Translate

torsdag 16 januari 2014

Martin Helgén SA11SA: Besöksrapport från Nykvarns kyrkan

Jag och Malin pratade ihop oss om eventuella besök för denna uppgift då jag föreslog att vi skulle besöka Nykvarns kyrkan. Hon tyckte det var en bra ide och det passade mig utmärkt för att jag kände men min skygga natur att det var ett bra ställe att börja på. Vi frågade Ellenor och Jennie tillkom kort därpå sen bar det av.

Jag åkte hem ifrån mig så jag hade ungefär 10 min extra om något oväntat skulle hända mig på vägen dit eller som att jag skulle behöva tanka. Jag hämtade dem i Ellenor och sedan körde jag dem till nykvarn och lite runt där för att visa dem mina hemtrakter. Vi parkerade i centrum sedan gick vi in.

När vi kom in konstaterade jag snabbt att inte mycket hade förändrats under den tid som gott sedan jag senast varigt där då jag konfirmerade mig. vi gick in till vänster och hängde av oss ytterkläder samt till och med skor. jag började genast frysa om fötterna. på vägen in i salen där mässan skulle hållas tog jag emot några undrande blickar av två äldre par som jag tidigare sett men inte kände till.
där inne tog vi plats och de frågade vart man kunde få tag på de "fusklappar" (som jag kallar dem) som talar om vad som händer under ceremonin och jag gick iväg och hämtade till oss fyra. Vi satt där och såg när folk tog plats och jag såg att det var massa av de som skulle konfirmera sig som var där.

18:00 började alltsammans och prästen (som inte var densamma som jag kände till) talade om vilken psalm bok vi skulle använda. vi sjöng psalmerna 36, 112 och 299 ur psalmboken.
Prästen tog vid efter den första psalmen och berättade om beredelsen, syndabekännelsen och vi bad om förlåtelse och redan då började mitt tankar vandra iväg då jag kända att allting skedde passivt genom det jag redan lärt mig. sammanfattningsvis var det mest att jag satt som en gammal gubbe och tjurade för att alla arroganta tonåringarna inte kunde uppföra sig. men nog om det. prästen talade om sig själv en stund och vi läste ur veckomässans blad som följdes upp av mer pratande och förlåtelsen samt tackbön. vi läste mera och sedan kommer inte jag ihåg mer fram till det var dags för måltiden då alla gick fram och ställde sig i en halvmåne och prästen tog hjälp av en av konfirmationsledarna för att dela ut kalk o bröd till alla som visade tecken på att vilja ha. sen upplevde jag allt som en plåga och därför har jag förträngt vad som hände sedan.

När det var över körde jag tillbaka dem till tåget och sedan gick jag hem och tänkte inte mer på vad som jag upplevede.

Kyrkan var som tidigare besöken jag haft vitt målade väggar på insidan mer trä tak och sten golv som var kalls som ***. brunt tegel på utsidan av byggnaden som är lågt byggt med ett klocktorn som styrs elektroniskt.

Sammanfattnings vis är detta ingenting för mig då jag har väldigt dåligt intresse av religion i dagsläget.

1 kommentar:


  1. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Hej Martin!

    Jag hoppas att du har det fint!

    Här är det helt OK! Söndagen har börjat och jag har redan hunnit läsa några rapporter och skriva kommentarer till dessa.

    Till min glädje ser jag att ett par rapporter är publicerade av dig. Jag hoppas att även tredje rapporter kommer innan dagen tar slut. Synd att många missköter tidsgränser så otroligt mycket annars skulle era rapporter och mina påföljande kommentarer göra större nytta.

    Till första rapporten. Den handlar om ett besök som du och tre klasskamrater hade i Nykvarns kyrka för några veckor sedan.

    Bakgrundsbeskrivningen är mycket bra. Du beskriver det hela på ett personligt sätt. Du ger intressanta detaljer till läsaren.

    Sedan börjar processen: Ni sjunger psalmer, prästen tar hand om beredelsen, syndabekännelsen och förlåtelsegivandet. Sedan verkar det som om dina tankar började flyga runt och att du förlorade koncentrationen. Resten av rapporten är en massa ifyllande i missade moment!

    Dina slutord har samma klang: Religion är i dagsläget ingenting för dig och det gör att du inte ägnar något intresse åt frågan. Det kan jag förstå!

    Tack för din rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera