Translate

lördag 11 januari 2014

Sara Ridemark, Besöksrapport 2, Rollspel Yggdrasil

Sara Ridemark
Besöksrapport2
Rollspel Yggdrasil

Den 20:e  november (alltså förrförra vecka) tog jag tåget ut till en station som heter Skogås, där jag träffade Olivia (Pehrsson, hu11) och följde med henne till Skogås kyrka. Det var på kvällen, och därför var det svårt att riktigt se.

Innan detta besök hade jag besökt det en tidigare gång, då jag var på en workshop med några andra medlemmar i organisationen som var där, nämligen en rollspels grupp som heter Yggdrasil. Olivia är nämligen med där och bjöd in mig, så då gick jag  på denna workshop för att testa hur det skulle kännas att låtsas vara en annan person på det sättet.

Som tur var hade en av medlemmarna lagt ut en beskrivning på vägen, och med hjälp av den, kunde jag lokalisera mig till platsen där vi skulle vara. Tyvärr fanns det ingen person där än, och jag väntade kanske tio minuter innan det kom två personer som bjöd in mig, en kille med piercingar som presenterade sig som Sebastian och en annan tjej som jag inte minns namnet på. De två välkomnade mig in, och så väntade vi på att det skulle flera innan vi började.

Detta var alltså ingen riktig religiös samling, utan en mer samling för lika intresserade människor. Vi var visserligen ”i en kyrka”, men lokalen var faktiskt under kyrkan, och vi hade ingen riktig religiös handling eller någonting sådant. Två av kyrkans assistenter var där och hjälpte till, men det var en del av deras jobb, plus att de faktiskt hade hjälpt till att startat gruppen som samlades.

Från utsidan såg det ut att vara vilken kyrka som helst – ett högt tak, ett kyrktorn och en liten kulle -, men för att komma till där vi skulle vara, fick vi gå ner för en liten kulle och gå in under själva kyrkan. Insidan var större än den säg ut, som jag snart skulle få veta.

Vi var i ett stort rum, men när flera började strömma in, gick vi in i ett litet rum där vi satt bara fem-sex personer. Nu var det inte exakt mycket religiösa aktiviteter, då detta trots allt var mer en samling för rollspelare än för någon speciell religion, utan helt enkelt bara råkar vara i en kyrka.

Yggdrasil som en grupp har inget med någon religion att göra, men det var där som de olika ledarna först träffade varandra och fick iden att skapa ett Harry Potter- rollspel.

Förut rummet där vi var i, finns det också flera små rum. Bland annat finns det en lite större plats för mindre barn samt ett litet kök, där jag blev ”tvingad” till att ta ett bröd.

Jag skulle nog säga att de flesta medlemmarna skulle ha setts lite udda ut jämfört med den vanliga bilden, men de flesta skulle nog ha sagt att bilden av dem, stämde överens med den bilden som rollspelare/lajvare ibland sägs ha av andra personer. Vissa hade färgat hår, massor med tatueringar och piercingar – men inte mer än andra grupper.

De var trevliga personer dock, helt ifrån vad jag först hade trott. Ingen av dem var annorlunda ifrån de vanliga personer jag umgås med, om än att de hade ett specifikt intresse som de alla fokuserade väldigt mycket på.

Små grupper satt omkring bord med läsk och kanske en chipspåse bredvid sig, ett par eller flera papper som sammanfattar deras karaktärer, och en större låda med varsin rollspel. Mer såg jag inte, eftersom vi gick in
I rummet där vi var, satt jag och Olivia i en soffa och på bordet framför oss låg massor med böcker. Olivia hade flera papper som hon fick lite hjälp att fylla i av en annan medlem, medan jag tittade på och bläddrade lite i böckerna.
Mer hände egentligen inte, utan vi hade lite roligt och pratade lite lugnt. Efter åkte vi hem och vi delade på oss när vi kom till Älvsjö för att ta oss hem.

Det mesta konversationen handlade om var andra rollspel, andra rollspelare samt det rollspelet de höll på. Jag tyckte nog att de var väldigt trevliga och förstående när det kom till mina få frågor.

Det här besöket var väldigt roligt för mig, eftersom jag har en längre tid varit tämligen intresserad av att rollspel, men har inte riktigt vågat. Med hjälp av Olivia, kunde jag undersöka ungefär hur det var att skriva en roll och sen börja förberedda. Nästa år, i januari, ska jag åka med Yggdrasil på deras vinterlajv och spela en egen karaktär. Sen får jag väl se hur roligt det verkligen är, och då kommer jag troligen att välja mellan att fortsätta eller inte.

Den här organisationen tycker jag är väldigt rolig och intressant. I framtiden kan jag tänka mig att åka dit igen och spela mer rollspel med dem, om jag skulle bestämma att jag vill ge mig in på det.

Jag skulle nog tro att ingen religion direkt har något emot rollspel. Bara för argumenterades skull, ska jag ändå skriva upp vad de olika religionerna kanske tycker och tänker om det.

Kristendomen skulle troligen inte ha något större problem med det. Vi var under kyrkan, och det var inte som om vi misshandlade Gud på någon gång. Så vitt jag vet, svor vi lite och sådär, men det var inte som om vi försökte åkalla djävulen eller någonting sådant. Ingen pratade direkt om någon specifik tro, men det kanske är för att de förstår att vissa blir obekväma när det kommer till sådana personliga ämnen.

Det var dessutom inget religiöst i mötet, utan var helt neutralt och spelade ingen roll om du var kristen eller inte.

Buddismen skulle inte heller ha något problem med det, eftersom i buddismen ska man själv uppnå till Nirvana. Rollspel är inget som direkt handlar om att tänka väldigt mycket, men det är roligt och kan ge en känsla att man lever ett gott liv genom att ha roligt.

Islam kanske skulle ha mer problem med att man rollspelar, eftersom man ägnar väldigt mycket tid åt att sy kläder och rollspela som man egentligen skulle kunna ägna åt att be och hålla sig till den rätta klädseln för muslimer, alltså inte visa flickornas hår och ha på sig lite mer ”religiösa” kläder.

Däremot kanske det skapar lite problem om det är fastan samma tid som man ska rollspela, eftersom det kan ta upp väldigt mycket tid och energi för att fixa till allting och fortfarande hålla upp skolan eller jobbet, vilken man nu har.
Judendomen är jag inte lika säker det. Oftast rollspelar man på lördagar och söndagar, men det kan komma upp tillfällen också på lite heligare dagar och fredagar eller torsdagar. De dagarna kanske det skulle vara lite problematiskt, men då kan man ju alltid välja att inte gå eller att utöva sin religion på plats istället om man kan.

Hinduismen skulle nog inte heller ha något större problem med det, om det inte hamnar på en dag då man ska ägna tiden åt religiösa ritualer istället. Jag tror inte precis att det finns några gudar hos dem som skulle ha något emot att man egentligen helt enkelt har lite roligt, men det kan ju finnas personer inom hinduismen som skulle tro att det är att skända gudarna på något sätt.
 Alltså tror jag inte egentligen att någon större religion har något problem med rollspel eller lajv, såvida det inte hamnar på en dag som någonting speciellt inträffar.


(Finns det någon religion som ni skulle tro är emot lajv/rollspel? Hör av er!)

1 kommentar:



  1. Flemingsberg
    Söndag 12 januari 2014

    Hej Sara!

    Jag hoppas att du har haft fina helgdagar. Och jag önskar att du har ett underbart lov bakom dig.

    Nu har turen kommit till att jag kommenterar din andra besöksrapport. Rapporten behandlar ett rollspel som du tillsammans med Olivia i HU11 deltog i den 20:e november 2013.

    Det är rollspelsgruppen Yggdrasil som har anordnat rollspelet som ni har besökt och du skriver rapport om.

    Bakgrundsbeskrivningen är bra. Läsaren får en uppfattning om vad du kommer att delta i och du är generös när det gäller att dela med dig information som du har tagit del av.

    Spelet betecknar du som ett ”Harry Potter-spel”. Du ger en bild över hur deltagarna i spelet ser ut som. Och du poängterar att dessa är helt vanliga människor med lite annorlunda intresse.

    Du skriver att spelet kändes mycket roligt för dig men jag som läsare får inte veta så mycket om vad ni (och i synnerhet du) gjorde under spelet! Jag får veta att ni satt på en soffa och du bläddrade genom en bok! Vad hände mer än detta!?

    Sedan tar du dig hem och funderar över hur de olika religionerna ställer sig i fråga om rollspelet du deltog i. Du försöker resonera kring frågeställning men du kommer inte långt!

    Du har skrivit att i januari 2014 kommer du troligen att delta i spelet ännu en gång. Jag hoppas att ni får en rolig tid då.

    Tack för din rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera