Translate

måndag 27 januari 2014

Min reflektion om filmen "tillstånd att döda" av Oscar Bergman

Tjena!

Här kommer min reflektion om filmen vi såg idag måndagen den 27 januari.

Filmen "Tillstånd att döda" är en enormt givande dokumentär. Den får verkligen den okritiske att öppna ögonen för vad krig verkligen är. Kampen mellan USA och terrorismen är en oändlig strid utan dess like. Det finns inga vinnare, alla är förlorare. Oskyldiga människor, barn, kvinnor och gamlingar dödas på öppen gata. Det är rent ut sagt, helt jävla sjukt. Militären manipuleras till att tro att det dem gör är rätt. Frågan mänskligheten borde ställa är; "Är det här rätt"?

Militären rekryterar okritiska/ovetande människor med citat som "Du kan hjälpa världen", "Det här är sättet att försvara din familj" och "Vi är vägen till friheten". Detta för att frambringa positiva aspekter med att ingå i USA:s militär. Samtidigt som man inte tar fram hela budskapet på ett korrekt sätt. Man berättar inte om dem psykiska bieffekterna, om man nu ens överlever. Dessutom kan man komma att tvingas döda oskyldiga människor, folk som inte är inblandade i konflikten överhuvudtaget.

Väl inne inne i militären kan man inte backa ur. Det är först då man inser vad man håller på med. Dödandet av andra mänskliga individer, hela den råa atmosfären och testosteronfyllda miljön gör att man sätts på press. Det går inte att ändra kurs förrän gruppen nått sin sin slutdestination, så att säga. Med det menar jag att man inte blir accepterad om man vill desertera.

Angående det vi ser i filmen blir jag djupt berörd. I mina ögon gör USA samma sak som det attentat dem själva blev utsatta för 9/11. Dem utför våldshandlingar med ett politiskt syfte på oskyldiga civila. Vad har det egentligen med terrorism överhuvudtaget att göra? Hur ska det hjälpa USA i kriget mot terrorism? Dem har inget belägg överhuvudtaget för att moraliskt sätt ha militära styrkor i andra länder än sitt eget. Dem upptrappar bara hela konflikten ännu mer, rätt vad det är kommer det uppror som det tidigare (9/11).

När en stormakt som USA tar kontrollen, så blir till slut minoritets makten tvungen att stå upp. Dem kan inte låta sig själva kontrolleras. Dessa länder med förhållandevis dåliga livsförhållanden kan inte tillåta att deras livsvillkor försämras ännu mer. Det är en ren överlevnadsinstinkt. Irak som är mål landet för USA i filmen, är inget undantag gällande denna instinkt.

USA är en demokrati och en mycket grundläggande regel inom dess ramar är; mänskliga rättigheter. Man har rätt att få leva. Ändå tillåter dem sig själva att beröva hundra-, tusen- och kanske t.o.m. miljontals oskyldiga människoliv. Genom manipulering och påverkan av makt, inflytande och pengar. Dem har själva skapat sig egna förutsättningar för att i praktiken bara växa och växa som supermakt. När ska det hela ta ett stop?

Vi måste alla människor börja bry oss om detta, innan det är för sent. Jag förespråkar demokrati och jämställdhet i ett samhälle. Jag tror också att konflikter driver samhället framåt i utveckling. Olika åsikter är en förutsättning för kunna skapa en så bra värld som möjligt, för så många som möjligt. Den här filmen bidrar till mycket insikt i hur fel USA:s militära styrkor agerar.

Jag vill också berätta om hur jag mådde under filmen. Jag blev illa rörd, nästintill äcklad. Att se barn mördas, oskyldiga människor. Det är vidrigt. Absolut ingenting annat än avskyvärt. Rent generellt är det helt omöjligt för mig att förstå hur man kan döda någon. Oavsett hur mycket ilska jag någonsin känt, så har jag aldrig känt så. För vanliga människor som dig och mig, är det nog dessutom inte möjligt att mörda en annan människa. Men man måste lägga in i beräkningen att personerna som är det har blivit "trained to kill". Dem lever inte samma liv och för dem handlar det om att leva eller dö.

Jag rekommenderar helt klart denna filmen. Väldigt lärorik och ger oss en inblick om vad som faktikst händer där USA:s miliitär befinner sig.

Tack för att du läste, lämna gärna kommentarer!

Med vänliga hälsningar;
Oscar Bergman Sa11sa

2 kommentarer:

  1. Tumba gymnasium
    Torsdag 13 februari 2014

    Hej Oscar!

    Jag hoppas att du har det fint!

    Jag har tagit mig genom din reflektion över filmen ”Tillstånd att döda”. Sammanfattningsvis kan jag säga att du har berörts av filmen och jag har berörts av din reflektion.

    Det är en hel del av dina reflektioner som jag skulle kunna ta upp till diskussion. Jag tar ett par.

    Du har skrivit: ”Dem utför våldshandlingar med ett politiskt syfte på oskyldiga civila.” Vet du vilket begrepp används för sådana gärningar?

    Du har skrivit: ”USA är en demokrati och en mycket grundläggande regel inom dess ramar är; mänskliga rättigheter. Man har rätt att få leva.” Det skulle vara intressant att veta hur du definierar begreppet ”demokrati”. När det gäller den sista delen i citatet ovan så får du inte glömma att USA är ett av de främsta länder när det gäller att avrätta sina egna medborgare!

    Du har skrivit: ”Jag tror också att konflikter driver samhället framåt i utveckling.” Vadå för konflikter?

    Du beskriver verkligheten med enkla ord och utan krångligheter. Ibland märks det att du publicerar din text innan en slutredigering. En sådan skulle vara till stor fördel.

    Din text innehåller en hel del tankegångar och det märks att du har fått en tankeställare och det var meningen.

    Tack för en bra text.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera
  2. Begreppet som används för det är självfallet terrorism.

    Demokrati betyder folkstyre, och det är precis vad det är för mig. En stat med möjligheter för varje individ att avgöra vem som ska styra landet. Vara med och påverka hur landet ska fungera med andra ord. Tar vi dessutom in begreppet västerländskt, så fylls begreppet demokrati med fler innebörder. Dessa innefattar enligt mig en mild influens utav nyliberalistiska tankar som friheter och rättigheter. Rättigheterna som tillhör detta är dem som inskrivs till "FNs deklarationen om mänskliga rättigheter".

    Konflikterna jag pratar om är politiska konflikter i allmänhet och missnöjda åsikter i synnerhet. Missnöjen leder till konflikter, konflikterna leder till att man försöker komma fram till en bättre lösning för hela samhället.

    SvaraRadera