Translate

torsdag 30 januari 2014

Tillstånd att döda – George Elzouki


Den berörande filmen "Tillstånd att döda" är starkt häpnadsväckande för min del. Efter att ha sett denna film får man en helt annan bild av krig än vad man tidigare hade. Denna kamp mellan USA och terrorism leder enbart till förgörelse bland oskyldiga människor. Jag ser ingen mening med detta krig eftersom det endast uppkommer kaos. Ingen kommer vinna på detta utan detta kommer konstant pågå och fler och fler människor kommer dö.

USA:s militär utför dessa krig eftersom de tror att det de gör är rätt och detta är av en enda anledning, manipulation. Militären försöker även värva civila okunniga människor till militären med att påstå att de är vägen till frihet samt andra positiva påståenden. Nu när dessa människor anslutit sig till militären kommer stor press uppstå och de kommer hamna i kaoset. De kommer inte bara kunna lämna allting så enkelt. Det får exempelvis inte veta bieffekterna av att ingå i militären vilket senare kommer leda till att de tvingas döda oskyldiga människor osv.

Filmen resulterade i ilska och besvikelse. Jag kände mig tämligen upprörd efter att ha sett vad militären håller på med i exempelvis andra länder. De befinner sig i andra länder i politiskt syfte och dödar oskyldiga civila men för vad? Jag ser inte direkt att de hjälper USA med kriget mot terrorism. Irak är en minoritetsmakt i jämförelse med stormakten USA. I filmen är Irak det främsta målet för USA och där tvingas de verkligen kämpa för sin överlevnad.

USA står inte för mänskliga rättigheter som de påstår sig stå för. Mänskliga rättigheter innebär att oskyldiga människor har all rätt att få leva men under USA:s styre dödas mängder av oskyldiga människor. Det är sannerligen manipulation som ligger bakom detta. Exempelvis makt, pengar samt inflytande är faktorer som påverkar extremt.

De militära styrkorna kan inte agera på detta viset. Detta måste få sig ett stopp. Jag står för mänskliga rättigheter och detta anser jag är rent tvärtemot. Manipulation av makt, pengar och inflytande berövar både USA och de oskyldiga som drabbas av detta. Detta kommer resultera i förlust för samtliga.

Denna film kan jag stort rekommendera. Den är insiktsfull och lärorik. Om man är känslig som person kan filmen vara mycket berörande i form av barn som dödas på gatorna mm. Jag själv är ingen känslig person i den mån att inte klara av filmen. Däremot kände jag stor besvikelse av vad som verkligen pågår där ute i världen. Människor som strävar efter överlevnad, dess tankar går åt enbart två håll, liv eller död. Här i Sverige där jag befinner mig förekommer lyckligtvis inte detta, inte alls. Oskyldiga kan dödas osv. men jag befinner mig inte bland en militärstyrka som ständigt tar livet av oskyldiga människor på gatorna eller liknande.

Detta var mina synpunkter angående denna film och hoppas många fler får insikt av att skåda denna film ingående såsom jag gjort.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar