Translate

söndag 19 januari 2014

Amanda Malmqvist HU12 - Besöksrapport 3, Anderslövs kyrka

Amanda Malmkvist
Besöksrapport 3
Anderslövs kyrka



För några år sedan var jag på min mormors mors begravning i Anderslövs kyrka. Vad jag minns var det några få släktingar från min mammas sida som kom på begravningen. Jag hade besökt platsen innan dess ett fåtal gånger för att vattna gravar när jag var yngre, men annat än att största delen av mormors släktingar var begravda på kyrkogården visste jag inget specifikt om platsen.

Kyrkan låg på en höjd omgiven av en kyrkogård med en mur runt. Kyrkan var vit med ett högt torn och tegelfärgat tak.

Först när alla samlats utanför gick vi in i kyrkan för att sedan placera oss på de ljusblåa bänkarna i den stora salen. Hela lokalen var vit och uppdelad i 3 rum. Ett där vi satt på bänkarna, ett där altaret och orgeln stod och ett där man tände ljus. Längst fram stod prästen med sin långa, vita prästkappa och hälsade oss välkomna. Under begravningen lästes ett flertal psalmer ur psalmböckerna och vi tände ljus till min gammelmormors minne. Några kusiner sjöng dessutom en visa.




Under sorgeakten var atmosfären rätt dyster och mörk och många satt i tårar. Dessutom har jag själv en rätt stor begravningsfobi och kände att jag hellre velat vara någon annanstans. När man tände ljusen, satte man dem i en stor ljusbärare som lyste upp hela rummet. Känslan när ljusen tändes var svår att beskriva men det kändes som om dysterheten lättade lite.
Prästen välkomnade alla varmt och vänligt även fast hon visste att en del av släkten inte alls var troende.

Min gammelmormor hade alltid varit arg på min mamma för att jag inte var döpt men när vi väl var på begravning kändes det som om vi på något sätt hedrade hennes tro.

Det var andra gången jag var på en begravning så upplevelsen var inte ny men den var fortfarande lika dyster och otrevlig. Jag är inget stort fan av begravningar men det kändes ändå som om man fick ett form av avsked man inte fått innan.  

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Återigen hej Amanda!

    Då är det dags att jag tar mig genom och kommenterar din tredje besöksrapport.

    I den tredje rapporten beskriver du en begravningsceremoni som ägde rum i Anderslövs kyrka i Lunds stift för några år sedan. Det var din mormors mor som hade avlidit och skulle begravas.

    Bakgrundsbeskrivningen är kort men tillräcklig.

    Du har gett en bra beskrivning av Anderslövs kyrka både på utsidan och på insidan.

    Kort har du skrivit om ceremonin som ägde rum i sammanhanget. Några psalmer och ett par tal.

    Sedan beskriver du känslan. Många känslor fyllde dig och det är mycket vanligt att det blir så i sådana fall. Under det senaste året har jag deltagit i flera begravningsceremonier och jag förstår dina känslor.

    Problemet med att teckna något som har hänt för en lång tid tillbaka är som du själv har varit med om är att man kommer ganska lite ihåg av det hela.

    Tack för din tredje och sista rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera