Translate

fredag 10 januari 2014

Besöksrapport 3 Narita-san Shinshou-ji Stefan M


Buddhistiskt tempel
Bakgrundsbeskrivning:
Jag valde att besöka ett buddistiskt tempel i Japan. Tempelet heter Narita-san Shinshou-ji och det ligger i Narita. Jag tänkte då på det här templet som jag själv gärna skulle vilja spana in på. Det är intressant och att det är något jag själv ville uppleva. De som följde med till templet var min klass, Hisako och vår guide Oka. Besöket ägde rum i april i år. Jag kunde redan om den här platsen därför att jag redan läste om det här templet och vad man brukar bevittna inne.

När jag var vid templet tänkte jag ”Vad vackert det är här”. Innan jag var vid templet anade jag att det här skulle bli en jättestor upplevelse för mig. I tempelområdet fanns det höga byggnader. Ingången som man gick igenom var en stor träbyggnad med pelare som var utsmyckade. Hela tempelområdet var täckt med sten, grönska, statyer och flera typer av byggnader. Där fanns det en stenbelagd väg som ledde till en stentrappa. Ovanför såg man en damm med koi fiskar och sköldpaddor. Sedan fortsatte vägen över en bro och det kom fram till en till stentrappa. På båda sidorna av trappan fick man skåda gravstenar. Ovanför branten fanns ett tempel där en ceremoni pågick.

Förloppsbeskrivning:
I lokalen där verksamheten ägde rum såg det fint ut och det kändes fridfullt. Det fanns ett högt tak, öppen golvyta för närvarande att sitta på och det fanns utsmyckningar av tyger i olika färger och mönster längs väggar och tak. De som visade oss ceremonin var buddhistiska munkar som hade på sig lilla kläder och lärlingar som hade på sig gula kläder. När det gäller åskådare var det mest vuxna(unga och äldre) som bevittnade det. Ceremonin som vi upplevde var Ogomataki. Människorna skrev sina önskningar på trädbrädor och sen brändes dem. Inuti salen hade en av munkarna ett tal, en annan sjöng en sång och en till slog på en jättestor trumma. Den fjärde läste ett mantra. Syftet med det var att dämpa sinnet och för att man ska få sin önskning uppfylld. Innan det brukar man slänga mynt i en helig låda. Atmosfären under ritualen var lugnt och avslappnat. Man kände hur själen renades.

  
Upplevelsebeskrivning:
Jag tyckte det var intressant att se hur aktivitetet var i templet och jag lärde mig mycket angående det. Det var första gången jag har sett buddhistiska munkar utomlands vilket var intressant. Jag blev väldigt lugn av det mantrat som sades under ceremonin. Jag kände mig som en jätteglad människa efter besöket. Jag tyckte munkarna hade intressanta kläder på sig och de utförde ritualen på ett bra sätt. Jag kan påpeka om att buddhister är väldigt fridfulla och respektfulla efter att de har bevittnat en sådan, liknande ceremoni.


1 kommentar:



  1. Tumba gymnasium
    Fredag 10 januari 2014

    Hej igen Stefan!

    Då är det dags att jag tar upp, läser och kommenterat din tredje och sista besöksrapport, en rapport som publicerades för några minuter sedan! 

    Din tredje rapport handlar om besöket på ett buddhistiskt tempel och tyvärr måste jag ännu en gång börja mina kommentarer med bilderna! Troligtvis är det många fina bilder du har

    Besöket ägde rum i april 2013 då du var tillsammans med din klass och Hisako i Japan.

    Bakgrundsbeskrivningen är mycket bra. Du försöker ge en bra bild av templet till läsarna.

    Du har även beskrivit templets insida.

    Sedan har du försökt med hjälp av minnet ge läsaren en bra uppfattning om processen. Det måste ha varit en otrolig upplevelse med ett samspel av behagliga ljud, färger och dofter!

    Processbeskrivningen är bra. Synd att du inte kunde språket. Annars hade du kunnat ge läsaren en bättre uppfattning om vad som sades under ceremonin.

    Det hade även varit intressant om du hade återgett det som er tolk hade sagt till er om ritualerna i templet.

    Slutorden är bra.

    Jag hoppas att du ser till att dina bilder blir tillgängliga för läsaren.

    Tack för en bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera