Kristen julkonsert i Tumba kyrka
30:e
november 2013
Det här var mitt första
besök i Tumba kyrka som är, oturligt nog, en modern sådan. Oturligt därför att
jag uppskattar de äldre varianterna av dessa heliga byggnader betydligt mer än
de yngre och (ursäkta uttrycket) fulare. Det var alltså första gången jag
besökte Tumba kyrka, men absolut inte för den anledningen första gången
jag varit i en kristen kyrka.
Mitt ärende var ett i form
av julkonsert av och med församlingen i vilken en väns moder är medlem. Jag
gick med min mor, syster och kompisen vars mamma sjunger i kören. I salen satt
nästan uteslutande folk av den ålder då man kan tänka sig att de förmodligen
har barnbarn, förutom jag och min kära vän samt min syster. Kören och
orkestern bestod av ett knappt trettiotal leende, smått rynkiga ansikten.
En julkonsert kan ha flera innebörder. I det här fallet var det
religiösa kanske inte det som präglade dessa två timmar av musik, platsen till
trots. Religion i Sverige har försvagats så långt att man väljer att ha med
Abbas "Money money money"
spelad av en fiolklass med barn på en påstådd kristen konsert. Psalmer sjöngs
det naturligtvis också, i Guds namn och ”hosianna Davids son”. Då sjöng hela
publiken med. Stod upp gjorde man också under några utvalda. Jag, som okunnig
när det kommer till psalmer, tyckte det var smått pinsamt att sitta helt tyst
så fort det var en annan psalm än Nu
tändas tusen juleljus, medan många av de äldre kunde vartenda ord och ton
utantill till samtliga.
Här kanske det är på sin
plats att beskriva min relation till kristendom och religion i allmänhet. Som
tidigare känt är jag ateist på hög nivå, så även mina fäder. Detta har jag fått
bekräftat för mig genom att
1) jag inte är döpt.
2) jag inte har ett bibliskt
namn då mina föräldrar ansåg det vara hyckleri mot ateismens alla
grundprinciper att tillge sina avkommor namn som står i den heliga skrift.
3) de inte är gifta (även
om det finns fler orsaker till det).
Trots det sattes jag som
barn i vård under Herrens vingar – ”kyrkis”, den kyrkliga versionen av det
traditionella dagiset, där morgonbön stod på schemat. Varje fredag hölls
sagostund om Jesus alla stordåd som de berättade med hjälp av filtdockor, den
sorten som man kan fästa på en duk. Efter det fick man glass. Jag gillade
fredagar.
Två år senare lämnade jag
den trygga miljön på kyrkis utan att ha begripit den verkliga innebörden av
sagostunderna och fredagsbönen. Att folk faktiskt trodde på de här sagorna gick
upp för mig långt senare, först i lågstadiet, när jag bekantade mig med själva
begreppet religion. Varför jag gick på kyrkis trots att jag hade föräldrar så
ateistiska att de hellre mördade sina barn än döpte dem efter bibliska
profiler? Jag frågar mig själv det än i dag. Men varför inte, egentligen? Jag
tror helt och fullt på att den välkomnande och genomgoda miljön på kyrkis varit
en positivt bidragande faktor i utvecklingen av mina etiska värderingar. Vi
fick ju lära oss att alla människor är lika mycket värda, bl.a., och sådan
lärdom är viktig.
Tanken med besöket var att
det skulle fylla min unga hjärna med funderingar kring religionen i sig. Men
sanningen är den att den enda frågan jag gick ut ur kyrkan med var: "Vem
var Hosianna Davidsson och vad är grejen med hen?”
Skämt åsido. Vad lärde jag
mig från besöket? Vad kan jag dra för slutsatser från mina upplevelser? Jo, som
en av få unga besökare reflekterade jag över anledningen till att det var just
så få yngre individer i kyrkan. 90 procent av alla människor som befann sig på
plats den kvällen var 50 år och uppåt. De flesta pensionärer. De barn och unga
vuxna som var där kan jag anta var familjemedlemmar till musikerna. Hur kommer
sig detta? Min generation lever i ett väldigt sekulariserat samhälle. Kristendom
som en gång var Sveriges största religion har försvagats kraftigt. Svenska
kyrkan har förlorat många anhängare, de som är kvar är mestadels gamla
människor som hållit fast vid religionen. Julkonserten var för mig blott
underhållning, medan de äldre såg det som en hyllning till Kristi födelse. De
var förmodligen med i församlingen, troende, eftersom de vuxit upp med
kristendomen. Jag känner många kristna, men väldigt få protestanter då dessa troende
kristna som jag känner oftast är folk med annan etnisk härkomst än de i
församlingen Svenska kyrkan.
Av: Viva Dyrén, HU12, Tumba Gymnasium
P.S. En google-sökning
senare vet jag nu att "hosianna" kan översättas till ”kom med hjälp”.
Beträffande "Davidsson" så är det just Davids son man talar om.
Vilken av Davids söner man syftar på, ty han hade en mindre armé av dem,
framgår icke, så det är bara att välja och vraka. D.S
SvaraRaderaFlemingsberg
Söndag 19 januari 2014
Hej Viv!
Jag hoppas att du har det bra!
Tack för att du har publicerat din andra besöksrapport. Jag hinner läsa och kommentera den innan jag gör mig redo för att ta emot morgondagen!
Den första rapporten hade du skrivit om ditt och dina vänners besök på Stockholms synagoga och allt som hände där. Den här gången har du skrivit om en kristen julkonsert den 30:e november i Tumba kyrka.
Du tog dig dit med din mor och syster samt en kompis till dig vars mamma sjöng i kören.
Din bakgrundsbeskrivning är bra! Du ger tillräcklig information om lokalen och aktiviteten till läsaren.
I en av de inledande paragraferna blickar du över de så kallade kristna julkonserter och du kommer med skarpa observationer och vettiga synpunkter. Bra!
Efter en kortare avdelning om psalmer ger du dig in på att beskriva din relation till religionen i allmänhet och kristendomen i synnerhet. Spännande! Med utgångspunkt från 1, 2 och 3 i din lista blir det svårt att förstå hur och varför du hamnade i ”kyrkis” men så är livet! Jag har varit med långt mer ologiska företeelser förr!
Du avslutar denna avdelning med att se bak i tidens spegel och du ser det goda som tiden i kyrkis har haft med sig för dig. Och varför inte?! Det viktigast är effekten av det hela och du värderar det som positiv och då är allt i sin ordning!
Din reflektion över besöket och dina avslutande ord är mycket bra. Bland annat skriver du: ” Min generation lever i ett väldigt sekulariserat samhälle. Kristendom som en gång var Sveriges största religion har försvagats kraftigt. Svenska kyrkan har förlorat många anhängare, de som är kvar är mestadels gamla människor som hållit fast vid religionen”. Och det är helt och hållet rätt!
Tack för en mycket bra och reflekterande rapport!
Mvh
Tack så mycket för din kommentar, Nader, det var trevligt att höra! Ha det bra, vi ses!
Radera