Translate

söndag 19 januari 2014

Hampus Tuhkasaari SA11SA, Besöksrapport 1, Veckomässa i Nykvarns Kyrka

Veckomässa i Nykvarns Kyrka




I onsdags den 15:e så var jag iväg på en veckomässa med min kära mormor som råkar vara en medlem i en av pensionärsföreningarna i Nykvarn och som ofta brukar besöka kyrkan, så att gå dit med henne var en självklarhet för mig. Trots att jag har bott i Nykvarn hela mitt liv har jag aldrig varit inne i kyrkan och sett mig omkring, vilket gjorde att jag var väldigt nyfiken då när jag anlände strax innan klockan 18:00.  Det första man märker när man kommer till just Nykvarns Kyrka är hur lite den ser ut som en kyrka. Den ser mer ut som ett normalt hus, på utsidan i alla fall. När jag väl gick in så hängde jag av mig jackan. Direkt började jag kolla mig omkring. Det var väldigt fint invändes och såg alltmer ut som en kyrka jämfört med utanpå.
Prästen var framme och hälsade på mig och min mormor och frågade hur allting var. Han var väldigt trevlig. Därefter slog klockan 18:00 och allting började. Jag hängde på min mormor som hade vart med om detta tidigare och hon visade vilka psalmer som lästes och såg till så att jag hängde med. Det var väldigt trevligt att få umgås med henne.

Själva mässan pågick i cirka en halvtimma. Personligen kändes jag lite illa till mods med tanke på att jag som ateist aldrig frivilligt skulle sätta min fot inuti en kyrka men det var ändå rätt så trevligt. Verserna som sagds och sjöngs var väldigt fina.

Jag kollade mig omkring mitt i alltihopa och la märke till att vi var en hel del människor där och inte bara pensionärer. Det var en del unga och vuxna med.


När allting var klart lämnade vi kyrkan och åkte hem till min mormor som bjöd på våfflor. Jag fann det väldigt trevligt att få umgås med henne men personligen blir det nog den sista mässan jag går på. Mycket som sas var väldigt fint men jag upplever ingen större kärlek för kristendom. Jag är och förblir ateist.

1 kommentar:


  1. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Hej Hampus!

    Jag hoppas att du har det fint!

    Äntligen har dina besöksrapporter kommit fram och självklart strulade det så att du inte kunde publicera rapporterna själv och behövde hjälp. Nu finns de där!

    Jag börjar min genomläsning och granskning av dina besöksrapporter med den första rapporten.

    Rapporten handlar om ett besök som du tillsammans med din kära mormor gjorde i Nykvarns kyrka i onsdags (!!!!!). Du skriver att det är första gången som du besöker kyrkan där och det tolkar jag som en god kulturell gärning från din sida att äntligen har du beträtt lokalen!

    Bakgrundsbeskrivningen är bra! Jag är helt säkert att både din mormor och även prästen är nöjda med din prestation! 

    Du har skrivit att mässan tog ungefär en halvtimme men läsaren får absolut inte veta vad den innehöll, vad som togs upp osv.

    Vi får däremot läsa om din vånda som ateist att vara där i lokalen. Som ytterligare en ateist förstår jag dig men försök att se det på ett annat sätt: Du skulle vara där för att observera och förstå, inte för att bli övertygade och acceptera!

    Avslutningsorden handlar om våfflor och ditt beslut att aldrig mera vara med på en mässa. Och självklart det är du som fattar beslut för dina eventuella framtida deltaganden i mässor!

    Tack för den första rapporten!

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera