Translate

tisdag 10 december 2013

Mitt första besök i en Moské! – Ranja Barsoum HU12


Mitt första besök i en Moské! – Ranja Barsoum HU12

Under mitt andra besök, så besökte jag Moskén i Jakobsberg. Jag valde att gå till en Moské för att jag ville uppleva andra religioners syn. Den 29/11 gick jag dit med Helin från Hu11, vi visste ingenting om stället. Vi träffades efter skolan i T-centralen och åkte därefter pendeltåg tillsammans. När vi var framme i Jakobsberg tog vi en buss, vi klev av bussen efter några stationer. Vi visste inte vart vi skulle gå någonstans efter att vi klev av så Helin ringde sin bror och frågade om vägen dit men han sa att han kunde komma och hämta oss. Medan vi väntade på hennes bror tog Helin fram sin väska och tog ut hijaben ( sjal ). Hon flinade och sa; - välj vilken du vill, hon tog ut 5-6 st. Vi kunde inte låta bli att skratta och flina åt varandra för att vår hijab åkte av hela tiden. När hennes bror hade kommit följde vi med honom till Moskén och på vägen dit berättade han lite om hur vi skulle uppföra oss och vad viskulle göra där. När vi kom fram såg jag att det fanns två olika ingångar för könen. När vi var inne gick jag och Helin till toaletten och fixade oss ( Hijaben ^^). Vi mötte en man, som hette Fahad. Han skulle visa oss runt och svara på våra frågor.

Vi gick in i ett rum fullt av böcker och där vi satt i 40 minuter och pratade med Fahad. Han förklarade en stor det av islam till oss. Efter att han var klar så visade han oss runt i Moskén. När han visade oss runt gick vi in i ett rum, i det rummet var det unga män och barn som lärde sig att läsa ur koranen. När vi såg allting tackade vi han och gick hem.

Några bilder runt i Moskén;

Detta är männens sida av lokalen kvinnornas sida är bakom den gröna tyget.



 

Kvinnornas sida ( dem hade det lyxigare med soffor )







1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    torsdag 26 december 2013

    Hej Ranja!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Tack för din rapport. Äntligen har jag fått ännu mer tid och kraft att ta mig genom den – och det på självaste juldagen 2013! Du kanske frågar dig: ”Har han inte något roligare att göra på annandagjul?” Svaret är ganska enkelt, kort och koncist: ”Jo, men även detta måste göras!”

    Och till rapporten:

    Du har skrivit om ett besök som du – tillsammans med Helin - gjorde i en moské i Jakobsberg.

    Din text är välskriven, varm och engagerad.

    Din bakgrundsbeskrivning är bra. Du förklarar vägen fram till moskén steg för steg. Synd att ina bilder på dig eller Helin iförd hijab finns med i rapporten. Sådana bilder ger en annan dimension av ett besök.

    Din förloppsbeskrivning är rätt kort. Tyvärr sker besöket inte när en gudstjänst pågår och av förklarliga skäl kunde ni inte heller ta del av koranskolan. Därigenom blir rapporten (när det gäller förloppet) en rapport om samtalet ni hade med Fahad och tyvärr har du låtit bli referera samtalet!

    Eftertankar lyser med sin frånvaro!

    Positivt är bilderna. De ger mig en annan bild av en moské än den vanliga. Har ni tagit bilderna själva? Fick ni komma in i männens del? Hur har man tänkt när det gäller möbleringen? Ska deltagarna sitta på stolar/soffor eller ska de sitta på golvet? Hur har de tänkt när det gäller själva gudstjänsten?

    Förresten: Hade moskén något namn eller kallas den kort och gott ”Moskén i Jakobsberg”?

    Tack för din rapport!

    Nader

    SvaraRadera