Translate

tisdag 21 januari 2014

Påverkan & manipulation - Lisa Lundberg

Lisa Lundberg SA11SA, Arbetsuppgift: Påverkan och manipulation


Det råder ingen tvekan om att manipulation är något som förekommer i dagligen i vårt samhälle. Med stor sannolikhet förekommer det överallt, men eftersom ordet manipulation är något som förknippas som dåligt, så utförs gärna manipulationen ofta dolt.

Det kan vara en sådan enkel sak som att tvinga på eller tjata på oss människor på stan om att vi skall köpa ett visst mobil abonnemang. Självklart framför säljaren alla produktens fördelar för att vi ska köpa den, men dolda utgifter och bindningstider är något som inte framkommer. Eftersom att vi bara hör om de enorma fördelarna ställer vi oss ofta positivt till produkten och går med på att teckna ett abonnemang. Den stora frågan är hur vi kan låta detta ske och låta oss själva bli så extremt påverkade då vi mer än många gånger hört om att vi bör bli mer vaksamma mot detta. Det kan till och med vara så att så fort vi får syn på de där jäkla försäljarna på stan tänker för oss själva ’’nu ska jag inte låta mig själv bli lurad’’. Men när manipulationen väl börjar så glömmer vi genast bort vad vi precis bestämt i våra huvuden. Ibland när jag ser försäljarna börjar jag fundera på om de har gått en manipulationskurs eller liknande, ganska ironiskt om man tänker efter. Våra impulser styr alltså våra handlingar. Men självklart kan man vara mer eller mindre förberedd på manipulationen. Det finns flera sätt att lära sig att ta en manipulation bättre, såsom att läsa tidningar, böcker etc. om vad som sker i och med en manipulation.
Det bästa sättet att manipulera är alltså att det sker dolt, utan att vi överhuvudtaget märker det. För att underlätta denna process används många fula knep, såsom att vara extra trevlig, lova bra saker och ljuga. Men det finns mycket värre saker som kan ske. Det kan vara allt från att utföra bedrägeri, utpressning och utnyttja någons självkänsla.
Det som senare sker i våra huvuden när vi eventuellt kommer på oss att ha lurats är än värre. Vi känner oss tomma inombords. Vi känner oss små barn som blir lovade en godispåse om vi städar vårt rum, men i själva verket får vi bara en tom påse eller en halstablett.
Ofta kommer jag på mig själv med att ta en omväg så fort jag ser försäljare. Det måste vara mitt sätt att inta en försvarsposition. Anledningen till just detta kan vara att mina föräldrar ända sedan jag var liten sagt till mig att man skall akta sig för försäljare eftersom de bara lurar en. Men vänta lite, nu är det ju jag som påverkats av mina föräldrar. Jag har valt att ställa mig på deras sida, men detta är kanske inte så konstigt när man konstant hör om hur dåligt en sak är. Men frågan är då, vad är värst?

Manipulation eller påverkan?
Enligt mig ligger den största skillnaden i att genom att påverka får vi personen i fråga att börja fundera och senare eventuellt ändra åsikt om en sak. Medan när vi manipulerar använder vi oss av fler oschyssta medel såsom att kraftigt ljuga för att få över personen på vår sida. Påverkan tillåter, enligt mig, personen att använda den fria viljan att själv bestämma om den vill byta sida till min. Detta är självklart en definitionsfråga som kan tolkas mycket olika beroende på i vilken situation den sker.
Detta är också det som kommer upp på internet när jag forskar om ämnet. Något som jag fann än intressantare är synonymer för orden. På det sättet kan man utan att söka konkreta förklaringar förstå hur själva ordet kan tolkas.


Några av synonymerna för påverkan är:

Några av synonymerna för manipulation är:

Detta visar att min uppfattning stämmer ganska väl med hur det verkligen är. Därför känner jag mig också trygg i att det mina föräldrar säger till mig är okej. Det ska extremt mycket till för att mina föräldrar skall ljuga för mig.


Det jag kommit fram till efter denna text är att det som grupp är lättare att manipulera, medan man som enskild person lättare påverkar. Och visst, man ska inte utnyttja sin chans att påverka heller bara för att det är mer okej. Det viktigaste för mig är att man är ärlig. För faktiskt är det så att man kan finna både påverkan och manipulation i allt som sker. Såsom i politik för att vinna väljare, i sekter för att få anhängare, etc. Dock uppmärksammas det inte förrän vi blir besvikna. Det är därför viktigt att veta vart vi skall sätta våra gränser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar