Translate

torsdag 16 januari 2014

Refel Al-gharib SA11SA: Besöksrapport 3 Min brors konfirmation

Hej!!

här kommer min tredje besöksrapport. lördag den 15/6-2013 besökte jag den katolska kyrkan för att se på min brors konfirmation, och eftersom jag själv är konfirmerad så visste exakt hur det skulle gå till.



Innan ceremonin


Innan konfirmationen skulle börja så var ungefär alla mina släkt samlade hemma hos min för att sedan åka till kyrkan tillsammans.
När vi kom fram till kyrkan så skulle jag, pappa och mamma vara en stund med min bror och ta några bilder medan alla andra gick in i bönrummet och väntade på att ceremonin skulle börja.


De som skulle ta konfirmationen hade på sig vita kläder ungefär som präster och nunnor har.

Under ceremonin:

När ceremonin kom i gång så började det hela med att min bror kom in i bönrummet med en stor kors i handen och de andra var efter honom på en kö.
De satte sig på varsin stol och började sjunga.
Ceremonin var ungefär som en vanlig gudstjänst på söndagar med en enda skillnad som var att min bror skulle själv läsa paulus brev och de andra killar och tjejer läsa en varsin citat från bilbeln, till slut så började min bror och de andra gå fram till prästen för att ta nattvarden för att sedan fira den underbara dagen för hela familjen och släkten och ta några bilder för att komma ihåg den dagen som enligt oss kristna skulle vara den dagen man blir en riktig kristen

Efter Ceremonin

Efter att jag och mina föräldrar firade min brors bästa dag så kände jag som att det var min konfirmation, jag gick tillbaka 4 år i tiden för att komma ihåg hur min egen konfirmation var och vilka känslor man kan få när man plötsligt hör från sina föräldrar att man har blivit en riktig kristen och att nu får man inte glömma det för att inte gå en på fel väg i framtiden och som kan leda till negativa konsekvenser.






1 kommentar:


  1. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Hej Refel!

    Jag hoppas att du har det fint.

    Här är det helt OK! Det är söndagsmorgon och jag fortsätta dagens arbete när det gäller genomgång och kommentar av era besöksrapporter med en av dina rapporter.

    Tidigare har du skickat två besöksrapport till mig. Första rapporten handlade om ett besök som du tillsammans med några klasskamrater hos Birgittasystrarna i Djursholm och den andra rapporten handlade om ett av dina besök i Katolska kyrkan i Södertälje. Den här gången har du valt att beskriva ceremonin dagen då din bror konfirmerades. Då sätter jag i gång med att läsa rapporten. Sedan skall jag kommentera densamma!

    Det är försommaren 2013 och din bror skall konfirmeras. Du har själv genomgått samma ceremoni så du vet precis vad det är frågan om. Skillnaden är att förra gången var du själv mitt i smeten medan den här gången står du (eller sitter du) vid sidan och beskådar skådespelet.

    Den första intressanta detaljen jag uppmärksammade handlar om kyrkan där konfirmationen ägde rum: Du är så bekant med platsen och berättelsen att du har helt och hållet glömde skriva var ni befann er! Intressant att ofta fungerar vi människor på det sättet: Vi antar att det som är självklart för oss är också givet för alla andra! 

    Bakgrundsbeskrivningen är bra. Ditt språk är varmt och kärleksfullt.

    Processbeskrivningen har blivit ganska kort: ”De satte sig på varsin stol och började sjunga. Ceremonin var ungefär som en vanlig gudstjänst på söndagar med en enda skillnad som var att min bror skulle själv läsa Paulus brev och de andra killar och tjejer läsa en varsin citat från bibeln, till slut så började min bror och de andra gå fram till prästen för att ta nattvarden”. Och det kan jag mycket väl förstå.

    Dina slutord är känslofulla. Du tänker fyra år tillbaka i tiden och dagen då du själv konfirmerades och du jämför din brors situation med situationen du själv upplevde. Bra!

    Tack för en bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera