Translate

tisdag 14 januari 2014

Elin Lärkfors - Besöksrapport, Dopgudstjänst i Allhelgonakyrkan

Dopgudstjänst i Allhelgonakyrkan

Mitt besök till Allhelgonakyrkan i Helgalunden i Stockholm skedde den 18:e maj år 2013 i samband med en inbjudan till min kusins sons dopgudstjänst. Min familj följde med på besöket.

Allhelgonakyrkan skiljer sig från den vanliga föreställning som många har av kyrkor, d.v.s. att de är stora och präktiga. Denna kyrka var något av en motsats. Byggnaden var relativt liten, mycket gammal och byggd av trä. Omgivningen grönskade men insidan var mörk och dyster. Golv och väggar var av mörkt trä och det lilla dagsljus som fönstren släppte in höll inte mörkret borta.

Närvarande vid dopet var en kvinnlig präst, familjen vars son skulle döpas samt släkt och vänner. Familjen stod uppradade vid dopskålen tillsammans med prästen, klädda i vitt och beige och vända mot åskådarna under hela ceremonin. Verksamheten började med att vi sjöng utvalda psalmer tillsammans och att en av barnets faddrar, som i detta fall var den äldre systern, läste texten ur bibeln om varför vi har dopgudstjänst. Alla inbjöds att tillsammans läsa kyrkans trosbekännelse, en sammanfattning av vad kyrkan står för. Prästen ställde sedan följande fråga till barnet som skulle döpas:
”Vill du döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?”
Därpå ställdes samma fråga till föräldrarna varpå föräldrarna svarade ja.
”Vill ni att ert barn ska döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?” Rent vatten hälldes upp dopskålen, prästen öste vattnet över barnets huvud tre gånger och sade:
”Jag döper dig i Faderns, Sonens och den helige Andens namn”.
Vattnet som används i ritualen är en symbol för både liv och död. Detta eftersom vatten är förutsättningen för allt liv samtidigt som det är ett element som kan ta liv. I Bibeln förklarar Paulus vad dop är genom att säga att vi ”dör” när vi sänks ner i vatten eller får vatten öst över huvudet för att sedan lyftas upp till nytt liv. Det är en beteckning av vägen från döden till livet. Efter detta tändes dopljus och både dop- och fadderbevis delades ut till modern och faddrarna. Slutligen läste prästen en 4000 år gammal välsignelse där Gud ger sitt löfte att alltid vara med oss. Ceremonin avslutades med en bön att den Heliga Anden alltid ska vara med och inspirera den döpta människan.

Under hela ceremonin satt gästerna eller åhörarna på bänkarna och lyssnade. Spädbarnet som skulle döpas grät under stora delar av ceremonin vilket gjorde det svårt att fokusera på vad prästen hade att säga. Förutom det var stämningen övergripande lugn och fridfull precis som under många andra ceremonier i kyrkan.

Denna ceremoni fick mig att reflektera över liv och död på ett helt annat sätt än vad som är möjligt under en begravningsceremoni. Början av livet är en finare gåva än slutet. Detta var första gången jag närvarade på en dopgudstjänst, därför visste jag inte vad jag skulle vänta mig. I stunden uppfattade jag ceremonin som något spännande men också sällsamt.

Jag ser dop som en fin tradition men i förhållande till andra ceremonier finner jag den tämligen onödig. En kristen skulle naturligtvis inte instämma. Att bli döpt är en fin gest med ett gott syfte men ceremonin är lite väl lång och vad gäller bibelns innehåll tycker jag att det mesta är ett ”hopkok” av meningslöst prat och motsägande. Trots det medger jag att innehållet består av en del fina texter med fin innebörd.


Ett sammanfattande intryck av ceremonin är att det skapade ett lugn hos mig samt satte igång tankar och reflektioner kring livet. Det var en värdefull upplevelse och en bra erfarenhet. Nu har jag fått en inblick i en av alla verksamheter i kyrkan och det är jag tacksam för.

1 kommentar:

  1. Tumba gymnasium
    Onsdag 15 januari 2014

    Hej Elin!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Tack för att du har publicerat rapporterna 2 och 3. Och jag har tagit mig bakåt i tiden och återfunnit din första rapport som handlade om ditt besök i Buddhistiskt Narita-san Shinshou-ji.

    Den andra rapporten handlar om en ”Dopsgudstjänst” som du har deltagit i på Allhelgonakyrka i Stockholm under maj 2013. Du var där på inbjudan av din kusin och det var din kusins son som skulle döpas där.

    Bakgrundsbeskrivningen är helt okej. Du beskriver hur kyrkan ser ut både från utsidan och på insidan.

    Du beskriver förutsättningar till de begynnande ritualerna på ett bra sätt. Läsaren får veta vad det var för människor som är där.

    Dopsgudstjänsten började som vanligt med ett par psalmer och lovsånger. Sedan följde uppläsning av ett par valda delar av Nya testamentet och sedan församlingen deltog i trosbekännelsen.

    Sedan kom själva dopet. Du beskriver skeenden noga och du ger en förklaring till vad dopet och de i dopet medverkande elementen (exempelvis vattnet och frågan till föräldrarna) innebär. Bra!

    Du är generös med detaljer och ger läsaren en hel del information om det som ägde rum i kyrkan. De detaljrika detaljerna gör att läsaren får en bra uppfattning om det som ägde rum i kyrkan och utvecklar en emotionell relation till det hela.

    Under de tre avslutande paragraferna reflekterar du över dopet som en ceremoni och ger synpunkter på ritualer och dess syfte och du gör det på ett mycket bra sätt.

    Tack för en mycket bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera