Translate

onsdag 22 januari 2014

Påverkan och Manipulation

      
Varför förekommer påverkan och manipulation? Hur utövas sådant?

Jag skulle vilja påstå att manipulation och påverkan förekommer för att det fungerar. Det är ett enklare sätt att gå tillväga på för att få som man själv vill. Vi är alla manipulativa på något sätt och vis, men på olika nivåer. Den lägsta manipulativa nivån skulle kunna handla om att utnyttja ett yngre syskon för att man inte orkar göra något själv, eller att konstant övertala en lärare att skjuta upp prov, inlämningar för att man vet att det fungerar. Sedan finns det högre nivåer av manipulation där man exempelvis kan nämna sekter, Jehovas Vittnen, Hare Krishna, Scientologi Kyrkan etc. Det finns ett par saker som kännetecknar sekter, de är extremt vänliga och hjälpsamma. Detta gör sekter väldigt manipulativa då många människor inklusive mig själv har svårt att se igenom vänlighet. Effekten av hygglighet kan helt enkelt leda till att många människor tappar bort sig själva. Påföljden av vänlighet blir överväldigande för människorna som lärt känna sekt medlemmarna, de blir behandlade på ett sätt de aldrig blivit förut och tilldelas löften om att de kan få hjälp med att nå sina livs största drömmar.

Påverkade blir vi dessutom varje dag. Vår syn på saker och ting formas av det vi får höra, inte se. Hur ofta erhåller du kunskap från något du sett med dina egna ögon? Vi läser vardag tidningar, men spenderar framförallt mest av vår tid på internet. Vi googlar fram oss nästan allting, tar knappt någon hänsyn till vem som skrivit det vi läser, och ser det därmed aldrig med våra egna ögon. Detta behöver naturligtvis inte alltid innebära något dåligt. Vi lär oss utan tvekan mer med hjälp av internet än utan den, dock kan det leda till en inkorrekt samhällssyn. Att vi får fel bild av olika delar världen, och människor. 


Hur går en lyckad påverkan och manipulation till?


Ett exempel på en lyckad påverkan eller manipulation i samhället skulle kunna vara företaget Converse. Jag kan med gott samvete säga att majoriteten av alla barn i Sverige mellan 10-18 antingen använder eller har någon gång ägt ett par Converse skor. Jag har nog själv köpt mer än fem under de senaste åren. Varför? 
För att alla andra gjorde det. Vi människor är rädda för att vara annorlunda, de flesta i alla fall. Vi följer andra människors fotspår och vill inte bli utelämnade. På så sätt kan företag kontrollera oss väldigt väl.

Hur använder individer och organisationer påverkan och manipulation i sitt arbete?

Det finns alltid något som kännetecknar manipulation, vare sig det utförs av en individ eller organisation. Människor som utsätts för manipulation får alltid höra att det de gör är något positivt. För att en människa ska kunna påverkas på detta sätt måste de känna tilltro till personen som utför manipulationen. Detta är den primära anledningen bakom att sekt medlemmar uppmanas att vara extremt vänliga. Det får människan i frågan att känna sig bekväm och hemma. Att sekter ser sig själva som en enda stor familj gör manipulationen enklare. Det är väl självklart att vi lättare kan påverkas av människor vi uppfattar som familj, de står oss närmast och är de sista vi skulle tro något illa om. Vi påverkas även mycket av vår media. Tusentals företag spenderar miljontals kronor varje år på reklam för att påverka oss människor. Personligen känner jag inte att jag påverkas alls av reklamerna jag får se på tv, internet med mera. De flesta i min ålder eller äldre känner säkert likgiltigt. Dock finns det en målgrupp som påverkas enormt av reklamer. Jag tänker naturligtvis på yngre människor, barn. Har du någonsin tittat på en barnkanal som exempelvis Disney channel, Nickelodeon märker du en stor skillnad jämfört med andra "vanliga kanaler". Reklamen är inriktat på målgruppen, barnen med syfte att påverka. Leksaker efter leksaker efter leksaker präglar sådana kanalers reklam. Företagen vet att barn är lätt påverkade, de vet att barnen kommer ställa sig upp och skrika så fort de lägger sina ögon på leksaken.  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar