Translate

söndag 19 januari 2014

Emmy Karlejärvi - Besöksrapport 2. Sammankomst för Jehovas Vittnen

Sammankomst för Jehovas Vittnen

Den nionde november, en lördag, åkte jag tillsammans med en vän till Västerås för delta i Jehovas Vittnens sammankomst för engelsktalande som äger rum ett par gånger om året. Eftersom jag själv är ett Jehovas vittne har jag deltagit i liknande sammankomster förr men på finska istället då jag är med i en finsktalande församling.

I alla fall så tog vi oss till en stor skola vars aula hade hyrts som lokal vid ungefär 10-tiden på morgonen. Varför vittnen väljer att hyra andra lokaler inför sammankomster istället för att använda sina egna så kallade ”Rikets salar” beror på att antalet personer under sammankomster är mycket större än under ett vanligt möte. Under en sammankomst samlas flera församlingar tillsamman istället för bara en så därför är antalet större.
Vi gick in och hängde av oss ytterkläderna i hallen innan vi gick ner till själva aulan. När vi väl är där möts man av människor klädda i finkläder som slips och kavaj eller klänning och kjol. Både barn och vuxna samt äldre människor finns på plats, alla samtalar glatt med varandra. De flesta talar engelska och flera kommer fram och hälsar samt presenterar sig, något jag tycker är väldigt härligt då jag inte känner någon där. Vi tar sedan plats och sätter oss till vänster i salen när programmet precis ska sätta igång.

Det hela inleds med att alla tillsammans sjunger en psalm och som sedan följs av en bön. Programmet börjar med ett öppningstal angående temat för just denna sammankomst, sedan fortsätter det med olika typer av tal av olika personer och i vissa inkluderas lite ”teater” där ett par andra visar scener angående vad nu talaren pratat om. Vid dessa tillfällen kunde man också se kvinnor på scen. Ibland intervjuade talaren också andra vittnen och om deras upplevelser. Så jag tycker det ändå är en del variation till skillnad från att bara sitta och lyssna på en och samma person som maler på om samma sak hela tiden.
Ungefär vid tolvtiden är det en ca en och halv timmes paus då alla äter lunch tillsammans, tanken är att man tar med sig matsäck så att man inte behöver åka någon annanstans och äta. För då kan man istället njuta av alla andras sällskap och samtala.

När lunchpausen var över satte programmet igång åter igen. Talen är annorlunda med olika ämnen beroende på talaren. Jag ser att de som sitter bredvid mig följer med uppmärksamt i sina egna biblar och även gör anteckningar i sina skrivblock. Det ger en stark känsla av att sitta på en föreläsning i skolan.
När klockan börjar bli fem så tar programmet slut och det hela avslutas med en psalm och en bön. Vi säger adjö till nya bekantskaper och drar oss hemåt mot Stockholm.


Det var en väldigt lärorik och trevlig dag, lite trött blir man dock efter att ha suttit så mycket men eftersom sammankomster inte äger rum alltför ofta under året så är det värt det. Jag personligen som ändå är van vid dessa evenemang upplevde ändå en del nya saker. Jag är glad att jag deltog och rekommenderar upplevelsen för den som är intresserad, alla människor är ju trots allt välkomna. Tack för mig!

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Hej Emmy!

    Jag hoppas att du har d fint!

    Tidigare under höstterminen har jag fått en besöksrapport av dig. Då gällde det ett besök som du tillsammans med några kurskamrater hade i Stockholms synagoga. Nu är det dags att jag tar mig genom en ny besöksrapport, en rapport som du publicerade på bloggen för några timmar sedan och jag hoppas att även den tredje rapporten kommer så småningom in.

    I den andra rapporten har du tagit upp ett deltagande som du hade i Jehovas Vittnen sammankomst i Västerås för drygt två månader sedan.

    Din bakgrundsbeskrivning är mycket bra. Du beskriver anledning till besöket och du ger svar på eventuella frågor innan de ställs.

    Du liksom de andra tar dig till platsen för sammankomsten och efter sedvanliga presentationer går du och sätter dig i aulan. Det är då sammankomsten tar sin start.

    Det hela börjar med en psalm, en gemensam bön och ett öppningstal. Sedan följer (som det brukar i sådana sammanhang) olika aktiviteter och tal (ibland med tillhörande teater).

    Efter morgonaktiviteten följer en gemensam lunch som ger folk möjlighet att komma närmare varandra.

    Efter lunchen återupptas aktiviteterna: nya aktiviteter, nya tal och nya iscensättning av de talade orden.

    Klockan fem avslutas det hela som det hela börjades med: en psalm och en bön. Då är det dags att sätta punkt för sammankomsten och återvända hem.

    Jag kan förstå att du var nöjd med dagen. Troligtvis fick du lyssna på en del spännande och givande tal och troligtvis kunde du knyta en del nya bekantskaper och värna om en del gamla. Synd att du inte kunde komma med några exempel på tal som du hörde eller aktiviteter som pågick under sammankomsten.

    Tack för rapport nummer två. Förhoppningsvis är trean på gång!

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera