Translate

söndag 15 december 2013

Besöksrapport nr.3 - S:t Afrems Kyrkan av Jasmina Bibezic

Söndagen den 8 december bestämde jag mig för att gå till mitt sista besök och som mitt sista besök valde jag att gå till S:t Afrem Kyrkan. Jag valde att gå till en syrisk ortodox kyrka för att jag ser det som något intressant och för att sedan kunna jämföra med de andra besöken jag har gått till. För att se likheter och skillnader. Kyrkan är väldigt stor, med många stora fönster och med flera olika torn och längst upp på tornen sitter det ett kors. Jag tyckte kyrkan var väldigt fin och mäktig.
När jag kom in i lokalen tillsammans med min kompis som brukar gå till kyrkan, gick vi in och satte oss. Inuti kyrkan är det fyra olika långa rader med träbänkar. Kyrkan är väldigt utsmyckad inuti och många fina takkronor hängde i taket. Fönsterna är glasmålade bilder på Jesus, till exempel när han gjorde underverk och gav en blind människa synen tillbaka.
De personer som är närvarande är från ungdomar till vuxna som är med och deltar i gudstjänsten, vilket jag tycker är något fint, att alla kan komma till en plats för att delta i gudstjänsten. Under ceremonin läste prästen ur Bibeln, om till exempel kärlek. Jag fick även förklarat att det prästen tar upp under gudstjänsten handlar mest om tron och kärlek. Det var en härlig känsla och en rolig samt intressant upplevelse att se folk vara så delaktiga i en ceremoni och lyssna och ta del av det prästen nämner. Vilket jag tycker är en skillnad från när jag var på besöket i Jehovas vittnes församling då det såg mer ut som en lära, att man var där för att lära sig hur man ska vara och bete sig.
Efter besöket har jag inget negativt att säga om ceremonin då jag tyckte det var väldigt fint, och även att många tar sin tid på söndagen att gå till kyrkan för att lyssna på prästen och ta del av att han predikar och läser ur bibeln. Jag fick även förklarat att många skänker gåvor till kyrkan och till prästen vilket är något som skiljer sig från pingstkyrkan då de ser inte kyrkan som något speciellt utan bara som vilken lokal som helst. Vilket jag tycker är bra, att kyrkan är som en slags lokal bara för att man ska samlas och ha en församling tillsammans men inte har kyrkan har mycket makt i helhet. Jag har drog även slutsatser att lokalen för Jehovas vittnen heller inte spelar än sådan stor roll för de som tror och kommer för att delta i gudstjänsten då lokalen inte hade någon speciell utsmyckning, eller att folk kom med gåvor och pengar. Utan det enda som fanns i deras lokal var ett utdrag från bibeln. Men jag såg besöket som en upplevelse som jag nämnde i min första rapport för att jag inte så mycket lärdom utav kristendomen och hur deras gudstjänster går till. Och jag har även fått förklarat att syriska ortodoxa kyrkor är speciella och sticker ut från andra ortodoxa kyrkor, vilket gjorde mitt val ännu enklare till varför jag valde att besöka S:t Afrem kyrkan i Södertälje.
Efter alla mina tre besök kan jag se många skillnader men även likheter mellan de olika besöken. En skillnad som jag nämnde tidigare var detta med kyrkan, att för ortodoxa kyrkan spelar kyrkan en stor roll, då den är väldigt utsmyckad och många skänker pengar. Men är kyrkan en bättre plats för att den har mycket guld, utsmyckningar och ikoner? Räcker det inte att man har en samling att gå till för att möta andra med samma tro för att delta i en gudstjänst? Det var något jag tyckte om med både Jehovas vittnen församlingen och pingstkyrkan. Vad jag även såg som en skillnad mellan Jehovas vittnen och de två kyrkorna var att för de som kom på gudstjänsten som är Jehovas vittnen, de har gudstjänsten mer som en lära, en som att ha en kontakt med Gud. De predikar om hur man ska leva och bete sig. Vilket jag upplevde vara lite annorlunda samt att jag tycker att folk kommer till kyrkan eller moskén eller ett tempel för att be till Gud, inte för att lära sig hur man ska leva. Det kan jag anse att det är något man själv lär sig på egen hand, inte att någon ska säga till dig hur du ska bete dig eller leva ditt liv. Något som jag upptäckte och är en stor skillnad är att till exempel hos Jehovas vittnen får alla delta i ceremonin, både män och kvinnor får gå fram och läsa ur bibeln medan i den syrisk ortodoxa kyrkan får bara prästen och män gå gram till altaret samt att man måste ta av sig skorna, i slutet av gudstjänsten får kvinnor gå fram för att till exempel be till Gud. Det var något jag blev lite chockerad över då jag trodde att den ortodoxa kyrkan var lite mer jämställd och inte så konservativa, jag själv är muslim och i moskén får inte män och kvinnor be tillsammans och man måste ta av sig skorna så det var inte något som chockerade mig att det var så utan jag att jag hade bild av att det var lite mer ”moderna” men samtidigt tycker jag ändå inte att det var något fel då jag själv kommer från en religion då män och kvinnor inte till exempel ber tillsammans. Något som jag anser vara en likhet efter alla tre besöken är att alla är så engagerade, harmoniska och ser så glada över att vara där och delta i gudstjänsten, vilket jag tycker är det bästa och var det bästa med att besöka de religiösa plasterna.

Men efter dessa besök så är jag glad att jag gick just till dessa för att kunna se likheter och skillnader. Och det är en upplevelse att få en bild av hur andra delar sin tro med andra och man tillsammans med andra deltar i en gudstjänst. Efter dessa tre besök kan jag gott säga att jag har fått mer lärdom av till exempel kristendomen, hur de ser på olika saker och ting och även fått en annan bild av Jehovas vitten efter att ha blivit bemött på ett så trevligt sätt. 


1 kommentar:


  1. Flemingsberg
    torsdag 2 januari 20134

    Ännu en gång hej Jasmina!

    Nu har turen återkommit till dig och din tredje och sista besöksrapport! Först ska jag ta mig genom rapporten för att senare jag ska kunna sätta igång och kommentera densamma!

    Den här gången har du tillsammans med en kompis besökt Syrianska S:t Afrem katedralen i Södertälje.

    Som en bakgrundsbeskrivning motiverar u även ger en beskrivning av kyrkans byggnad och dess yttre.

    Du beskriver kyrkorummets interiör på ett bra sätt. Du skriver att kyrkans bänkar var raderade i fyra rader men ungefär hur många sittplatser erbjöd dessa fyra rader?

    I rapporten skriver du att du ”fick även förklarat att det prästen tar upp under gudstjänsten handlar mest om tron och kärlek”. Jag tolkar dessa ord och får förståelsen att predikan ägde rum på ett annat språk än svenska. Har jag rätt? Vilket språk var det? Fanns det monitorer med översättningar till svenska i kyrkan eller var du helt och hållet utlämnade till din kompis språkkunnighet och välvilja?

    Troligen är det språkbarriären som gör att du nöjer dig med att återge processen med några fåtal rader. Var det så?

    Förekom nattvarden under ceremonin? Hur gick det till? Fanns det några skillnader i den frågan jämfört med andra kyrkor?

    Du har en del synpunkter när det gäller platsen du har besökt som du framför. Bra!

    Ännu en gång vill jag uppmana dig att läsa dina framtida rapporter ett par extra gångar innan du lämnar in dessa. Tro mig: Det hjälper!

    I slutet av rapporten försöker du jämföra de tre platserna du har besökt. Du ger uttryck för likheter och skillnader som du har observerat under dina besök. Det är bra! Just att se sådana är en del av syftet med uppgiften. Vidare försöker du analysera dessa och dra slutsatser. Bra!

    I slutet av rapporten kommer två fina bilder över kyrkans yttre och inre. Är bilderna dina egna?

    Tack för en ytterligare bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera