Translate

måndag 20 januari 2014

Besöksrapport - Stockholm Scientologi Kyrka

Vad är Scientologi?

Eftersom att knappt någon vet vad Scientologer förespråkar eller vad Scientologi överhuvudtaget är för något, känner jag att det är nödvändigt att skriva en liten inledning om Scientologi. För att det på så sätt ska bli enklare att förstå sig på det jag skriver i min rapport.

Scientologi är en nyreligiös rörelse skapad av den amerikanske författaren L. Ron Hubbard. Av sina anhängare beskrivs Scientologin som en selektion av metoder och principer man använder sig av för att kunna handskas med livsproblem och på så sätt uppnå lycka. Dessa metoder lärs ut i form av olika kurser och behandlingar som sker i olika nivåer i utbyte mot pengar, trots att Scientologi rörelsen presenterar sig själva som en icke vinstgivande organisation. Scientologin menar att människan är en odödlig andlig varelse med obegränsade förmågor över tid och materia. De hävdar även att människan kan åstadkomma andlig befrielse om hon vill. Detta gör man då genom att korrekt följa de metoder och läror som Scientologin förespråkar.


Besöket
För min tredje och sista besöksrapport valde jag att besöka en något mer ovanlig kyrka, Scientologi kyrkan. Jag kände personligen att jag efter besöket i Fittja Moské och Stockholms Synagoga lika gärna kunde passa på att besöka något lite mer märkligare då jag antagligen inte kommer åka runt och besöka kyrkor i framtiden. Tillsammans med Johannes, Ajla, Jessika och chauffören Fady tog jag mig till kyrkan som ligger i närheten av heron city. Detta var någon gång under början av december.
Denna gång vart det väldigt problematiskt. Ingen av oss hade en blekaste aning om hur byggnaden såg ut, jag tror att vi alla förväntade sig och höll utkik efter något liknande en kyrka. Det visade sig tillslut att Scientologerna håller till i en stor byggnad med flera ändamål, där de hyrt en liten lokal för att praktisera sin trosuppfattning.


När vi parkerat bilen gick vi fram till en av de många ingångarna och ringde med hjälp en anordning upp till lokalen. Vi blev sedan insläppta av en man som verkade väldigt entusiastisk trots att vi inte bokat någon tid. Han ringde upp en kollega som normalt har hand om besök och visade oss sedan runt lokalen. Lokalen var väldigt trång och påminde mig om hur det ser när man flyttar, väldigt mycket lådor och saker i allmänhet. Det var i stort sett enbart gamla människor som befann sig i lokalen, ingen under 40 skulle jag gissa. Medan vi väntade på den här mannen fick vi se en introduktionsfilm för att erhålla grundläggande kunskaper om trosuppfattningen. Filmen var en typiskt amerikansk reklam film med målet att få så många personer som möjligt intresserade, det kunde jag tyda direkt. I filmen var allting väldigt professionellt och överdrivet, stora kontor med välklädda glada och leende människor. De hade även överdrivet många statister som stod och minglade i bakgrunden, enbart för att påverka människors uppfattning av det de ser. Det kan absolut inte ha någonting att göra med budskapet de försöker förmedla.

Efter att vi sett filmen klart filmen (som varade i ungefär 30min) hade mannen anlänt. Raimon hette han. Vi satte oss då ner runt ett bord och ställde frågor. Vi frågade honom om de tror på en gud, och svaret blev att det lägger de inte någon vikt på. Med andra ord så förnekar de inte guds existens.
Raymon sade även att de liksom buddhister tror på reinkarnation, att människan lever vidare andligt i en annan skepnad. I filmen lades det stor vikt på ett heligt kontor. Raymon förklarade att kontoret ska föreställa L. Ron Hubbards kontor, och att det därmed är en sorts helig plats, symbol för scientologer. Vi tog även upp bron till total frihet. Jag uppfattade det som en väg till andlig frihet, att om man följer det bron kännetecknar så kan man tillslut nå andlig frihet. Raimon gick in rätt djupt i den frågan, och jämförde bron till buddhismen, men tappade mitt intresse efter ett tag då jag mest ville höra den grundläggande förklaringen.



Kontoret hos scientologerna vi besökte


Sedan var det dags att börja bege sig hemåt. Raimon följde oss till dörren och visade där en bild på bron till total frihet. Han började upprepa sig själv och tappade därmed mitt intresse igen innan vi tog oss ut ur lokalen.

Mina åsikter

Liksom mina andra två besök var detta en kunskapsrik upplevelse. Besöket var något annorlunda jämfört med de två tidigare besöken vilket jag tycker var passande. Lite variation samt kunskap från olika religiösa perspektiv är något jag finner gynnsamt. 

Jag har en del åsikter som jag gått och burit på ett bra tag nu från besöket. Till en början kan jag säga att  jag personligen kände mig lite smått obekväm under besöket. Det hade dels att göra med att jag inte direkt visste vad jag gav mig in på. Med det menar jag att jag var osäker på vad Scientologin var för något. Och jag hade inte precis hört goda saker om rörelsen heller. Sen kändes det som att Raimon ville få oss att inse något. Som att han försökte sälja en produkt och bara väntade på att vi skulle nappa tag. Han såg väldigt besviken ut när vi indikerade att vi tyvärr var tvungna att ge oss iväg. Något jag dessutom störde mig på var hur han jämförde bron till total frihet med buddhismen, att man om man följer bron kan nå andlig frihet. Jag tycker inte att det går att likna Scientologin med Buddhismen. För att kunna uppnå andlig frihet som Scientolog måste man betala massvis med pengar. Scientologin har dessutom något av en hierarki, ju längre upp man kommer desto mer makt har du över andra inom religionen/rörelsen. Jag känner att detta strider emot buddhismen, att man måste betala för att uppnå andlig frihet. Det var som sagt annars ett roligt, lite smått obekvämt besök som jag är nöjd över att jag gjorde. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar