Translate

torsdag 9 januari 2014

Besöksrapport 2 Älvsjökyrka


Besöksrapport 2 Älvsjökyrkan
Bakgrundsbeskrivning:
Jag valde att besöka Älvsjökyrkan p.g.a att det är en kyrka som är bekant för mig. Det är en metodistisk kyrka och det är en intressant kyrka. Först besökte Jag den här kyrkan för 3 år sen tillsammans med mina föräldrar och jag tyckte att det såg fint ut inne.

Jag gick till kyrkan den 10 november 13 tillsammans med min pappa för att han ville också besöka den. Jag visste om kyrkan innan p.g.a att jag har varit där som jag sa och jag visste vad som brukar ske under gudstjänsten. Jag har också bevittnat olika aktiviteter som har ägt rum i kyrkan.
Det är en gul liten kyrka som ser helt modern ut. Den har jättemånga fönster. Vänster om kyrkan finns det ett kyrkotorn som brukar ringa när en gudstjänst ska ske. Runt kyrkan är det en massa träd. Framför finns det en gata där bilarna och bussarna åker.

Förloppsbeskrivning: Inuti lokalen finns det jättemånga stolar och taklampor. Den har vita väggar.  Framsidan av kyrkan finns det en altar med ljusstakar där prästen brukar prata och läsa ur bibeln. Höger om altaret finns det en orgel och en piano. Golvet ser helt rent ut och är rött i mitten och vitt på sidorna.

Det var mest gamla personer där, men det fanns naturligtvis unga människor också. Det är en intressant kyrka trots allt.

Det som skedde under besöket var först att vi stod upp och sjöng fadervår. Efter det satte vi oss och prästen läste högt om Gud. Han sa”Gud är skaparen över denna värld och han är den allsmäktiga. Han berättade sen att vi alla som är i denna värld är hans barn och vi människor måste bli sams med varandra för att den här världen ska bli ännu bättre. Efteråt läste vi från bibeln.  Sen gick jag fram och drack det röda vinet och åt en brödbit som symboliserar Jesus kropp och blod, det var nattvarden. Därefter har jag bevittnat ett bröllop och det var som ett vanligt bröllop att paret tittade på varandra och prästen började snacka som man brukar göra på bröllop. Atmosfären var faktiskt lugnt.

Upplevelsebeskrivning: Jag tyckte besöket var inte illa alls, inte heller när jag lyssnade på prästen och när vi såg på t.ex bröllop och annat under gudstjänsten. Besöket hade en positiv effekt på mig, men det var ändå inget speciellt. Jag vet att man ska respektera andra människor och göra världen så bra som möjligt. Det måste man själv göra, ingen annan kan göra det åt en. Jag tycker verksamheten var ok, man hade en positiv känsla under gudstjänsten och det kände som att man verkligen levde lugnt och hade positiva tankar. Jag gillade gruppen som pratade under tjänsten och jag lärde mig några nya saker, vilket kändes bra. Sedan sa de att vi unga människor måste plugga bra i skolan för att sen få ett bra jobb och att vi ska kunna hantera livet på ett bra sätt.
Stefan M HU11



1 kommentar:


  1. Tumba gymnasium
    Fredag 10 januari 2014

    Hej Stefan!

    Jag hoppas att du har haft det bra under lovet.

    Det har gått några timmar sedan du publicerade din andra rapport och nu är det dags att jag tar mig genom det.

    Det första jag vill säga är att tyvärr har dina bilder inte publicerats på rätt sätt och därför är bilderna inte tillgängliga för läsaren. Se till att felet åtgärdas. Att publicera bilder i en bloggkan ibland vara ganska krångligt. Glöm inte att i fall du får svårt att åtgärda felet så är vi många som skulle kunna hjälpa dig. Många i gruppen skulle kunna hjälpa dig.

    Du har valt besöka Älvsjökyrka som är en metodistisk kyrka. Du har besökt kyrkan tillsammans med din far. Din bakgrundsbeskrivning är bra. Du har även beskrivit kyrkans yttre på ett bra sätt.

    Du har beskrivit kyrkorummet rätt bra. Du har skrivit att de flesta som var i kyrkan när ni var där var äldre personer. Tyvärr har du glömt skriva hur många personer (på ett ungefär) var där.

    Processbeskrivningen är detaljerad och du har använt dig av ett enkelt och bra språk när du har beskrivit händelserna under gudstjänsten.

    Innehållet är det vanliga: ”Fader vår”, lovsånger, tacksägelsen, bibelläsning och nattvarden. Momentet du verkar ha glömt beskriva är predikan. Vad handlade den om? Var den intressant? Hur skulle du sammanfatta predikans budskap?

    Dina eftertankar och slutord är i sin ordning. Du har skrivit om en positiv känslan som fyller besökaren under en sådan ceremoni men vad är det för positiva känsla? Hur kände du dig? I vilken betydelse tolkar du känslan du fick som en positiv känsla?

    Tack för en bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera