Translate

torsdag 5 december 2013

Besöksrapport av katolsk kyrka- Ajla Begovic

                                         Katolsk kyrka i Södertälje
HEJ!
Här kommer min andra besöksrapport. I söndag den 1/12 besökte jag och Refel en katolsk kyrka i Södertälje. Jag mötte upp Refel halv 5 sen gick tillsammans till kyrkan.
Klockan 5 skulle bönen börja men vi kom lite tidigare för att få en sittplats.
                                                   
                                                              Bild på kyrkan

Kyrkan såg inte väldigt stor ut men när man väl var inne i kyrkan så kändes det stort.   När vi kom in i kyrkan så var det massor med folk som stod och väntade tills man skulle börja be. Går man rakt fram i ingången så kommer man till ett rum där folk hängde sina jackor, till höger var bönrummet. Jag och Refel gick in i bönrummet direkt för att ta plats, utan att ta av oss jackorna gick vi och letade efter sittplats. Rummet var jättestort. Det fanns inga tavlor upphängda utan bara en projektor som lyste uppe på väggen där visades några bilder på Jesus i Betlehem.

Det fanns 3 rader med bänkar. En rad till vänster precis när man kommer in, en i mitten och en till höger som är längst in i kyrkan. Varje rad hade ca 5 eller 6 bänkar. Jag och Refel satte oss i tredje bänken i den högra raden. Framför oss stod några ungdomar både killar och tjejer som var klädda i röd- lila ”klänningar” och några mikrofoner framför dem. Dem skulle sjunga när det var dags.

                                                           Bild på läktaren tagen från kyrkan

Här är bilden som är tagen från kyrkan. Vid mikrofonen stod prästen och ledde bönen, men han kom lite senare. Innan prästen kom så var det 4 gamla män som var vitklädda och hade ett rött band som gick runt axeln och magen. Dem satt på var sin stol på läktaren och den ena av dem började be någon bön om Jesus, när han var klar då började folket att be något om Maria, sen tog han över igen och så skiftade dem så. Man skulle upprepa den bönen som dem gjorde 10 gånger. När mannen som ledde bönen sa något annat då reste folk sig upp och fortsatte att be, sen korsade dem sig och därefter satte sig igen.

Redan innan klockan 5 så var alla bänkar upptagna. Det var både unga och gamla människor i kyrkan, även småbarn satt med sina föräldrar och lyssnade.   När klockan blev 5 började det låta något som ett instrument vid ingången. När jag vände mig om då fick jag syn prästen. Han bärde ett stort guldfärgad kors och han var klädd i en röd klänning.
Framför honom gick en man som höll i något guldfärgat som liknade en vas med ringar på (censer) som det kom rök ifrån. Han viftade med den fram och tillbaka mot prästen samtidigt som dem gick runt. Röken som kom från Censer luktade lite annorlunda. Prästen paserade hela rummet först tills han sen kom fram till läktaren. Vi satt inte långt ifrån läktaren så prästen gick mot vår sida för att sen gå upp på läktaren, och då när prästen gick förbi oss kände man lukten ännu bättre och den luktade annorlunda än vad rök brukar lukta. 
                                                                     Bild på censer

När prästen kom upp på läktaren då tog han över. Han tog bibeln och ställde sig framför mikrofonen och började läsa ur den. Jag antog att han pratade om Jesus för att han nämnde Isa väldigt ofta och på arabiska säger man Isa istället för Jesus.     Prästen läste ca en halv timme, därefter sjöng kören några religiösa sånger.     När kören sjöng klart då gick prästen till ett bord som också stod på läktaren och lyfte en liten skål samtidigt som han ber. Under tiden medan prästen stod med skålen så gick mannen med censer runt prästen och då började det komma rök igen.

Jag förstod ingenting när prästen ledde bönen eftersom det var på arabiska. När kören sjöng då fanns det 2 bilder på väggen, på ena sidan stod det på arabiska och på den andra så stod det på svenska så jag läste texten när kören sjöng.  

Bönen pågick i ca 1 timme och 20 minuter. När vi närmade oss slutet då hämtades en stor skål till varje bänk och där skulle man lägga in pengar, det gör man för att stödja kyrkan. Jag skänkte inget för att jag hade inga pengar med mig dessutom visste jag inte heller att man skänkte pengar.

När man hade skänkt pengar då gick prästen och en till man ner från läktaren, då fick alla ställa sig i 2 led och äta en bit av brödet som är doppat i vin. Barn fick inte äta brödet. Prästen stod på ena sidan och en av dem 4 männen stod på andra sidan och matade alla med bröd. Alla som var i kyrkan ställde sig förutom mig, jag stod kvar vid bänkten och väntade på att Refel skulle komma. När bönen var klar då ställde folk sig upp och gick mot korset som hängde uppe på väggen i läktaren och korsade sig och därefter gick man ut.

Jag deltog inte i bönen utan jag satt och tittade på när folk bad och när man skulle ställa sig upp gjorde jag också det. Jag trodde att någon skulle titta lite konstigt på mig eftersom jag inte bad men det gjorde ingen, alla bad för sig själva och ingen la märke till något.
Det som var lite trist var att jag inte förstod någonting av bönen, bara av dem religiösa sångarna som kören sjöng för då visades det text på svenska som översättning. Men Refel berättade lite efteråt. Man går till kyrkan varje söndag för att delta i bönen och för att lyssna på prästen när han predikar.

Men annars tycker jag att det var intressant även fast jag inte förstod en hel del så tyckte jag att det var roligt att se och veta hur annat folk ber än sig själv och dess egna religion. Jag har varit i kyrkor tidigare men jag har inte varit med när prästen leder bönen.

1 kommentar:

  1. Hej Ajla!

    Bra observerat i kyrkan och trevligt att du har med flera bilder. Självklart är det lite tråkigt att man inte riktigt förstår allt som de säger (hänt mig också under mina besök), men du verkar ändå ha förstått det mesta i stora drag.
    Bra rapport, fortsätt så här!
    MVH, Lisa Lundberg

    SvaraRadera