Translate

måndag 2 december 2013

Besöksrapport-serbisk ortodox kyrka


Hej klassen! Här kommer min första besöksrapport.

Jag har valt att skriva om serbisk ortodox kyrka. Jag kände att jag inte behöver besöka ortodox kyrka igen här i Sverige, eftersom jag har besökt den många gånger och jag vet hur det ser ut. Jag kommer att beskriva en kyrka i Serbien istället.
 Sista gången jag var i kyrkan var på min systers bröllop, den 10/9/13. Kyrkan heter ’’Sveta Trojica’’, som betyder ’’Den heliga Treenigheten’’ och den befinner sig i Serbien i staden Leskovac.

Kyrkan hade tre ingångar. Vid huvudentrén fanns det en freskomålning på den heliga Treenigheten ovanför dörren. Vid entrén på den vänstra sidan fanns det freskomålning på St. Nikola. Han är ett helgon i Serbien och många serber firar honom när det är “slava”,(högtid). Den störst firande “slava” i Serbien är just St. Nikola och jag och min familj firar honom också. Han är vår beskyddare alltså. Vid entrén på högra sidan fanns det freskmålning på St. Sava. St. Sava är Serbiens nationalhelgon och han var den första ärkebiskopen inom den serbiska ortodoxa kyrkan. I Belgrad finns idag världens största ortodoxa kyrka, uppkallad efter sankt Sava och heter ’’sankt Savas tempel’’.

Här kommer lite bilder på kyrkan och freskomålningar:


                                         Kyrkan Sveta Trojica - Den heliga Treenigheten.

                                      Så här såg den heliga Treenigheten freskomålningen på kyrkan ut.

                                                        Freskomålningen på St. Nikola. 
Freskomålningen på St. Sava.
Serbiens största ortodoxa kyrka- ’’sankt Savas tempel’’.

I alla fall, när vi skulle gå in i kyrkan gjorde vi kors, det är alltid så man gör när man kommer in i en kyrka, och när alla kom in så sa prästen att kvinnorna ska stå på den vänstra sidan och män på den högra sidan. Jag var överraskad eftersom jag inte visste att man gör så och eftersom det är första gången jag var i en kyrka när det är bröllop. Prästen var klädd i blå/guldig mantel. När ceremonin började, stod min syster och hennes man framför altaren och de höll i två ljus var. Prästen började läsa ur bibeln och sedan började han sjunga. Efter ett tag tog prästen ljusen, gav dem till deras gudfader och hans fru och sedan fortsatte han att sjunga. Då och då gjorde prästen kors och när han gör, då gör vi alla det. Till slut tog han fram vin och bröd (Jesus blod och kropp) och gav till min syster och hennes man. 
I ca: 45minuter lyssnade vi på hur prästen sjunger och jag undrade vad det var för språk han sjöng på eftersom jag inte förstod någonting, men det visade sig att det var gammal serbiska. Även om jag inte förstod någonting så tyckte jag att ceremonin var fin och själva atmosfären var fin. När ceremonin tog slut gick vi ut, och när vi gick ut då vände vi oss mot kyrkan och gjorde kors en gång till.
Prästen och syrran.


I  kyrkan Sveta Trojica fanns det inga ikoner eftersom det är en kyrka för vigsel och dop, det fanns bara freskomålningar. Men eftersom jag visste att det finns en liten kyrka bredvid där man kan be osv. , så ville jag springa dit snabbt för att tända ljus. Den andra kyrka heter ''Odzaklija'' och den såg inte ut som en kyrka, utan som ett hus med två kors på taket. Innan jag gick in i kyrkan gjorde jag kors, som vanligt. När jag gick in så såg jag att den här kyrkan var full med ikoner och freskmålningar. Ikoner var på olika helgon. Jag gick fram till St. Nikolas ikon, gjorde kors, pussade ikonen och bad honom att han alltid ska skydda min familj, sedan så la jag pengar vid ikonen. I kyrkan fanns det ett litet “rum” där man kunde köpa ljus, ikoner, kalender osv. Jag gick dit och köpte 6 ljus, för mig, pappa, mamma, syster, bror och till den nya medlemmen i vår familj- min systers man. I hallen fanns det ett ställe där man tänder ljus. Man tänder ljus för hälsa, lycka osv. Där uppe tänder man ljus för de som lever och där nere tänder man ljus för de döda. Innan jag tände ljus gjorde jag kors, pussade ljuset, sedan tände jag den och önskade min familj bra hälsa och lycka. När jag blev klar gjorde jag kors igen och sedan gick jag ut ur kyrkan. 
Jag tror att jag kommer att besöka kyrka lite oftare eftersom att jag finner frid där och jag känner mig lugn och trygg.
 

Bilder på den lilla kyrkan:

Kyrkan.

Ikoner i kyrkan.

Och så här ser det ut när man tänder ljus.








2 kommentarer:

  1. Tumba gymnasium
    onsdag 4 december 2013

    Hej Irena!

    Jag hoppas att du har det fint!

    Tack för en bra rapport av en härlig högtid!

    Jag har aldrig bjudits in till ett serbiskt-ortodoxt bröllop (vi får e om du bjuder in mig!!!) men din text och dina fina bilder gav mig känslan av att även jag var närvarande vid ceremonin och det är ett gott tecken!

    Det är så att den ortodoxa kyrkan lägger stor vikt vid ritualer och det du har skrivit om din systers bröllop bekräftar detta.

    Du har lämnat en mycket bra och utförlig rapport.

    Häls så mycket från mig till brudparet!

    mvh
    Nader

    SvaraRadera
  2. Vad intressant, jag visste faktiskt inte att ni har speciella kyrkor för dop och bröllop!

    En jättebra rapport som gett mig en inblick i hur andra ortodoxa kyrkors gudstjänster (specifikt bröllopsritualer) är!

    Mvh

    Stephan Chaanine

    SvaraRadera