Translate

onsdag 15 januari 2014

Ali Walid (besöks rapport 2, Islam)

2. Islam

Jag bestämde mig för att ta Moskén som mitt andra besök eftersom jag har redan besökt buddhistiskt tempel innan i Japan och för att man behöver inte boka tid eller ringa dem, det är bara och gå in. Jag gick ensam till Medborgarplatsens moské den 30e november, större än vad jag brukar gå till eftersom jag ville se hur det går till i stora moskéer. Jag valde moskén för att den var enklast och gå till och för att jag kan redan tillräckligt bra om Islam så jag ville se vad jag saknar. 
Jag kan redan mycket om moskén men inte tillräckligt mycket eftersom när jag bad om en lite tour så fick jag reda på mycket som jag inte kan än. 
Insidan av moskén är jätte fin jämfört med synagogor och kyrkor tycker jag eftersom när vi dekorerar moskén så har vi massa skrifter på väggarna istället för symboler eller guds namn istället för bilder och modern dekorationer. Och utifrån ser den jätte stor och fin ut.
Varenda gång jag besöker moskén så känns det som att jag är verkligen hemma, som att jag tillhör denna plats. Lukten och dekorationen den påminner mig om gamla moskéer från Irak.
Det brukar bara finnas muslimer där men ibland kommer det besökare och så finns det alltid någon som tar hand om dem.
Prästen som kallas Sheikh brukar gå upp så att alla kan se honom men Sheikh brukar mest prata om vardagliga saker och sällan om det gamla eller att läsa ut koranen eftersom våra Sheikh (präster) tycker att vi ska kolla framför oss och se vad som är problemet idag

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Lördag 18 januari 2014

    Hej igen Ali!

    Efter genomgången av din första besöksrapport har turen kommit till att jag läser och kommenterar din andra besöksrapport.

    Det var den 30:e november 2013 (en lördag) som du tog dig till moskén i Medborgarplatsen. Du skriver att du är muslim och därför har du många gånger förr varit i en moské. Den här gången har du valt att besöka moskén i Medborgarplatsen för att uppleva en större moské.

    Bakgrundsbeskrivningen är i sin ordning.

    Du har skrivit en del om en moskés inre och du har uttryckt varför du anser att insidan av en moské är finare än insidan av en kyrka eller en synagoga.

    Tyvärr har processbeskrivningen och upplevelsebeskrivningen blivit intetsägande. Det som står om processen inne i moskén är följande: ”Prästen som kallas Sheikh brukar gå upp så att alla kan se honom men Sheikh brukar mest prata om vardagliga saker och sällan om det gamla eller att läsa ut koranen eftersom våra Sheikh (präster) tycker att vi ska kolla framför oss och se vad som är problemet idag”!

    Upplevelsebeskrivningen och slutorden är ännu kortare: Inte ett enda ord!

    Tack för att du har skrivit ihop och skickat in rapporten!

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera