Translate

lördag 14 december 2013

Stockholms Synagoga, besöksrapport - Helin Malekshahi HU11

Stockholms Synagoga
Besöksrapport


Till mitt andra besök valde jag att besöka en synagoga. Jag ansåg att synagogan i Stockholm skulle vara ett bra val med tanke på att min lärare har kontakt med dem.

Än en gång valde jag att besöka synagogan tillsammans med min väninna, Ranja Barsoum.

När vi väl var framme i Stockholms mörker och kyla, togs vi emot av en vakt vid synagogan. Han förklarade reglerna, att vi varken fick fota, filma, spela in eller ta med någon typ av vapen in i synagogan.

 Efter några minuter släpptes vi in, hängde av oss kläderna och valde att gå upp och sätta oss. Jag kollade mig nyfiket omkring och la märke till hur stort allt var, men även att inte många judar var närvarande. De flesta var män och bar kippa, vilket inte kvinnorna gjorde.

Gudstjänsten börjar med att Chazzanen sjunger böner ur Tanach på hebreiska. Framför mig ligger en Tanach, jag väljer att slå upp den och ser att den börjar från höger sida och inte vänster. På högersida av boken står det på hebreiska och på vänster finns en översättning på svenska.  Jag ser på det svenska språket att det är väldigt gammalt skrivet.

Efter gudstjänsten bestämmer vi oss för att gå ner och ställa lite frågor. Vi får reda på att en del inte vågar bära kippan utanför synagogan på grund av trakasserier och rasistiska kommentarer.  Därefter följer en utav männen med oss ut och berättar att vid judiska ceremonier är det mycket mer folk i synagogan.

 Jag själv, var mycket nöjd och belåten efter detta besök. Det var första gången för mig som jag besökte en synagoga. Jag fick ett positivt intryck och kan tänka mig att besöka synagogan igen, för att se och uppleva mer.

Helin Malekshahi HU11

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    tisdag 31 december 2013

    Hej Helin!

    Jag hoppas att du har det fint och jag hoppas att du har haft några underbara dagar under ledigheten. Ibland behöver vi vila oss ett tag så att vi får förnyade krafter lite senare och jag hoppas att du har en hel del nya krafter när vi sätter igång igen om knappt tio dagar.

    Det är nyårsafton och jag fortsätter att läsa rapporter och kommentera.

    Turen har kommit till din rapport om ett besök som du tillsammans med Ranja gjorde i Stockholms synagoga.

    Du har börjat med bakgrundsbeskrivningen. Den är kort men ändamålsenligt. Du tar upp varför ni tog dit och om instruktioner ni fick i samband med att ni utfrågades innan ni tog er in i synagogan.

    Processbeskrivningen är väldigt kort. Vi får veta att kantorn satt igång och började sjunga en del på hebreiska men ingenting mer!

    Du skriver en del om besökarna men du skriver inte hur många personer var där, vilka ålderskategorier var representerade med mera.

    Efteråt har ni tagit fram till någon/några och ni har pratat med dem. Synd att du är mycket fåordigt även här. Jag skulle gärna vilja veta hur ni blev bemöta, vilka frågor ni ställde, vilka svar ni fick, vilka frågor de ställde osv.

    Senare skriver du: ”Därefter följer en utav männen med oss ut och berättar att vid judiska ceremonier är det mycket mer folk i synagogan.” Vad menade han? Vilka ” judiska ceremonier” menade han?

    Du avslutar rapporten med ett par eftertankar som är läsvärda.

    Tack för en bra rapport!

    Nader


    SvaraRadera