Translate

söndag 19 januari 2014

Hassan Abdulahi EK11JU - Besöksrapport 01, Pingstkyrkan i Tumba

Pingstkyrkan

Här kommer min första besöksrapport!

Onsdagen den 27 november 2013 så gick jag tillsammans med Jasmina till Pingstkyrkan i Tumba. Så vi valde att promenera dit efter skolan, det var nära och svårt att missa. När vi var vid kyrkan så fick jag inte samma känsla som när man är vid en ortodox kyrka, det vill säga att man skulle kunna ha trott att det bara var vilken lokal som helst. Efter mycket letande efter en ingång hittade vi tillslut dörren och plingade på.
Vi blev mottagna med glädje av personal som arbetade där och vi berättade kort att vi kom från Tumba Gymnasium och att syftet var att göra en besöksrapport om olika gudtjänster, dock så var vi inte på en gudstjänst men den unga pastorn var snäll nog att besvara våra frågor, vilket handlade mest om till exempel hur just pingstkyrkan ser på dopet, själva kyrkan (lokalen) och ”regler” för de människorna som besöker kyrkan och ingår i de olika mötena samt pastorn visade oss runt i kyrkan.

Vi frågade om vad de anser är största skillnaden mellan en pingstkyrka och en ortodox kyrka. Enligt den unga pastorn så var största skillnaden deras syn på själva lokalen. Den ortodoxa kristna anser att lokalen är en helig plats medan pingstkyrkans lokal anses vara en mötesplats, det vill säga att det är inget heligt med det. ”Vi kunde lika gärna ha träffats hos en polare och ha haft gudtjänsten där istället”- den unga pastorns ord.


Efter besöket så fick jag mina tankar besvarade, det vill säga dem tankar som jag fick utav att bara kolla på byggnaden. Nämligen att dem inte anser kyrkan som en helig plats och det var något som även chockerade mig var att för protestanterna anser inte att lokalen spelar inte en stor roll utan att den finns bara för att människor ska kunna samlas och ta del av varandras tankar och tro. Vilket är något som jag tyckte var väldigt intressant då jag har haft en bild av att kyrkan har alltid haft en stor makt samt ett väldigt stor inflytande på människor. Jag menar med andra ord att det var något som jag tyckte var väldigt positivt med pingstkyrkan, att det spelar ingen roll egentligen vart du utför din gudstjänst utan att kyrkan är som vilken lokal som helst och finns för att folk ska ha möjligheten att samlas. Jag är ju van vid att är man i moskén så måste man bete sig på ett vist sätt, gud vakar ju trots allt över de heliga platserna. Men det tog ett tag innan jag förstod att för dem så var inte platsen heligt utan gemenskapen, så länge dem var tillsammans och kunde utöva deras tro tillsammans så var det heligt för dem, alltså platsen blir heligt beroende på gemenskapen. 

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Hej Hassan!

    Jag hoppas att du har det fint.

    Söndagen går vidare och jag fortsätter med att läsa och kommentera era besöksrapporter. Under dagen har jag läst många fina rapporter. Tyvärr är det först nu, under de senaste dagarna, som jag har fått två av dina rapporter som jag har (precis som du har önskat) publicerat på bloggen och jag hoppas att den tredje kommer in så småningom. Nu börjar med läsa och kommentera första rapporten.

    Första besöket som du har skrivit en rapport om handlar om ett besök som du tillsammans med Jasmina hade i Pingstkyrkan i Tumba onsdagen 27 november.

    Ni var där en onsdag och det visade sig att ingen gudstjänst pågick i lokalen. Synd att ni förlorade möjligheten att vara med i en gudstjänst. Det är främst det, och inte besök av kyrkorummet, som är uppdragsets främsta syfte.

    Hursomhelst är bakgrundsbeskrivningen bra. Du ger tillräcklig med information och ger läsaren en bra bild över platsen ni besöker och tillfället ni gör det.

    Sedan beskriver du ett kort samtal mellan er och pastorn. Det gällde skillnaden mellan en pingstkyrka och en ortodox som enligt pastorn var största skillnaden deras syn på själva lokalen! Och jag måste säga att i så fall vet pastorn ganska lite om de verkliga skillnaderna! 

    Sedan – utan att du egentligen beskrivit kyrkorummet i Pingstkyrkan – har du sammanfattat din erfarenhet utav besöket som du har skrivit om. Kort sagt anser du att pingstvännernas syn på lokalens mindre betydelse är något som du skulle kunna skriva under.

    Tack för din rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera