det! 

    Dina avslutande ord är varmare än de två tidigare omgångarna. Både du och Pontus upplevde besöket som positivt och du skriver ” Vi kom bägge överens om en sak, att det var, trots det låga antalet en otroligt bra stämning därinne. Själva synagogan var väldigt fin och alla som var närvarande var på ett väldigt bra humör. Det var otroligt trevligt och jag önskade nästan att jag kunde hebreiska bara så att jag kunde ha förstått allt som sagts.”

    Det otroliga är att den här gången kan du till och med tänka dig sätta fötter igen i lokalen, även om du helst vill ha en tolk med dig! Och det kan jag mycket väl förstå! Inte illa! 

    Tack för en bra och reflekterande rapport!

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera