Translate

fredag 10 januari 2014

Anna Maria Shamoon - Besöksrapport 3



Besöksrapport 3 – Buddhistiskt tempel


Lite om ett buddhistiskt tempel

Fredagen den 6e december valde jag att besöka ett buddhistiskt tempel i Alby. Ett sådant tempel som även kallas för vihara är ett ställe där munkarka ber sina böner, dock kan även lekmän gå in och agera vittnen. I det templet vi gick till fanns det ett litet biblotek, kök och sedan ett ganska litet rum där altaret och statyerna av Buddha stod dock där munkarna ber sina böner. I rummet finns det även en stor röd matta, nästan allt där var bara röd och orange. Samt många stora statyer och altaret av Buddha dock ljus och dofter.
Jag tyckte att det var vackert med färgerna och jag fick en speciell känsla av ljuset i rummet, - trygghet.



Innan besöket
Innan besöket var jag inte alls nervös, utan nyfiken. Jag längtade bara att komma fram dit och se hur det såg ut även fall jag inte hade någon bild av hur jag tror att det kommer att se ut.
När vi kom fram till dörren (Jag och Veronica) så blev jag lite nervös. Vi stod ett tag vid dörren innan vi steg in och pratade om vilka frågor vi skulle ställa.
Några av frågorna:
- Hur lever en munk?
- Vad äter en munk?
- Hur länge mediterar man och beror det på något?

Under besöket
När vi steg in blev vi bemötta av en munk. Han hade en vinröd klädsel. Vi tog av oss skorna och hängde våra jackor. Sedan visade han rummet vi skulle meditera oss i. Vi tog en varsin liten röd kudde och satte oss ner på mattan. Han började prata om sig själv lite, hur länge han hade varit munk och om sin familj (syster och föräldrar) och vad han tycker om det. Han hade varit munk i 20 år och det enda han hade sa han var hans familj och hans vänner från templet. Han tycker att det är bra att vara munk för då begär man inte om något.

Sedan ställde vi våra frågor. Hur lever en munk? Han sa att en munk lever helt vanligt utan att begära något. Vad äter en munk? Han sa att här i templet äter man vegetarisk mat och utanför kan man äta kött om man vill. Hur länge mediterar man och beror det på något från person till person? Hans sa att man kan meditera från 30 minuter till 4 timmar, det bror på hur man känner efter själv hur mycket man behöver.

Efter frågorna och diskussionerna började han att lära oss hur man ska sitta för att meditera sig på ett bekvämt sätt. Det tog lite tid men till sist lyckades vi. När man mediterar sig så ska man blunda och munken säger några ord t.ex. vad man ska känna efter på ett mentalt sätt. Det gick från huvudet till benen och inre organen. Ca 30 minuter mediterade vi och efter det ställde han oss frågan hur vi kände oss? Jag tyckte att det var avslappnande, på ett mentalt sätt kunde jag inte längre känna mig stressad.

Inne i rummet blev jag intresserad av ett träd som jag länge hade kollat på och ställde snabbt frågan var trädet symboliserade. Munken svarade att det var under ett sådant träd som Buddha satt under när han mediterade själv.



Efter besöket
Efter besöket var jag fortfarande avslappnad och fri från stress. Jag tänkte mycket på hur munkar klarade egentligen av att leva så, borta från omvärlden. Det enda man nästan gör är att försöka leva som Buddha för att nå Nirvana. Själv skulle jag aldrig tänka mig leva så för jag skulle aldrig våga ha det modet att tappa det jag har med omvärlden. Men jag verkligen uppskattar munkars mod.

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Söndag 12 januari 2014

    Hej igen Anna Maria!

    Jaha damen, då är det dags att jag sätter igång och läser samt kommenterar din tredje besöksrapport.

    Till tredje anhalt för att göra ett besök har du valt Vihara, ett buddhistiskt tempel i Alby. Underbart att bo i en del av landet där kulturer möts och vi har möjlighet att uppleva det multikulturella samhällets söta frukter på en uppenbart och enkelt sätt.

    Besöket gjorde du tillsammans med Veronica i klassen för drygt fem veckor sedan. Du har besökt en Vihara i Alby och du upplyser t ”att där ett ställe där munkarka ber sina böner, dock kan även lekmän gå in och agera vittnen.”

    Bakgrundsbeskrivningen är mycket bra. Du beskriver orsaken till valet av plats, känslan inför besöket och frågor som du ville genom besöket få svar på. Bra!

    Väl inne i Vihara tas ni emot av en munk som du senare har skrivit en del om men varför skriver du aldrig vad han hette, hur gammal verkade han vara och varför ingen bild på honom?

    Efter frågestunden, era frågor och munkens svar har ni ägnat trettio minuter åt meditation. Du har i rapporten återgett ditt svar på munkens fråga om hur det kändes och ditt svar har varit: ”Jag tyckte att det var avslappnande, på ett mentalt sätt kunde jag inte längre känna mig stressad.” Det märks att du har haft en härlig upplevelse.

    Dina efterord är bra. Du sammanfattar besöket i några få meningar. Jag undrar:
    - Hur ordnade ni besöket?
    - Var i Alby ligger templet?
    - Var det flera än ni två som närvarade under ert besök?
    - Hur stor var Vihara? Var det en vanlig lägenhet eller något annat?
    - Har du utövat kunskapen du har erövrat (det vill säga hur du skulle kunna meditera) någon gång efter besöket hemma hos dig eller någon annanstans?

    Tack för en bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera