Translate

måndag 27 januari 2014

Reflektion om filmen "Tillstånd att döda" av Malin Eklund-Larsen

Hejsan!
Här kommer en text med mina kommentarer samt åsikter om filmen "Tillstånd att döda" som vi så idag måndag den 27 januari.

Filmen är en dokumentär som handlar om en händelse med USAs militär i Irak. Dokumentärfilmen är väldigt givande, och får en att öppna ens vyerna. Den är i nutid och inte dåtid. De är alltså om en händelse som inte var för så många år sedan. Det är en del av USAs kamp mot terrorismen. Kampen i sig är onödig och skapar bara fler terrorister allt eftersom, för att de även skadar oskyldiga. Som sagt oskyldiga barn, kvinnor och män blir skadade/dödade utan någon anledning. På det här sättet kommer ingen vinna, alla förlorar. USA får mer terrorister emot sig och fler oskyldiga dör. Det är bara sjukt att detta händer. Men ska man se det positivt så ser jag hellre att det händer där än här, men det ska ju inte hända alls enligt mig

Men varför kommer det sig då att militären i helikoptern ber om tillstånd för att döda flera gånger om? Jo, det är för att de är påverkade av händelser som gjort dem arga, men även är de manipulerade. Hur kommer det sig då? Det blir så när de inte säger hela sanningen till de ovetande och naiva människorna. De får höra ”Du gör ditt land stolt!”, ”Du skyddar din familj på det bästa sättet om du går med” och ”Med din hjälp skapar vi frihet och hjälper till att rädda världen”, är bara några citat/meningar som militären använder sig av. Inget säger att du ska döda människor som inte behöver dö, eller att du själv kan dö eller att du får psykiska skador som sedan förstör stora delar av ditt liv.

I filmen så får vi/man träffa den före detta soldaten Ethan McCord. Han gick med i armén efter det som hände USA den 11september 2001. Han var arg och ovetande om vad som hade hänt och om vad som skulle hända honom. Men när han kom till Irak år 2007 så fick han en jobbig start. I filmen pratas det om en video som hade släpps dör man se och hör om vad som händer den 12 juli 2007. Han förklarar det soldaterna gjorde rätt och vad de gjorde fel. Jag tycker att det var ganska jobbigt att se på det hela för jag gillar inte riktigt att oskyldiga ska dö.

Ett exempel McCord tar upp är när soldaterna ber om tillstånd. Det han menar då är att denna situation är fel och den skulle inte hända om de var manipulerade. Själva händelsen är att militärhelikoptern cirkulerar över ett område där det just har attackerat. Det ser en man som försöker att resa på sig efter att ha blivit skjuten i ena benet. I filmen hör man piloten/soldaten säga exalterat ”plocka upp vapnet så är det över”, sen i en senare situation (2-3 min senare) så hör man de be flera gånger om tillstånd för att döda. De säger inte ens sanningen till deras ”huvud chef”. De säger andra saker för att det ska få tillståndet. Det är helt sjukt hur de kan göra så här mot människor som är oskyldiga. Jag tycker det är fel och jag fattar inte hur det kan gå så långt.

Det USA gör är ju som sagt samma sak som har hänt dem själva. Det är ungefär samma sak som händelsen den 11/9-2001 fast här vet människorna vad som händer. Enligt mig ligger dessa 2 händelser på samma nivå. Jag undrar varför de inte fattar att de bara skapar mer problem och att de bara får allt fler och fler emot sig. Okej jag fattar att de vill skydda sitt land men, jag tycker att de går lite överstyr med det hela. Men de verkar ha förstått att det inte blir bättre med att döda de oskyldiga. För att för 2 år sedan drog USA tillbaka sina arméer/trupper. Och nu stödjer de Irak för kampen mot al-Qaida.

När jag såg filmen så var det lite jobbigt att titta i vissa lägen. För jag vill inte se hur man dödar, eller hur vissa ”njuter” av att döda människor. Men även att få se bilder på de som dog. Men jag tycker även att det var nyttigt att se på, för jag hade inte riktigt kolla på allt. Visste typ att man patrullerar runt i områden som var/är lite riskabla och om man blir anfallen så ska man skydda sig och de andra man är med. Men inte att de höll på så här. Det är för hemskt på så många sätt och vis.

Tack för att ni läst min text, och kommentera om du vill.


// Malin Eklund-Larsen, Sa11Sa

1 kommentar:

  1. Tumba gymnasium
    Måndag 17 februari 2014

    Hej Malin!

    Jag hoppas att du har det fint!

    Jag har tagit mig genom din reflektion över filmen ”Tillstånd att döda”. Sammanfattningsvis kan jag säga att du liksom många andra i klassen har berörts av filmen och det var väl meningen med att visa filmen.

    I din text har du tagit upp en mycket intressant sekvens i filmen och du undrar hur det kommer sig att soldaterna i helikoptern så ivrigt begär tillstånd att döda. Svaret är egentligen ganska enkelt: genom att få tillståndet överför man ansvaret från sig själv till sin överordnade. Problemet är – som du har mycket väl påpekat – att den personen saknar adekvat information för att kunna fatta ett rätt beslut och utfärda en rätt order. Resultatet blir som det blev!

    I din text har du berört mycket få delar av filmen. Det är mycket som skulle kunna diskuteras som du har låtit vara.

    Visst är det jobbigt att se sådana filmer, filmer som återspeglar en del av det som händer i vår värld men precis som du själv har skrivit:
    ”Men jag tycker även att det var nyttigt att se på, för jag hade inte riktigt kolla på allt. ”

    Tack för din känslosamma text.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera