Translate

söndag 15 december 2013

Besöksrapport nr. 1 – Tumba Pingstkyrka av Jasmina Bibezic

Hela min uppväxt har jag växt upp med människor runt omkring mig med olika etniska bakgrunder, kulturer samt religioner och efter att ha fått denna uppgift och efter mycket tänkande kom jag fram till att jag först vill besöka en kyrka och jag valde att gå till en protestantisk kyrka. Varför jag valde just att besöka en kyrka som mitt förstaval var eftersom som jag inte har så mycket lärdom av kristendomen och för att jag tillhör en annan religion (Islam) men jag har även många i min omgivning som tillhör kristendomen, vilket gjorde mitt val lättare till vad jag vill besöka som mitt första besök. Jag valde att besöka andra religiösa platser än en moské för att få mer förståelse om andra religioner vilket jag anser som något bra då man får lärdom om andra religioner och dess olika inriktningar, hur de ser olika på saker och ting samt man lär sig att förstå andra människor genom deras tro. Mitt första besök var pingstkyrkan i centrala Tumba.
Onsdagen den 27 november 2013 begav jag mig tillsammans med Hassan till Pingstkyrkan i Tumba efter att ha fått information om att det fanns en pingstkyrka i centrala Tumba vilket jag inte hade en aning om. Så jag tillsammans med Hassan valde att promenera dit efter skolan vilket var nära och bra för att hitta, speciellt till de som inte är bekant med Botkyrka. När vi var utanför tyckte jag att det såg ut som vilken byggnad som helst, man skulle kunna ha trott att det bara var vilken lokal som helst. Efter mycket letande efter en ingång hittade vi tillslut dörren och plingade på.
Vi blev välkomnade av trevlig personal som arbetade där och vi berättade kort att vi kom från Tumba Gymnasium och var här på ett studiebesök för en besöksrapport och den unga pastorn var snäll nog att besvara våra frågor, vilket handlade mest om att få information om till exempel hur just pingstkyrkan ser på dopet, själva kyrkan (lokalen) och ”regler” för de människorna som besöker kyrkan och ingår i de olika mötena samt pastorn visade oss runt i kyrkan.  För att sedan kunna ha möjligheten att jämföra med de andra religiösa aspekterna.
Inuti lokalen var det nästan som vilken lokal som helst precis som utsidan besmyckas,
det enda som gjorde det till att man får uppfattningen om att det är en kyrka är korset som är längst fram och dopgraven. Eftersom vi valde att gå under en tid då det inte sker någon gudstjänst var för att kunna ha möjligheten att få våra frågor besvarade, de närvarande som var i kyrkan var bara personalen som arbetade där samt några som satt i ett utav grupprummen och samtalade. Eftersom vi valde att komma dit på en tidig eftermiddag, då det inte sker någon gudstjänst kunde prästen visa oss runt i lokalen och svara på våra frågor.
När vi gick in i salen med det höga taket och väldigt tomt med några träbänkar där det stora korset hängde längst fram till höger om dopgraven, där sker gudstjänsterna. Han förklarade för oss att pingstkyrkan inte fokuserar mycket på utsmyckning, såsom ortodoxer gör då det använder sig mycket av ikoner. Varför de inte ser det som en viktig ståndpunkt att utsmycka lokalen, (själva kyrkan) är för att de anser att det finns viktigare saker att fokusera på, som att framföra budskap och ha en gemenskap tillsammans med andra människor från alla länders håll. Prästen nämnde även att dopet är väldigt viktigt och att det är något som sticker ut i jämfört med de andra inriktningarna, nämnde prästen. När vi var där inne var det väldigt harmoniskt och jag kan förstå att människor kommer dit för att finna ro och stöd, både från Gud men även med hjälp av andra människor.
Efter att ha besökt kyrkan och tagit en del av hur de håller deras gudstjänster samt hur de ser på själva kyrkan var det intressant att få lärdom om andra religioner samt jag fick uppfattningen om att alla människor får ta del av gudstjänsten och att det är inte bara som en ”föreläsning” utan att man samlas tillsammans för att utveckla som människa och få en starkare tro. Något som även chockerade mig var att för protestanterna anser inte att lokalen spelar inte en stor roll utan att den finns bara för att människor ska kunna samlas och ta del av varandras tankar och tro. Vilket är något som jag tyckte var väldigt intressant då jag har haft en bild av att kyrkan har alltid haft en stor makt samt ett väldigt stor inflytande på människor. Jag menar med andra ord att det var något som jag tyckte var väldigt positivt med pingstkyrkan, att det spelar ingen roll egentligen vart du utför din gudstjänst utan att kyrkan är som vilken lokal som helst och finns för att folk ska ha möjligheten att samlas.
Deras livskådning anser jag vara väldigt relevant då det som min egen religion tror bara på att det finns en Gud, även de tio budorden är något som jag anser är väsentligt. Men det som intresserade mig väldigt mycket var att enligt prästen så är den största skillnaden mellan de olika inriktningarna som exempel mellan ortodoxa och protestanter, är att man väljer att betona olika grejer mer eller mindre. Såsom att protestanter betonar mycket det här med att ha en samhörighet mellan människor och platsen vart man gör detta på, har inte en stor betydelse. Vilket var något som jag tyckte är något bra eftersom man är inte en bättre människa för att man går till den mest omtalade kyrka, eller sitt tempel för att utföra sin gudstjänst, utan så länge du gör det för att ha en kontakt med Gud, och endast Gud. Med detta menar jag att man ska gå till kyrkan eller moskén för att be till Gud inte för andra saker. Samt att möjligheten att vara tillsammans med andra människor för stöd och utföra gudstjänster tillsammans är något som jag tycker är ett plus i kanten.


1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    torsdag 2 januari 20134

    Hej Jasmina!

    Jag hoppas att du har det fint och jag önskar att du har börjat ett år som skall fyllas av glädje och framgångar.

    Nyårsdagen är över och jag fortsätter arbeta med att läsa och kommentera era rapporter. Och nu har turen kommit till din första rapport av tre sådana.

    Rapporten handlar ett besök som du tillsammans med Hassan gjorde i Pingstkyrkan i Tumba.

    Bakgrundsbeskrivningen är mycket bra. Du motiverar ditt val på ett mycket bra sätt. Du vill se och lära dig. Du nöjer dig inte med det lilla utan du vill nyttja tillfället för att förstå ännu mer.

    Tyvärr har ni valt ta er till kyrkan vid ett tillfälle då ingen gudstjänst pågår och därför blir det omöjligt att beskriva någon process. Istället har ni fått möjlighet att se er omkring i kyrkan och ni har fått möjlighet att ställa frågor och få svar.

    När det gäller beskrivning av lokalen har du gjort ett bra försök men jag är helt på det säkra att du skulle kunna ännu bättre. Ett bra tips för sådana fall: Ta bilder! I dagens läge har den tekniska utvecklingen gett oss många oanade möjligheter. En av dessa möjligheter är att vi nästan alltid har ”kameran” med oss och det kostar noll att ta bilder och presentera dessa för andra. En bra effekt av bilder är att d hjälper att man kommer ihåg det man sett men inte antecknat på ett mycket bättre sätt.

    När det gäller den andra möjligheten: att ställa frågor till prästen och andra i personalen och få svar har du inte skrivit så mycket nämnvärt i rapporten. Synd!

    När jag läser din rapport märker jag att du har en tendens att upprepa dig. Glöm inte att du skulle enkelt kunna bearbeta bort denna upprepning som är både onödig och irriterande: Läs din rapport en extra gång innan du lämnar fram (och i detta fall) publicerar den!
    I slutet av din rapport har du kommit med en del synpunkter. Du har skrivit om relationen mellan religionen och människors inre ro och du har försökt göra en jämförelse mellan några utvalda religiösa uppfattningar och det är bra!

    Tack för den första rapporten.
    Mvh
    Nader

    SvaraRadera