Translate

onsdag 15 januari 2014

Rizadin Karim - Besöksrapporter 2, Besöket på synagogan i Kungsträdgården

Besöket på synagogan i Kungsträdgården

Dark Nader frågade högt i klassen ” vilka är intresserade utav att besöka en synagoga?”. Många verkade vilja gå dit så jag tänkte, ja varför inte? Jag har ju aldrig varit i en synagoga innan.

Jag och några klasskamrater besökte synagogan i Kungsan den 21 november. Vi kom dit 17:30 som vi blev tillsagda, men vi fick inte komma in förens 20 minuter senare på grund av deras ÖVERDRIVNA säkerhetskontroll.
                     
Jag kände mig väldigt ovälkommen! Hur paranoida får man vara egentligen? Att gå sådana längder som att kolla väskor, fickor, ID kort och prata enskilt med oss som om vi vore kriminella. Jag kände direkt hur ointressant besöket blev när vakten behandlade mig som en bråkstake.

Efter säkerhetskontrollen fick vi instruktioner om hur vi går in, vad vi får göra och inte göra(får inte göra något alls såsom anteckna, fota, filma, prata osv). Han bad även oss killar att ta på oss en kippa, det var inte obligatoriskt men det vore respektfullt.

Vi satte oss på övervåningen av salen. Salen i synagogan påminde om en blandning mellan en moske och kyrka. Designen är väldigt lik en kyrka, stolara vända åt samma håll och ett altare, en inga kyrkokonster som i en kyrka. Lika ”tråkig” som en moske med några få davidsstjärnor och enstaka menora.

Under ceremonin läste prästen ur biblen på hebreiska och ibland talade han svenska. Det enda jag förstod var när han berättade om berättelse om Moses och hans uppväxt.
Det var väldigt få människor på denna ceremoni.

När det var över gick alla fram till varandra och hälsade shabat shalom. Människorna var mycket trevligare än vakten och ställde upp att svara på frågor som vi hade om judendomen.

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Lördag 18 januari 2014

    Hej igen Riza!

    Då är det dags att jag läser och kommenterar din andra besöksrapport.

    Den här gången handlar en rapport som du har gjort under kursens gång och du borde komma ihåg på ett bättre sätt.

    Rapporten handlar om ett besök som du tillsammans med några klasskamrater gjorde i Stockholms stora synagoga.

    Bakgrundsbeskrivningen ägnar du främst åt säkerhetskontrollen utanför synagogan som du upplever som ”överdriven”. Du har skrivit att efter den hårda kontrollen kände du dig ovälkommen och att du tappade intresse för besöket. Det märks av rapporten och det är synd.

    Synagogas sal beskriver du som en blandning av en kyrka och en moské och du upplever den som ”Lika ”tråkig” som en moské med några få davidsstjärnor och enstaka menora”.

    Processbeskrivningen är mycket kort: ”Under ceremonin läste prästen ur bibeln på hebreiska och ibland talade han svenska. Det enda jag förstod var när han berättade om berättelse om Moses och hans uppväxt.”

    Även avslutningen är kort. Tack och lov är de fåtal personer som har kommit till synagogan för att delta i gudstjänsten trevligare än vakterna!

    Tack för den andra rapporten.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera