Translate

onsdag 15 januari 2014

Rizadin Karim, Besöksrapport 3, Näzir, en religiös tradition hos uigurer.

Näzir, en religiös tradition hos uigurer.

Jag valde att skriva en raport om mitt besök på en näzir som egentligen är en tradition hos oss muslimer som kommer från central asien(kazakstan, uzbekistan, kirgizstan) för att det är något som jag varit med om flera gånger.

När en människa har gått bort håller man en stor ceremoni där många släkt och nära vänner till personen som gått bort hjälps åt att anordna. Man lagar mat och läser koranen för personen. Ceremonin hålls inte direkt när personen går bort, efter 7 dagar kan man hålla den.
Man håller två ceremonier efter varandra, den ena för män och den andra för kvinnor. Männens ceremoni hålls först.

Den senaste gången jag var med om det var för en vecka sen då en släkt till min släkting gick bort. Det känns lika tråkigt varje gång för att det är sällan alla i släkten samlas och när vi väll gör det så är alla ledsna, gråter och håller om varandra.
Ceremonin hölls i en lokal i Bagarmossen.

Mina arbetsuppgifter under denna ceremoni bestod utav att stå med en vattenkanna, hink och en handduk. Jag stod vid dörren och hällde vatten så att männen kunde tvätta händerna och torka sig på handduken.
Jag fick stå såhär i ungefär 15 minuter tills de flesta gästerna(50 pers ungefär)hade kommit.

När alla hade satt sig började den äldsta gubben(även mest kunniga) läsa ur koranen i några minuter. Då satt alla tyst och lyssnade. Efteråt serverades maten och jag som är en av de yngre fick gå runt och ställa tallrikar med mat framför alla.

Nu var ceremonin över och folk började lämna lokalen en efter en.  Ungefär om en timme skulle kvinnorna komma och samma ceremoni skulle hållas igen, men med bara kvinnor den här gången. Alltså kunde jag inte vara kvar.

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Lördag 18 januari 2014

    Återigen hej Riza!

    Nu har jag läst genom två av dina tre rapporten och bara den sista rapporten är kvar att läsa och kommentera.

    Jag läser rubriken och det ser mycket lovande ut. Du har tänkt skriva om något som jag aldrig har läst om och därför känns mycket annorlunda och spännande, ”Näzir”, en religiös tradition hos uigurer.

    Som jag har uppfattat är ”Näzir” benämning på en åminnelseceremoni som muslimer från Centralasien (Kazakstan, Uzbekistan och Kirgizstan) håller för en avliden anhörig eller bekant.

    Bakgrundsbeskrivningen är bra. Du ger kort information om ceremonin och du skriver om ett deltagande i en sådan ceremoni du nyligen hade i Bagarmossen. Självklart känns deltagande i sådana ceremonier ”tråkiga”. Man har förlorat en bekant och nu gäller det att officiellt ta farväl från honom eller henne. Känslan beskriver du på ett bra sätt i rapporten.

    Du deltog i ceremonin som funktionär. I början stod du vid dörren under 15 minuter välkomnade du manliga gäster genom att ge dem möjlighet att tvätta händerna innan de tog sig in i lokalen. Och mot slutet hjälpte du till med att ställa talrikar när mat skulle serveras.

    Tyvärr blir processbeskrivningen enbart beskrivning av att en man läste ur Koranen och att mat serverades.

    Det som framgår av din rapport är att efter matserveringen avslutades ceremonin för männen och en ny ceremoni för kvinnor påbörjades. Därmed avslutas även din rapport.

    Slutorden handlar om a ceremonin övergick från en manlig till en kvinnlig sådan. Ingenting mer.

    Tack för att du har skrivit ihop och skickat dina tre rapporter.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera