Translate

torsdag 12 december 2013

Mitt besök på Moskén

Jag tog kontakt med mosken som ligger vid medborgarplatsen via deras hemsida. Samma dag fick jag svar och de välkomnade mig att komma på besök den 12/12/13 alltså idag.

Från början trodde jag att jag hade kontaktat Mosken i fittja men som tur är så hade jag en jättetrevlig tjej som berätta för mig att de var den mosken vid medorgarplatsen som också följde med dit. Jag åkte tillsammans med Jawahir och Michelle.

När vi steg av vid medborgar platsen såg vi mosken. Den var sådan som skulle smält in om de inte vart för de lilla tornet med halvmånen upp på. Vi gick sedan in i den. Innan hade jag hört att man var tvungen att ha sjal på sig men jag visste inte riktigt. Det var tur att Jawahir som besökt mosken många gånger följde med och visde oss. Först fick vi gå in och ta av oss skorna. Sedan fick man gå vidare då man kunde välja kvinnorna eller männens avdelning att gå in igenom. Vi valde förstås kvinnornas väg. Inne där så fanns de som stora rockar med huva på i olika färger som vi fick välja en varsin att ha på oss.

Innan man ber var man tvungen att utföra tvagning. Något som Jawahir gjorde men inte jag och Michelle. De fanns ett gemensamt rum för det med handfat och toaletter. I rummet satt en skylt där de stod förklarat steg för steg hur en tvagning går till.


Efter detta tog oss Jawahir på en rundtur inne i mosken. Vi fick se enorm böneplats med massa mattor och de var väldigt mysiga att gå på. Mosken var väldigt tom bönen började inte först 11.43 denna dag och vi kom dit vid tio. Vi gick förbi klassrum där de brukar undervisa om islam för alla de osm vill veta mera.

Vi fortsatte runt det kändes som mosken var enorm med alla trappor och de olika dörrarna. Vi tog lite broschyrer medan vi tittade omkring. De hade ungdomsförbund och ett förbund som hjälpt personer att resa till mekka. Sedan gick vi vidare för att prata med imamen. Tillsammans med imamen och hans tolk gick vi och satte oss i ett rum för att ställa frågor.

Eftersom att alla säger olika när de handlar om tro så bad jag honom att berätta om vad islam var för något. Han börja berätta om de viktigaste reglerna inom islam. Som att man ska tro på religionen men att de ska vara frivilligt. Man ska inte ge efter för sina lustar genom fel väg utan man ska använda de kanaler Gud givit människorna som att gifta sig istället för att ha sex utanför äktenskap. Livet är viktigt man får aldrig ta sitt eget liv eller någon annans. Även de sunda förnuftet var viktigt att vi hade för de betyder att vi handlar med det så vi använder inte droger och andra medel så vårt sunda förnuft inte försvinner. Imamen fortsatte och berätta att kvinnor aldrig skulle känna sig tvingade till giftermål etc. om de ändå blev tvingade kunde man vända sig till mosken. Han berätta även om att vi människor med lust har de svårt för vi hela tiden måste välja rätta sättet att leva samtidigt som lustarna lockar. Detta var i mycket korta drag men vi pratade i över en timme så de var mycket saker som sades.

Efter detta gick vi upp med tolken och kollade i rummet där han berätta att de var där han tog emot besök från  poltiker, skolklasser o.s.v. Där fanns de en tavla där livet står uppritat. Han förklara att från den dagen mamma och pappa skapade barnet då var man en människa. Sedan var man det i magen i nio månaderna. Sedan var de livet som barn som var den tiden man blev förlåten för sina misstag men uppmärksammad för sina goda gärningar. senare som vuxen började allt att räknas. Så beroende på vad du gjort i livet så kommer man bli dömd under domedagen till himmel eller helvete. Men så länge man lever kan man botgöra sina synder men den dagen man dör förklara han att man då får ligga och vänta i ett sömn liknande tillstånd och vänta tills domen kommer. Efter detta gick vi till utgången igen där han skänkte två böcker som jag tacksamt tog emot sedan tackade vi för oss.

Jag tyckte detta var en jättetrevlig och positiv upplevelse. Som alla religioner så finns det för och nackdelar och olika troende och samfund med olika åsikter. Utifrån det imamen sa tyckte jag det lät bra och som en vacker tro. Precis som alla andra religioner och system så ska man vara god och snäll. De är de jag tycker är väldigt bra med religion att ofta sysslar med välgörenhet och i politiska system där inte allt fungerar kan en religiös plats vara en fristad för många människor. Det är också viktigt för många att tro så de förstår hur saker och ting fungerar de kan vara skönt att alltid ha en bok att vända sig till om man stöter på ett problem. de är också en plats man kan känna samhörighet med andra människor. Men precis som allt annat så finns de ju de som anser att allt annat än sin tro är fel och de är då de börjar bli jobbigt för människor runt omkring. men precis som alla religioner och politiska system så är de frid och fröjd i teorin men praktiken visar något annat.

Själv känner jag mig inte så sugen på att konvertera men tycker ändå att de är bra att alla har sin tro. Däremot finns de mycket av islam att lära precis som alla andra religioner, och alla människor för den delen.


Sofie Borgenklint

1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    torsdag 26 december 2013

    Hej igen Sofie!

    Då var det dags att ännu en gång läsa en av dina rapporter. Förhoppningsvis blir det en minst lika bra upplevelse som de två tidigare rapporterna jag har tagit mig genom och kommenterat under dagen.

    Och till rapporten som jag nu har tagit mig genom:

    Du har skrivit om ett besök som du – tillsammans med Jawahir och Michelle - gjorde i moskén i Södermalm (Medborgarplatsen).

    Din text detaljrik, varm och engagerad. Den hade blivit ännu bättre i fall du hade tagit dig genom din text ännu en gång innan du publicerade den

    Din bakgrundsbeskrivning är bra. Läsaren får veta varför du tog dig till moskén, hur du ordnade upp besöket, hur ni tog er dit och hur byggnaden såg ut som utifrån.

    Du har en bra beskrivning av den rumsliga platsen. Läsaren får veta en del om moskén inifrån. Tveksamt rätt när du skriver: ”Sedan fick man gå vidare då man kunde välja kvinnorna eller männens avdelning att gå in igenom. Vi valde förstås kvinnornas väg.” Självklart tror jag inte att det handlar om ett val! Hur skulle de reagera i fall ni valde ta er till herrarnas avdelning?

    Sedan beskriver du hur ert samtal med imamen gick till. Tyvärr är redogörelsen av det samtalet ganska kort.

    Ännu viktigare: Läsaren får aldrig veta om ni var kvar där i moskén när det viktigaste momentet i ett besök i moské, bönestunden, pågick!

    Du tar upp bra frågeställningar i dina eftertankar. Ett sådant besök väcker många tankegångar och frågor och det är just det som utgör en stor del av meningen med sådana besök.

    Dina bilder är bra.

    Tack för en bra rapport!

    Nader

    SvaraRadera