Translate

tisdag 14 januari 2014

Rizadin Karim - Besöksrapporter 1, Besök på buddhistiskt tempel i Japan

Besök på buddhistiskt tempel i Japan

April 2013 var Jag på språkresa i Japan. Vi hade ett schema som vi följde och där ingick besök på buddhistiska tempel.

Även om detta var min första gång jag besökte ett tempel visste jag ungefär hur det skulle se ut eftersom att jag har sett många scener i japanskan filmer och animen som utspelar sig i ett tempel. Men jag blev ändå väldigt förvånad över stämningen och atmosfären där inne och utanför templet.

Innan man gick in i templet skulle man ”rena” sig med vatten, man tog vatten med en slev och skulle tvätta händerna och sedan skölja munnen. Lite som när man ska be om man är muslim, men då tvättarna man mer än bara händerna och sköljer munnen.

Utanför templet fanns det massa statyer. Några hade väldigt läskiga ansikten för att skrämma iväg onda andar, de såg inte väldigt vänliga ut. Det fanns även en liten brasa med rök som man skulle blåsa på sig själv, jag minns inte varför.

När man var inne i templet fick man inte ta bilder, spela in eller tala alls vilket inte var konstigt eftersom att en ceremoni var igång. Under hela ceremonin var vi tvungna att sitta knäböjda, jag tror att man var tvungen att sitta så i alla fall, alla satt sådär så jag vågade inte sätta mig bekvämt även om det gjorde ont efter ett tag eftersom att jag inte är van.

Jag satt så långt bak att jag inte kunde se munkarna, men jag hörde deras mantra som lät som blablablabla för mig och när jag frågade några japaner visade sig att det dem sa inte betydde något. De brände lite grejer på brasan och slog på stora trummor som fick alla turister att hoppa till för det lät som f*n.

Besöket var en väldigt lärorik upplevelse för mig och intressant, speciellt eftersom att jag är intresserad utav japansk kultur.

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Lördag 18 januari 2014

    Hej Riza!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Jag har tagit mig genom din första besöksrapport och här kommer mina kommentarer.

    Första rapporten handlar om ett besök som du hade på ett buddhistiskt tempel i Japan i april 2013.

    Bakgrundsbeskrivningen är okej. Som sagt besöket hade du långt innan kursen började och några månader innan du visste att du skulle skriva en rapport om besöket och rapporten blir därefter.

    Den information som läsaren får om det som hände inne i templet är ganska klen. Man får veta att du liksom alla andra fick sitta knäböjd, munkarna uttalade ett mantra som inte betydde något, ”lite grejer” brändes på en brasa och att man slog på stora trummor!

    Ändå skriver du att ”Besöket var en väldigt lärorik upplevelse för mig och intressant, speciellt eftersom att jag är intresserad utav japansk kultur.” och jag undrar varför!

    Du har avslutat rapporten med ovanstående rapport.

    Tack för att du har skrivit ihop en rapport och att du har skickat in den!

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera