Translate

lördag 11 januari 2014

Ebru Kulby, EK11JU Besöksrapport 1, Jehovas vittnens Rikets sal i Tumb

Ebru Kulby, EK11JU
Besöksrapport 1,
Jehovas vittnens Rikets sal i Tumba

Det var en kall vinter dag den 12 december 2013 jag klev in i gården. Det var en gård där byggnaden låg i mitten. Runt om gården fast det träd samt en tystnad. Det var så tyst att jag började undra om det var någon i byggnaden. Jag började närma mig byggnaden. Ju mer jag närmade mig desto tystare blev det. Jag fortsatte att gå och blev nervös om jag skulle öppna dörren till byggnaden eller inte. För jag visste inte om jag kom vis rätt tillfälle eller om jag var rätt uppklädd. Själv är jag muslim så när vi tar in oss i Moské brukar vi ha på oss slöja samt lämpliga kläder för byggnaden. Jag fick en sådan tanke, ”bör man ha slöja över axlarna, eller huvudet” eller har jag för tajta kläder för att kunna komma in i byggnaden”. Medan jag tänkte på alla dessa frågor så märkte jag inte att jag redan var inne i byggnaden. Det var en ung snygg kille som väckte mig från tankesättet. Han sade: Hej!

3 min efter…

Den unga killen välkomnade mig och flera andra kompisar från klassen till rummet in till där det skedde undervisning. Mannen öppnade dörren till rummet där tystnaden som låg vid öronen fick en slut. Det var en äldstebrodern som stod på scenen och framför honom satte det flera människor och lyssnade på honom som om han vore lärare eller som om han vore någon talman.
Han läste något ur ett häfte där människorna som lyssnade på honom fick bläddra paragrafen i den heliga skriften. Det kändes lite som om jag vore i juridik lektionen, där Anna Martinsson tar och berättar någon fall där vi då får bläddra fram kapitel samt paragraf som skall lösa tvisten.



Efter 6 min till…
Vi fick heliga skriften samt häftet. Jag valde att lyssna på brodern och försökte att bläddra fram rätta svaret från den heliga boken.



Efter 10 min …
Förstod jag att häftet folket hade var vissa fall som kan hända i livet för en människa och heliga boken var vägledningen där människan fick svar på hur man skulle bete sig när man väl hamna vid en sådan situation. Folket och brodern gick igenom paragraf efter paragraf, ”eleverna” fick ställa frågor kring varje paragraf där vissa även fick förklara med sina egna ord vad paragrafen egentligen ville förmedla. Detta var verkligen intressant och något bra!
På en paragraf stod det att Jesus var Guds son men Jesus var en vanlig människa. Vilket tyder på att det inte är en kyrka jag är på, intressant…



Tjejen som satte sig bredvid mig var nervös, man kunde nästan höra hur hennes hjärta dunkade. Då tog jag och frågade henne, ”Varför är du så nervös?” då svarade hon mig, ”min pappa sitter där bakom” Då tänkte jag, ”och?!”  Hon fortsatte och sade: ” det är första gången han kommer in hit, han brukar bara köra mig hit men han brukar aldrig ta sig in, men den här gången valde han att ta sig in” Då svarade jag: ” men varför är du nervös över att han tar sig in hit, är det inte normalt att män kommer hit, eller till just den här lokalen (medan jag ställde frågan kollade jag kring mig och såg att män och kvinnor satte tillsammans) Hon svarade: ”Min pappa är Ortodox men inte jag längre, jag har skrivit ut mig från den ortodoxa kyrkan för 1 år sedan, och under 1 års tid har han aldrig tagit sig in genom grinden, men idag är han här” Då svarade jag: Vaa, hur konverterade du till Juha vittne när dina föräldrar är ortodoxa, hur reagerade dem, och varför valde du att skriva ut dig från kyrkan? Vad var det som gjorde dig mer intresserad här? Då svarade hon: Min mamma är Juha vittne men jag är förr ortodox och har varit det i 30 år. Vad som gjorde att jag skrev ut mig från kyrkan var frågan som berörde den treenigheten, Jesus, Gud och anden. Inom ortodoxa kyrkan är Jesus Gudsson samt att Gud är Jesus samtidigt som han är anden. Detta gjorde mig fundersamt. Gud begränsades och sågs som en människa! Detta gjorde så att jag inte fick svar på min fråga, samt pengar spelade stor roll, inget var strikt såsom det sades. Jag rökte och drack förut men nu verken dricker eller röker jag. Det känns mer rätt med denna tron. Jag får konkreta svar på allt jag svarar på. Då frågade jag, ”gjorde du något speciellt för att komma över hit” då svarade hon, ”Ja, jag fick studera hela boken och fick svara på en massa frågor, om man inte studerar hela boken kan man inte bli Juha vittne sade hon” 

Vägen hem…

Jag tänkte en massa om hur Juha vittnen tänkte och vad dem egentligen var. Var dem blandning av judar eller var dem kristna. Detta frågade jag ledarna där och de svarade att det var kristna men att det har tolkat deras heliga bok på deras egna sätt. Boken har med det gamla samt nya testamenten.
”Vi är kristna, eller vi går efter kristendomen” ordet gjorde mig tveksam, för en kristen tror på att Gud är Jesus, Jesus är anden, anden är Gud gentemot vittnen som tror på att Gud inte är en människa och att Jesus är en vanlig människa som oss. Det känns fortfarande inte som om jag fick svar på detta, eller så är det så att jag har svårt för mig att tänka som ett vittne pga. att jag är muslim och anser att Gud är 1 och att Jesus är en profet, en vanlig människa.  Men själva gudstjänsten var verkligen bra. Men frågan är, lär man sig mycket eller lite? Själv tror jag att det är upp till var och en hur allvar och hur ofta man kommer till gudstjänsten, men principen var bra. Men kanske dåligt för de yngre som skulle vilja delta.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

  2. Flemingsberg
    Söndag 12 januari 2014

    Hej Ebru!

    Jag hoppas att du har haft ett bra lov och jag önskar att du har fått möjlighet att komma tillbaka till skolan med fulladdade batterier och massor med vilja och energi.

    Nu är det dags att jag tar mig genom dina tre besöksrapporter, tre rapporter som kom in för några dagar sedan.

    Jag börjar med första rapporten: Den handlar om ett besök som du tillsammans med flera andra från klassen hade i Jehovas vittnens Rikets sal i Tumba för exakt en månad sedan.

    Bakgrundsbeskrivningen är spännande och lockar intresse.

    Processbeskrivningen har du börjat rakt på. Du tar läsaren direkt till en undervisning som en av äldstebröderna hade i Rikets sal. Du jämför det som pågick i salen med en vanlig undervisning i skolan. Äldstebröderna brukar vara goda pedagoger så utifrån det perspektivet bordjämförelsen med min kära kollega Anna Martinsson vara på plats! 

    Din beskrivning av processen är detaljrik och intressant. Dina fina bilder har gett rapporten skjuts i rätt riktning. The only way is up!

    Sedan har du tagit upp en mycket intressant samtal du hade med en tjej som satt bredvid dig i Rikets sal. Mycket intressant. Jag skulle gärna vilja bjuda henne till skolan!

    Dina slutord är mycket intressanta. Du tar upp frågan, vem skulle kunna betraktas som en kristen människa. Ditt svar verkar vara en person som bekänner sig till någon av de vanliga och konventionella kyrkorna. Ett svar som inte behöver vara sant!

    Tack för en mycket bra rapport.

    Mvh
    Nader


    SvaraRadera