Translate

onsdag 29 januari 2014

Tillstånd att döda
Natalija Matejic Sa11Sa

Filmen ’’Tillstånd att döda’’ som vi har sett den 27.januari väcker många olika känslor. Under filmensgång blev jag både ledsen och förbannad. Jag visste att krig var något hemskt och orättvist men hade aldrig tillfälle att se en riktig video över hur det egentligen är.

En händelse kan göra att man generaliserar och drar alla över en kam vilket är skrämmande. I det här fallet började många amerikaner hata muslimer p.g.a. 9/11. Människor blev manipulerade så att många anslöt sig till militären, åkte till Irak och dödade massor med oskyldiga män, kvinnor, barn… Deras “kamp” mot terrorism löser ingenting. Terrorister finns kvar och att döda oskyldiga människor, har inte förbättrat situationen.

Det jag inte förstår och som gör mig förbannat är USA:s makt och rätt att blanda sig i alla möjliga krig där de inte är inblandade. Deras massmedia, politik och liknande har stor påverkan inte bara på individen utan själva samhället. När videon kom ut, där man ser tydligt att amerikanska soldater ljuger för att sjuka oskyldiga människor, fick den uppmärksamhet världen över. Personen som läckte ut videon fick fängelsestraff vilket visar oss att de vet att det de gör är fel, men vill inte erkänna det till världen.

Före detta soldat berättar i filmen om händelserna i Irak som han var med om och han är kanske en av de få som insåg vad han håller på med. Och jag hoppas verkligen att fler och fler inser att krig inte leder till något bra.

Filmen är väldigt givande och får oss att tänka till och inse vad som händer runt om i världen. Vi människor reagerar olika när vi bara hör att det händer och när vi ser. Jag hoppas att människor slutar dra alla över en kam och tänker logisk. Jag hoppas också att flera inser vad USA håller på med och sätter stopp på det här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar