Translate

lördag 11 januari 2014

Ebru Kulby, EK11JU Besöksrapport 3, Moské

Ebru Kulby, EK11JU
Besöksrapport 3,
Moské

Här känner jag mig hemma, jag får en inre fred, jag känner mig glad, lycklig, sorgfri, lättande och uppfyllande.  Jag känner hur hela kroppen börjar pirra till, hur hjärtat dunkar, hur blodet pumpas upp, hur tarmarna arbetat, hur magen låter, hur hjärnan arbetar samt hur ögonen blir fyllt med tårar.

Jag känner mig som en fågel, en fågel som flyger i luften eller som ett löv som faller från ett träd ner på marken, jag känner den sinnesfriden. Jag är nära dig, jag får svar på alla dessa frågor jag har i hjärnan. Jag får sån bra svar på frågorna att jag inte ens behöver ifrågasätta saker och ting. När jag är nära dig har livet en mening, all materiell ting har inget värde. Jag är där jag egentligen bör vara för evigt, jag där livets mening för en betydelse, jag är hemma, hemma i vårt hem. Där all fel får en förlåtelse, där all synd har en förklaring då jag vägleds till de rätta och där jag skyddas från de onda.

Jag vill börja med att jag inte har gått till Moské under den tiden man skulle skriva rapporterna. Jag valde istället att skriva om mina tidigare upplevelser, alltså under fastemånaden, den månaden alla muslimer bör fasta om det kan för att förstå hur de fattiga lider av hunger.

Moské är heligt för oss muslimer precis som jag beskrev i början av texten. Det är en helig plats, en kulturspridare och kärnan i ett socialt nätverk. Den samlar alltså alla muslimer tillsammans där man tillsammans med sina bröder och systrar ber samtidigt. Moskén är vår Gudstjänsts lokal, en plats för bön samt predikan. På arabiska heter Moské, Masjid och betyder att tillbedja och nedfalla. Detta är exakt det vi gör, tillbe, visa sin vördnad för Gud.

tillbaka till upplevelser…

Det var en fredag och det var första gången det ska ropas böneutrop i moskén i Fittja. Jag var där och väntade till att klockan skulle slå.

Efter 2 min…
”Allahuekber Allahuekber eseduenaillahi illallah” ve … fortsatte imamen att ropa. Förr i tiden ropade en böneutropare ifrån et av moskéns torn, minare, när det var dags för bönestunden. Men nu ha det ersatts med mikrofon. Den böneutroparen ropar ut är att; Gud är större, Gud är större, jag vittnar om att det inte finns någon Gud förutom Gud.

Varför jag tog upp detta var på grund av att jag blev så påverkad och så stolt att det rann glädje tårar från mina ögon. Det kändes rätt att man fick höra böneutrop här i Sverige.

Det ända som var tragiskt var att det bar protestanter som protesterade emot böneutropet. När imamen läste så höjde dem rösten och skrek – Nej, till böneutrop! Nej, till böneutrop!

Tydligen var det dels vissa Iranier som protesterade och sade att det inte ville höra böneutropet för att det blir påmind av kriget och förtrycket dem har upplevt i Iran innan det rymde därifrån hit. Men min fråga till dem är då; jag förstår att det är jobbigt att på påmind men fortfarande oavsett om det är ett böneutrop som görs från moské eller ett ring ljud som görs från kyrkan bör man respektera religionens tjänst. Att det ropas i Fittja en gång per vecka en fredag, där det inte ens hörs 20 meter ut bör inte ses mycket för folket som är muslimer. Om du blir påmind av de tragiska bör du inte befinna dig vid moskén då. Moskén ligger redan bakom ett lager, vilket ligger på ett fult ställe, det ligger ju i alla fall inte vid centrum såsom ortodoxa kyrkan gör osv. så att man blir påmind av förtryck pga. böneutrop tycker jag var ett dåligt argument.

Hur som helst tillbaka till moskén. Inne i Fittjas moské finns det en röd matta som är täkt över hela golvet. Innan man kommer in i moskén får man ta av sig skorna och precis vid ingången finns det ställen man brukar tvätta sig. Man bör tvätta sig innan man ska in i moské för man brukar be. Men en som skall besöka bör inte tvätta sig, men om den skall be bör den tvätta sig, så därför brukar man säga att man bör tvätta sig innan man går in i en moské. Första våningen är ingången där man tvättar sig 2 våningen är där imamen sitter och som leder bönen, och bredvid eller rättare sagt bakom imamen sitter männen. 3 våningen är för kvinnor, läktaren där kvinnor får sitta och be. Kvinnorna ser männen/imamen, men männen ser inte kvinnorna. När imamen säger till folket börjar alla ta sin position och gör sig färdiga inför bön. Alla ber tillsammans, och det blir en sådan atmosfär att man inte känner sina fötter på den rödmjukiga mattan. Imamen läser vissa suror sedan läser vi andra resten som han inte läser högt, och det fortsätter. Det intressanta är att när man har fastat i 22 timmar och äter mat som leder till att man blir slapp och trög spelar ingen roll för människorna, alla tog sin till moskén när klockan var 23.00 och bad flera gånger tillsammans med imamen och alla andra. Medan man bad så såg man även varandra som man inte hade sätt på länge.

Känslan efter…

Känslan efter fastan samt kombination med bönen i Moské var en känsla jag aldrig kommer byta ut mot. Den känslan är en känsla som man inte kan förklara med ord. Man känner verkligen hur hela kroppen förenas och man känner verkligen att man lever. Man får ett mål att sträva efter, man får helt enkelt en bekräftelse över vad meningen med livet egentligen var.

1 kommentar:



  1. Flemingsberg
    Söndag 12 januari 2014

    Och för tredje gången på en och samma dag: Hej Ebru!

    Turen har kommit till din tredje rapport. Efter Jehovas vittnen (förresten på flera platser i din först rapport har du felstavat Jehova!!!) och granndotters dop i St. Petrus och Paulus Syrisk Ortodox Kyrka har du valt att beskriva ett besök på en för dig mycket mer bekant miljö, en moské! Jag får sätta igång och läsa rapporten först. Sedan kommer kommentarerna!

    Din bakgrundsbeskrivning är mycket bra. Att ta sig genom en del av texten blir till och med en litterär upplevelse. Du beskriver dina känslor när det gäller att besöka en moské och med tanke på att du är en person som bekänner sig till islam är detta inte förunderligt!

    Du är ärligt nog när du skriver att beskrivningen kommer att baseras på tidigare besök (och i synnerhet ett besök under en fastemånad). Visst är det så att det är helt och hållet i sin ordning att göra så men samtidigt är det synd att på det här sättet gick du (och därigenom alla vi som läser din rapport) miste om en möjlighet att uppleva en helhet.

    Tillfället är dagen då man för första gången upplevde böneutrop från minaret i moskén i Fittja.

    Du beskriver processen med början på böneutropet som självklart betydde en hel del för muslimer i Stockholm sydliga förorter. Du beskriver dina känslor och den emotionella vågen som fyllde dig och till och med fick tårarna rinna.

    Du har även beskrivit protester som förstörde stämningen:
    ”Det ända som var tragiskt var att det bar protestanter som protesterade emot böneutropet. När imamen läste så höjde dem rösten och skrek – Nej, till böneutrop! Nej, till böneutrop!”
    Synd att du inte är så noga med språkbruket här! Det hade inte skadat om du hade läst rapporten en extra omgång innan du publicerade den!

    Du har beskrivit orsaken till protesterna som du har sett dem och du har försökt besvara dessa. Ett bra försök.

    Sedan har du tagit dig in i byggnaden och beskrivit hur de olika delarna är uppdelade. Du har exempelvis skrivit att kvinnorna kan se männen men inte tvärtom. Spännande fakta!

    Sedan har du kort (utifrån minnet) beskrivit bönstunden i moskén och sedan tar processbeskrivningen slut. Synd att det blev så! Det beror tveklöst på att du inte deltog i ceremonierna i moskén med tanke på att skriva en rapport!

    Slutorden ägnar du till känslor som fyllde dig i samband och efter besöket och du ger en bra beskrivning av dessa känslor. Bra!

    Tack för en bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera