Translate

lördag 7 december 2013

Besöksrapport Mandir tempel 16/11

Det var äntligen söndag och klockan var snart två. Två var tiden jag, Betty och Sofie bestämt att träffa Debjanee. Hon är den kulturansvarige på Mandir templet i Helenelund. Idag skulle hon få visa oss runt i templet samt förklara hur verksamhet går till.
Varför vi valde att besöka ett hinduiskt tempel var för att vi fann det intressant. Vi ville besöka något annorlunda som man kanske inte skulle göra annars.
Jag visste inte mycket om platsen innan besöket. Men när jag väl sökte på nätet och såg att templet, måste jag erkänna att jag blev besviken. Jag förväntade mig ett stort, vackert och guldigt tempel men det såg tyvärr ut som ett vanligt hus. Vad jag nu fick hoppas på, var att insidan av templet var smyckad med guld och blommor som jag förväntat mig.

På väg till templet vet vi inte riktigt hur vi ska hitta dit och irrar runt en stund. Men sen kommer vi på att Google maps finns i mobilen och därefter flyter det på. Bland lägenheterna vid Helenelundstation sticker det fram ett brunt hus. Den har en skylt och på den står det Hindu Mandir. Vilket avslöjar för oss att vi kommit rätt.




När vi väl är framme är klockan kvart i två. Vi blir lite nyfikna och undrar om vi ska gå in och vänta på Debjanee eller om vi ska vänta utanför.  När vi bestämmer oss för att gå in möts vi av en stark doft av mat och curry. I dörren hänger även plastblommor och nerför trapporna ser man en skylt som lyder ” Please remove your shoes”.
Nedanför trappan har folk hängt av sig ytterkläder och skor. Samtidigt som vi tar en titt på nederdelen så går några personer förbi oss till övervåningen. Vi blir blyga och vågar inte gå upp till övervåningen för där vi hör att de finns flera människor. Istället så bestämmer vi oss för att gå ut igen och vänta.
Debjanee kommer precis i tid till två och möter oss med ett vänligt leende. Hon hälsar på oss och visar oss in. Hon förklarar att vi ska ta av oss skor och ytterkläder för att sedan gå till övervåningen som vi inte vågat gå till tidigare. Där ser vi en massa människor, de flesta är över 30 och är där tillsammans med sina barn.
När jag kliver in så ser jag att golvet i rummet är täckt med mattor. En av mattorna är röd och placerad i mitten som delar in rummet i två delar. Männen på ena sidan och kvinnorna på andra. Längst fram i salen har de statyer av hinduiska gudar som är prydda i vackra kläder.


Tre kvinnor som står några få meter ifrån statyerna börjar att sedan att sjunga på hindu högt i mikrofonen tillsammans. En man i 70 års ålder trummar ihop med en annan man och människorna i församlingen klappar i takt till musiken.
Debjanee berättar att den ursprungliga prästen är bortrest. Mannen som vikarierade under vårt besök var klädd i vanliga kläder, jeans och cardigan.
På verksamheten fanns det barn med traditionella indiska kläder och även en del kvinnor och män. Men majoriteten var klädda som prästen.
När de tre kvinnorna sjungit några sånger så säger prästen ett par fraser på sanskrit och skvätter heligt vatten på människorna i församlingen. Det är en ritual som renar själen.
Därefter fortsätter man sjunga igen och då går en kvinna runt med blommor och ljus på en tallrik till var och en av oss i rummet. Man sätter då händerna över det tända ljuset, drar händerna lätt över huvudet och tar blommorna i handen. Ännu en symbol för att rena själen. Värmen dödar bakterierna och med händerna renar man nu själen genom att drar de över huvudet. När alla fått blommor i handen ska de offras till gudarna. Blommorna läggs då på en bricka precis vid statyerna.
Därefter återgår man till sin plats.
När människorna i församlingen sjunger drar prästen i ett par draperier som skymmer statyerna. Efter en stund sätter alla sig på huk och lutar huvudet mot golvet, därefter sjunger man igen. Debanjee förklarar att man gör så för att välsigna maten som lagats i templet. När välsignelsen av maten är över så ställer man sig i ett led och håller högra handen över den vänstra. Prästen häller då heligt vatten i handen som man dricker upp och drar händerna över huvudet igen. Sedan tar man emot en helig frukt (ett äpple) och får en prick i pannan. Nu är gudstjänsten avslutad.


Sofie med en bindi som pricken i pannan heter. Den visar att en person är hindu som vi fick vara för en dag.

Efteråt visar Debjanee oss runt i templet och förklarar vad alla ritualerna symboliserar. Hon berättar också att inom hinduismen förenklar man bilden av gudarna. Man får dem att se ut som människor med vackra smycken och liknanden, inte för att de tror att de ser ut så. Utan för att det blir enklare för hinduer att fokusera på en sak och inte allt omkring. Dessutom så associerar man allt bra i livet som vackert och tvärtom för det är anses fult eller dåligt.
Hon visar oss runt och hur man kan offra gåvor till Shiva. Sedan fick vi se statyn på Ganesha. Han ser ut som en elefant och hänger ihop med en liten mus. Debanjee förklarar att elefanten och musen hänger ihop för att symboliserar hinduismen. Elefanten och musen symboliserar att religionen är till för alla oavsett om man är stor, liten, rik, fattig osv. Hinduismen välkomnar alla individer menar man.


                      
Bilder och statyer av Shiva


Här har vi Ganesha men musen är skymd under skynket
    Därefter fick vi gå ner och sitta i matsalen. Som bestod av mattor på golvet och bord längs väggarna för att alla ska sitta tillsammans. Man sitter alltså på golvet och äter mat. Sedan dukas brickor, bestick och glas av människor som jobbar i köket. Sedan serveras, ris, någon stark vegetarisk sås och efterrätt. När vi ätit klar var besöket över och det var dags att återvända hem.

Vi blev bjudna på ris och vegetarisk sås
Slutord:
Jag upplevde besöket på Mandir temple som väldigt spännande. Det överträffade mina förväntningar, som från början var att det skulle vara väldigt tyst under verksamheten. Men det var helt fel, för de trummade och sjöng högt tillsammans i församlingen.

Utsmyckningen på insidan av templet var med blommor, guld osv. vilket var det jag ville se. Under besöket kändes det inte alls som att man var i Sverige. Förutom religionen så var den starka doften av curry samt språket hindu och engelska förklaringarna till varför jag upplevde det så. Men det i sig är ingen nackdel, det gjorde det hela ännu mer annorlunda och mer intressent. Min bild av hinduismen stärktes till det positiva. Människorna verkade glad och deltog helhjärtat i ritualerna och de andra ceremonierna. Det som också fascinerade mig var att de fyra grundelement hade  sådan stor betydelse. Som ex. att vattnet  renar själen och även ritualen med ljuset ansåg jag väldigt fint.
Jag kände sig inte alls som en besökare, förutom att de märktes med tanke på att man inte visste hur ceremonier utfördes. Men människorna där var väldigt trevlig. Dessutom fick vi sitta och äta med dem som gjorde upplevelsen roligare. Efter besöket var jag glad att jag fått den chansen att få se hur det är och delta i en hinduisk verksamhet. För det här vet jag att jag aldrig glömmer.



Harriet Odwar SA11GJ

2 kommentarer:

  1. Flemingsberg
    torsdag 26 december 2013

    Hej Harriet!

    Jaha! Då var det dags igen! Du har skickat två rapporter i följd och då blir det två responser från min sida i följd. Men först ska jag ta mig till köket, sätta igång med lite kaffe för att sedan komma tillbaka till vardagsrummet och sätta igång med att läsa den andra rapporten!

    Och till rapporten:

    Den här besöksrapporten handlar om ett besök som du – tillsammans med Betty och Sofie - gjorde hos hinuder i Mandir templet i Helenelund.

    Åter igen är den här rapporten en bra, fyllig, detaljrik, levande, hjärtlig och givande rapport som du har levererat.

    Din bakgrundsbeskrivning är mycket bra. Du tar med det som skall tas med och du lyckas göra rapporten spännande för läsaren. Du beskriver orsaken till varför ni valde besöka Mandir templet i Helenelund, dina förväntningar, ert problem med att hitta rätt – Leve Google – och er tvivel om ni ska in en kvart tidigare än avtalat eller inte. Det är just sådana beskrivningar som utgör kryddan i rapporten (detta ordval med tanke på curryn du har skrivit om).

    Förloppsbeskrivningen är mycket bra. Du tar upp allt det väsentliga. Det enda jag inte får på köpet är hur och när ni presenterades för församlingen.

    Läsaren får vara med i varje moment som du har upplevt. Beskrivning av skeenden är mycket bra. Du använder dig av ett bra och ledigt språk. Bra!

    En fråga: Vet du skillnaden mellan hindi och sanskrit? Du använder dig av båda begreppen och jag bara undrar om du kan skilja dessa språk åt?

    Återigen är dina bilder mycket bra. De fyller din rapport på ett mycket bra sätt och ger rapporten en annan dimension.

    Dina slutord är bra. Dina reflektioner är läsvärda. Jag hoppas att besöket ger dig ett bestående minne!

    Din text är som sagt bra och engagerat. Underbart!

    Tack för en mycket bra rapport!

    Nader

    SvaraRadera
  2. Hej Nader, tack för din kommentar. Jag kommer ihåg att Debanjee förklarade att hindi är språket man talar i indien och sanskrit motsvara "vår" latin. Det är inget språk de använder sig av och talar längre, men deras skrifter är skrivna på sanskrit.

    SvaraRadera