Translate

fredag 17 januari 2014

Mariana Kosho EK11JU: Besöksrapport, Jehovas vittnens Rikets sal i Skärholmen

Rikets sal

Lördagen den 9 november bestämde jag träff med min vän för att besöka hennes församling, rikets sal i Tumba. Väl framme vid lokalen så gick vi in till lokalens entré där några stod och jag blev välkomnad. Sedan går alla in till själva salen där föreläsningens kulle hållas för att påbörja mötet då tjejerna sitter tillsammans med killarna. Sedan så ställer alla sig upp för att sjunga på arabiska, just för att det är en arabisk församling. Som tur förstå jag arabiska och kan förstå sångens handling då den handlade om att trots alla påfrestningar och om hur man är kan känna sig ledsam och nedtryckt så kommer Gud att alltid vara vid din sida, och att bibeln är som en skatt som vi ska bevara i våra hjärtan. 

Efter sången så är det bön sedan så ber ”brodern” att man kan sätta sig ner. Sedan presenteras ”brodern” som ska hålla talet inför församlingen. ”brodern” började med att säga vi människor inte vet hur många galaxer det finns eller stjärnor, men Gud vet exakt hur många det finns och även namngett vartenda en utav dem. Guds kraft är väldigt stor och att han alltid håller sig till sitt ord så som det står i gamla testamentet. ”broderns” pratade även om Bibelns kraft och stora betydelse och inflytande på oss människor. Han uppmanade alla i församlingen att läsa ur sina egna biblar i Hebreerbrevet 4:12, där det sägs att Guds ord är levande och utvecklar kraft. Dem ser att Bibeln är Guds brev till oss människor och genom att läsa den så kan Guds ord gå rakt in i vårt hjärta. Han ställde även en fråga om vad vid behöver göra för att uppleva kraften i Guds ord? Där efter slog vi upp psalm 34:8:
 ”Smaka och se att Jehova är god; lycklig är den kraftfulle man som tar sin tillflykt till honom”.
Förutom att framsidan utav bibeln var annorlunda så kunde man såg kunde man höra skillnad mellan den bibeln jag läser ur och bibeln Jehovas vittnen använder, dem har bytt ut ordet Gud mot Jehova. På framsidan så står det "Dem heliga skrifterna". Det förklarades senare under föreläsning om hur dem ser på bibeln, vilket gav bibelns titeln en ännu starkare mening.

 Därefter fortsatte han med att säga att det behövs en ansträngning. Det räcker inte att bara läsa bibeln utan man måste även förstå det som står. Det måste nå ända till vårt hjärta så att det kan verka. Han sa även fem sätt som man kan läsa bibeln rätt på:

1.      Läsa bibeln med lugn temp, så att man förstår budskapet.
2.      Göra efterforskningar om det man läst, alltså gå på djupet.
3.      Vi läste ut Johannes 4:24 där det sägs att vi måste få del av Guds ande eftersom att den kommer att hjälpa oss. Bönen är viktig och man ska be om Guds ande.
4.      Tro på att Guds ord kan hjälpa dig. Guds ord är tröstande och vägleder oss och ger oss styrka.
5.      Följ Guds vägledning. Gud kommer att se det vi gör och kommer att välsigna oss.
Sedan avslutade han med att säga att man ska läsa ur bibeln varje dag för att ta del utav den underbar kraft.

Efter talet så var det genomgång av tidskriften ”vakttornet”. Det är en som läser upp paragraferna medan en annan ”broder” ställer frågor och ger ordet till dem som räcker upp handen. Alla får ta del att svara, även barnen. Efter det så av slutar man mötet med både sång och bön. Sedan umgås alla vänner inklusive mig denna gång. Vi gick ut och åt i Skärholmen då jag även passade på att prata lite mer om dagens möte med min kära klasskamrat Antonella Shamoun. Då kom jag på att fråga om varför dem inte firar födelsedagar och jul. Vi pratade om Jesus födelse och om att det egentligen inte står att det skedde under decembermånaden och att det inte är säkert att det ens är 3 vise män då det inte sägs i bibeln.

Annars känner jag mig väldigt nöjd med besöket då jag känner mig glad och tacksam för de nya bekantskaperna jag då skapade. Under mötet känner man verkligen den starka gemenskapen mellan alla i församlingen och hur dem alla har varandra kärt om hjärtat. Något som roade mig var att även barnen fick delta i diskussionerna och jag måste säga att jag blev väldigt imponerad utav barnens söta svar! Härlig och glad känsla efteråt! 

/Mariana Kosho 

2 kommentarer:

  1. Flemingsberg
    Söndag 19 januari 2014

    Hej Mariana!

    Jag hoppas att du har det fint.

    Söndagseftermiddagen har börjat göra sig gällande. Under några timmar har jag läst och kommenterat några av dina kurskamraters rapporter och ibland är det rena nöjet att göra det. Jag lär mig en hel del genom att läsa sådana rapporter.

    Nu är det dags att jag läser och kommenterar din tredje och sista rapport. Tidigare har du besökt Stockholms synagoga samt och Syriansk ortodoxa kyrkan i Gnesta och leverearat bra rapporter från dessa besök. Nu är dags för den avslutande rapporten!

    Som anhaltplats för tredje rapporten har du valt Jehova vittnens Rikets sal i Skärholmen som du besöker tillsammans med en vän som tillhör församlingen.

    Ni tar er dit en dag när gudstjänsten hölls på arabiska. Tur för dig som kan arabiska. Det ger dig möjlighet att kunna på ett bättre sätt ta del av det som pågår inne i salen.

    Din bakgrundsbeskrivning är kort men tillräcklig. Som vanligt (när mina ungdomar har besökt Jehovas vittnen) har ni blivit välkomnade.

    Du ger inte så mycket tid och kraft åt att beskriva salens innandöme. Det enda läsaren får veta är att män och kvinnor sitter bredvid varandra.

    Det hela påbörjas med en sång. Sedan presenterar ”brodern” innehållet i dagens möte för deltagarna och det hela kommer på allvar i gång.

    Du ger en bra sammanfattning av broderns ”föreläsning” om Guds fulländliga kunskap och människornas bristande kunskap. Sedan var det dags för en av vittnens psalmer.

    Sedan kommer bibelläsningen i gång. Du kommenterar kort Jehovas vittnens bibelöversättning.

    Brodern fortsätter med att ta upp fem sätt (eller snarare steg) som han anser ger bättre tillgång till bibelns innehåll. Du redovisar dessa fem sätt på ett utmärkt sätt.

    Sedan kommer genomgången av innehållet i ”Vakttornet” och som vanligt äger det rum på ett pedagogiskt sätt.

    Efter mötet tar ni (du och Antonella) er i väg för att äta och då nyttjar du tillfället för att ställa en del frågor om vittnen och deras trosuppfattning till henne.

    Din upplevelsebeskrivning i sista paragrafen av rapporten är mycket bra. Du ger uttryck för det du har upplevt under mötet som du har tagit del av och det var det som var meningen!

    Tack för en bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera
  2. Tack för fin och rättvis rapport om Jehovas vittnens möte du deltog i.

    Maureen (Vittnen i Farsta församling)

    SvaraRadera