Translate

söndag 15 december 2013

Min tredje besöksrapport "Syrisk ortodoxa kyrkan - St. Petrus & Paulus" av Oscar Bergman

Tjena!

Här kommer den tredje och sista besöksrapporten som jag skrivit:

Jag valde att söndagen den 15/12 (klockan 10.00-11.30) åka till St. Petrus och Paulus kyrkan i Hallunda som ligger invid trafikplatsen intill E4:an. Dem flesta som läser det här bor nog antagligen i Botkyrka så ni vet vart jag menar. För dem som inte gör det så ligger kyrkan på Tomtebergavägen 8. Anledningen till att jag gick till den var att jag fick inspiration utav att ha läst Jessikas besöksrapport. Dessutom vet jag att Stephan håller hårt vid sin tro i denna inriktning i kristna kyrkan och jag vill uppleva vad som fått honom till det. 

Gudstjänsten inleddes klockan 10.00 och hur länge den höll på är jag osäker på, då jag glömde mobilen hemma. Min gissning är att den var en timme och tjugo minuter ungefär. I mitt sällskap var det bara jag själv. Viktigt att tillägga var att män och kvinnor satt på varsin sida, separerat ifrån varandra. Gudstjänsten startade med att Prästen och hans diakoner kom in och tände två ljus. Ett till höger om altaret och ett till vänster. Därefter fick vi andra gå in. Alla började genast att be och jag satt där för att observera. När kyrkan börjat fyllas, framfördes någon form utav bön. Eftersom jag inte talar Suryoyo, förstod jag inget av vad som sades. Tack och lov så fanns två stora monitor skärmar där de översattes till svenska. Underlättade en hel del.

Det hela kändes mycket bekant med hur vi gör i den katolska kyrkan jag kommer ifrån. Inte så konstigt heller med tanke på att båda tillhör kristendomen, men de är ändå olika inriktningar. Efter den gemensamma bönen så inledde prästen en predikan, mycket intressant. Kändes jobbigt att sitta och läsa av monitorn så efter ett tag slutade jag det och bara observerade prästen. 

Efter det började en hel del olika skeenden inom gudstjänsten. Först någon sorts bön alla verkade göra för sig själva och sedan två olika kollektiva böner. Efter detta skedde olika psalmer och "egna uppträdanden" av diakonerna, där de framförde psalmer. Till skillnad från i min kyrka så var de både män och kvinnor. Hos oss är de bara män. Märkligt. 

Sedan var det dags för nattvardsfirandet, vilket jag kände igen och förstod väl trots språket. Något som jag inte förstod var dock att prästen inte la fram någon form utav bröd utan bara vinet. Vart var lekamen? Sedan var det dags för en del olika böner som jag inte kände igen överhuvudtaget. Efter de höjde prästen bägaren och välsignade nattvarden. 

Folk gick fram och tog del av jesu blod, men själv stannade jag kvar på min plats. Kändes av någon anledning inte bekvämt att gå fram. Sedan avrundade prästen gudstjänsten med att önska oss lycka och frid. Allt folk verkade kliva in i en lokal intill, men jag gick ut och tog mig hemåt. 

Om jag skulle jämföra Syriska ortodoxa kyrkan men min egen så fanns en del olikheter. T.ex. när man kom in var det något som luktade konstigt, som jag förstod de var det något som såg ut som rökelse men kan ha fel. En annan skillnad var en sådan modern ide som att ta med två monitorer i gudstjänsten för att få den att funka. När religionen kan anpassa sig med det moderna samhället så blir jag mycket glad. Det är så jag tycker alla religioner ska fungera, dem ska kunna bli mer sekulariserade. 

En annan skillnad var att dem satt män på ena sidan och kvinnor på andra. Så är det inte hos oss, dock hade dem både män och kvinnor som diakoner. Vi har endast män. Ser man de hela ur ett jämställdhets perspektiv så väger båda kyrkorna upp varandra och är lika bra totalt sätt. Dock kan båda bättras ännu mer.

När de gäller hur de såg ut inuti kyrkan så var det mycket mäktigt. Vackert och betydligt mer färgglatt än vad jag hade trott de skulle vara. En mycket fin kyrka må jag säga, något som medlemmarna där kan var mycket stolta över. Det jag gillade mest var takkronorna som hängde ner, enormt vackra. Draperierna i rött var också mycket eleganta och påminde mig en hel del om julen. Det tror jag dock inte var dess syfte. Vill även tilläga att kyrkan har kupoler utanpå som skiljer sig radikalt ifrån de andra kyrkorna jag besökt.

Som avrundning vill jag tacka för att ni läste denna rapport, hoppas den var lärorik.

Ge gärna feedback och liknande.

Med vänliga hälsningar,

Oscar Bergman

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    torsdag 2 januari 20134

    Hej Oscar!

    Jag hoppas att du har det fint och jag önskar att du har börjat ett år som skall fyllas av glädje och framgångar.

    Nyårsdagen är över och jag fortsätter arbeta med att läsa och kommentera era rapporter. Och nu har turen kommit till din tredje och avslutande rapport

    Rapporten handlar ett besök som du gjorde i St. Petrus och Paulus Syrisk Ortodox Kyrka i Hallunda för drygt två veckor sedan.

    Bakgrundsbeskrivningen är bra. Du relaterar till ett par klasskamraters rapport och tro. Genom besöket vill du bl.a. förstå dem.

    Sedan ger du dig in i processbeskrivning. Mestadelen av gudstjänsten hålls på ett språk som du inte kan, Suryoyo, och då är det underbart att tekniska hjälpmedel har gjort entré även i våra kyrkor: två stora monitorer där översättningar presenteras.

    Efter bönen kom predikan. Du har berört ämnet men tyvärr har du inte skrivit något om innehållet i predikan. Var det så svårt att läsa i monitorn?! 

    Du har skrivit om nattvarden utan lekamen! Jag utgår från att oblat eller något liknande har varit med i räckhåll. Synd att du inte gick fram för att få grepp om svaret! Vad säger Stephan, Jessika, Johannes, Fady och andra som kan ceremonin bättre än Oscar och Nader? Var fanns lekamen?!

    Du har med varma och fina ord beskrivit kyrkans inre och yttre. Underbart att du upplevde den så. Ta emot Oscars varma ord!

    Som en del av dina slutord har du gett dig in för att kort jämföra det du har beskådat i St. Petrus och Paulus Syrisk Ortodox Kyrka i Hallunda med det du har upplevt i ”din” kyrka och det är bra det.

    Rapporten har du skrivit med enkla ord. Du försöker återge det du har sett så att läsarna får ett bestående intryck och få förståelse för det som hände i kyrkorummet.

    Tack för en bra rapport.
    Mvh
    Nader


    SvaraRadera