Translate

tisdag 21 januari 2014

Besöksrapport 3: Vardagsheder - Viva


Vardagsheder med Robert Hannah


Robert Hannah berättade om hur det är att, som homosexuell, växa upp i en hederskultur. Att tvingas hålla uppe en fasad för att inte dra vanheder över familjen. Detta gäller speciellt flickor, t.ex. får de inte klä sig hur som helst, vistas ute själva sent, o.s.v.

Hannah berättade hur han tvingades leva dubbelliv. I Stockholm levde han ihop med sin pojkvän och hans vänner kände till hans läggning. I hemorten, där han växte upp, låtsades han vara en annan. När han kom ut för sin familj tog hans syskon det mycket bättre än hans mamma. De hade känt det på sig lite grann. Att vara homosexuell var det värsta man kunde vara, värre än att vara kriminell.

Robert Hannahs besök tycker jag var bland det absolut bästa som hände under terminen. (Det har varit väldigt roligt och lärorikt att få ta del av alla terminens besök. Jag är så glad och tacksam över att du, Nader, lagt upp undervisningen så här eftersom jag tycker det är betydligt mer givande på alla sätt och vis än att sitta och läsa i en bok varje lektion.) Det var en skön stämning i klassen under och efter hans predikan. Hans historia var intressant, man blev fångad direkt. Och så blev man förbannad över de hemskheter han berättade om, för man vet att de är helt sanna. Vardagsheder. Han berättade om hur hans faster brukade be för honom att bli ”frisk”. Då tänkte jag hur sorgligt det var. Tänk om hela min familj skulle tycka att det var fel på mig bara p.g.a. min sexuella läggning. Det är helt otänkbart för mig, men verklighet för honom – och väldigt många andra. De förtrycks dagligen för saker som borde vara en självklar rättighet. De får inte vara sig själva eftersom de inte får skaffa sig dåligt rykte. Det borde inte få vara så här i Sverige, inte någonstans i världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar