Translate

tisdag 14 januari 2014

Elin Lärkfors - Besöksrapport, Synagoga i Stockholm

Synagoga i Stockholm
בית הכנסת הגדול של שטוקהולם

Den 23:e november besökte jag, tillsammans med några vänner, den stora synagogan på Wahrendorffsgatan i centrala Stockholm. Denna synagoga anses vara den största av de tre befintliga i Stockholm.
Jag valde att besöka just denna plats dels för att min lärare i religion föreslog detta men också för att jag aldrig tidigare besökt en synagoga. Jag hade ingen aning om att det fanns en synagoga i centrala Stockholm.

Synagogan är en otroligt vacker byggnad i orientalisk stil. Byggnadsverket är en hög, präktig byggnad i beige sten med stora mönstrade fönster. Området utanför byggnaden är stenbelagt och inhägnat med svart staket för att hålla utomstående borta. Grönskan på området består av gräsmatta, träd och blomrabatter.

Utomstående granskas noggrant innan de välkomnas in i synagogan, detta framgick tydligt. Innan vi fick tillåtelse att gå in möttes vi av en representant från församlingens säkerhetsavdelning som utförde en säkerhetskontroll. Han ställde frågor, sökte igenom våra väskor samt informerade oss om hur man uppför sig lämpligt i en synagoga.

Just denna synagoga har en konservativ inriktning. Gudstjänsterna är därför egalitära vilket innebär att män och kvinnor har samma rättigheter i gudstjänstordningen. Den rituella ceremonin som vi bevittnade var de konservativa judarnas gudstjänst. Närvarande var både kvinnor och män av den judiska församlingen samt en chazzan, även kallad hazzan eller kantor, vars uppgift var att sjungande leda församlingens bön-och-lovsång. Under gudstjänsten läste chazzan hebreiska texter ur Siddhur, den judiska bönboken, och sjöng religiösa sånger tillsammans med församlingen.

Lokalen där verksamheten pågick var otroligt vacker och praktfull. Salen var högt i tak med stora ljuskronor. Väggar och tak var utsmyckade med färger, guldmönster och målningar. På golvet fanns uppradade bänkar vända mot pulpet (liknelsen av kyrkans altare). En våning upp, längs väggarna, fanns fler bänkar. Golvytan på våningen längst ner var heltäckt med röd matta. Judendomens symboler, både menora och davidsstjärnan, återfanns på flera ställen i salen. Det var tyvärr förbjudet att ta bilder inne i synagogan.

Atmosfären under ceremonin var mäktig men tämligen stel. Emellanåt rådde en olidlig tystnad.

Jag anser att verksamheten, i detta fall gudstjänsten, som jag fick bevittna var väldigt trist. Till en början var ceremonin intressant men med tiden blev det långrandigt. Trots detta var det spännande eftersom jag aldrig varit tidigare bevittnat en judisk ceremoni. Ceremonin i sig var inte så intressant, det som fascinerade mig var de hebreiska texterna och sångerna.

Efter gudstjänsten fick vi våra frågor besvarade av Chazzan och av människorna i församlingen som var glada över att vi var där. Detta fick mig verkligen att känna mig välkommen. Efter ceremonin fick vi dessutom möjlighet att prata med en man från församlingen och han sade någonting som jag aldrig kommer att glömma.  Han sade att han är stolt över att vara jude men rädd för att visa det. Detta p.g.a. rädslan av att bli påhoppad eller attackerad.

Jag upplevde detta besök som ett stort privilegium med stor inverkan. Vistelsen var givande på så sätt att jag fick en inblick i hur judarna utövar sin tro samt förståelse för hur kvävande det är att behöva undangömma sin tro p.g.a. rädsla.

Jag är glad att jag tog tillfället i akt att besöka synagogan. Det är en erfarenhet jag alltid kommer att bära med mig. 

3 kommentarer:


  1. Tumba gymnasium
    Onsdag 15 januari 2014

    Hej igen Elin!

    Nu har turen kommit till din tredje och avslutande rapport. Först ska jag läsa rapporten. Lite senare kommer jag med mina kommentarer.

    För att ha underlag för den tredje besöksrapporten åkte du tillsammans med några klasskamrater till den judiska församlingens stora synagoga i centrala Stockholm för snart två månader sedan.

    Bakgrundsbeskrivningen är bra. Du ger information om hur synagogan ser ut utifrån och du ger information om den noga säkerhetskontrollen som genomförs innan man tillåts komma in i judarnas gudstjänstplats.

    Din beskrivning av rummet inne i synagoga är utmärkt. Din beskrivning är målande och läsaren får en bra uppfattning om synagogans inre rum.

    I rapporten har du skrivit att synagogan i Stockholm har en konservativ inriktning. Så långt jag vet är församlingen och därmed synagogan rätt liberal. Det skulle vara intressant att veta vad du har för källa!

    Processbeskrivningen är väldigt bra. Din rapport innehåller många detaljer och vid behov ger du läsaren ytterligare fakta som underlättar förståelsen av rapporten. Bra!

    Du beskriver även den mentala situationen, atmosfären, i synagogan och den informationen ger läsaren ytterligare dimension av ditt besök.

    Du har skrivit att efter gudstjänsten pratade ni med en del av människorna som hade deltagit i ceremonien, att ni hade ställt frågor till dem och att ni hade fått svar på frågorna. Synd att du tar upp endast ett exempel på dessa frågor och svar! Det hade varit mycket intressant att läsa ännu mer av samtalet mellan er.

    Dina efterord är bra och kloka.

    Tack för en mycket bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Min källa gällande den konservativa inriktningen är en man från församlingen som vi pratade med efteråt. Han sade att han var konservativ jude, det är anledningen till att jag antog att hela församlingen var det. Misstag från min sida.

    Mvh Elin

    SvaraRadera
  3. Hej! läste din rapport, väldigt intressant speciellt eftersom du inte hade varit i en synagoga tidigare...det hade varit kul att se bilder på synagogan! Och även att bakgrundsbeskrivningen skulle ha varit lite mer :) Annars var den väldigt bra och intressant

    Jasmina

    SvaraRadera