Translate

onsdag 18 december 2013

Mariana Shahab Djaber Ek11JU: Besöksrapport Jehovas vitten

Jehovas vitten


Nu var det dags för mig att skriva min andra besöksrapport som ägde rum i Rikets sal i Tumba. Jag samt några klasskamrater gick dit onsdag 11/12 klockan 19:00 då gudstjänsten börjar, vi fick reda på när den började av Nader.  En anledning till varför jag valde just att gå till Jehovas vittne var för att jag ville se hur deras gudstjänst går till. Då vi fick besök av männen som kom till Tumba Gymnasium fick man bara reda på för slags religion de är, vad de gör och hur många som är Jehovas vittnen. Därför tycket jag att det skulle vara intressant att se hur allt går till.



När vi var framme till lokalen såg den utifrån som en skola, de likande inte en kyrka eller något religiösaktig byggnad.  När vi klev in blev vi varmt bemötta av två män och en kvinna. Som var ganska trevliga och bemötte oss på ett väldigt bra snällt sätt. Vi berättade för dem att vi kommer från Tumba gymnasium och hade en uppgift om att besöka olika religiösa platser. De var ganska hjälpsamma och visa oss vägen till lokalen. Vi satt längst bak i lokalen åt den vänstra sidan.  För att inte störa de andra.


 Jag märke var att de inte hade några bilder eller tavlor. Utan åt den vänstra sidan av altaren fanns det ett citat täcken på tre språk; Svenska, Finska och spanska där stod det; ”Var medveten och stark …Jehova din gud är med dig” posalia (1:9).  En ung kvinna satt bredvid oss för att hjälpa oss om vi behöver ställa några frågor så jag frågade henne varför det stod på tre olika språk och hon sa eftersom det kommer människor hit som talar olika språk.  Efter ett tag kom en av männen som välkomnade oss och gav oss  ett häfte och Den heliga skriften , som skulle hjälpa oss att hänga med under gudtjänsten.  Deras ”bibel” innehåll är både det nya och gamla testamentet och är översatt från det gamla hebreiska språket.  En sak som skiljer Den heliga skriften och Bibeln är att i den heliga skriften finns ordet gud (Jehova) i boken till skillnad från bibeln där guds namne inte tillkommer endast vis ett ställe.  Under gudtjänsten läser de och diskuterar ur” bibeln ”och ett häfte som heter: Vilka gör Jehovas vilja i vår tid? De läser olika stycken och diskuterar vad bilden handlar om som finns på varje sida av häftet samt så kan det stå ex i häftet (Jesaja 43:10-12), då slår de upp denna sida fast i Den heliga skriftet .  De som håller i församlingen kallas för äldsta bröden och det finns ca sex stycken.  Han frågar församlingen om vem som vill läsa och då någon räcker upp handen säger då äldsta bröden ”Ja syster…” eller ”Ja broder…” och så deras namn. Människorna får vara delaktiga i gudstjänsten.  Jag frågade kvinnan som satt bredvid oss varför de gör på detta sätt och hon sa att detta är en tiogrstisk skola d.v.s. man lär sig olika saker inom Jehovas vittne och människorna får vara delaktiga. Ingen är värd mer än någon annan och därför har de ingen präst utan en äldre broder och vissa gånger står det bredvid honom en biträdande.  Då jag var i lokalen kändes det mer som en förläsning och inget heligt nåde min själ.



Som jag skrev tidigare är människorna där ganska trevliga och inte stränga eftersom under gudstjänsten fanns det barn som skrek och lekte och gick ut, men ingen i församlingen blev upprörd av detta beteende. Som jag skrev tidigare satt en ung kvinna bredvid oss hon är syrian, hon var en ortodox kvinna innan hon konverterade till Jehovas vittne. Hon konverterades (döptes) för ett år sedan, men det är en lång process. Man måste läsa hela Den heliga skriften samt svara på väldigt svåra frågor. Vi alla undrade varför hon gjorde det och hon sa eftersom hon anser att hon får mer svar här än vad hon gjorde inom den ortodoxa kyrkan.  Då frågade vi henne vad hennes familj sa om detta och om de fortfarande har kontakten med henne då sa hon att nästan hela hennes familj har konverterades förutom hennes pappa. Eftersom han är en strikt ortodox.  Inom Jehovas vittnen följer de boken, det är ganska skikt att de inte får svära, röka eller dyrka.
Innan ceremonin skulle sluta hade de någon slags av en pjäs/föreläsning. Två kvinnor från ”publiken” klev upp och började diskutera. En av dessa kvinnor spelade att hon var en tronade kristen och en var Jehovas vittne.  De avslutade ceremonin med en såg och en bön.  Sågen är tagen ur en sångbok och alla i församlingen är delaktiga.

Vi hade vissa frågor som vi ställde till de ex paradiset, vi frågade de om den tro på det och de sa ja men det är inte samma paradis som de kristna och muslimer tror (himlen), deras paradis är jorden och det är endast 14400 tusen människor som är välkomna i paradiset. Vilka dessa blir får Gud bestämma. I paradiset så kommer det vara en regering som styr.  Men vad händer med alla andra människor, med detta menas att endast Jehovas vittnen får komma till paradiset. Hur kommer det bli för de som troende som också tror på paradis. Detta kan jag koppla till då judarna säger att de är gud utvalda folk, vem är det som bestämmer vilka religiösa grupper som ska ha vissa förmåner och andra inte, varför likställs inte alla religioner i gud ögon. Alla bör han den möjligheten att komma in i paradiset.  Detta är från min egen religions utgångspunkt.
En annan fråga som jag ställde var om ett par får barn måste barnet bli Jehovas vittne eller kan barnet välja en annan tro. De sa att de skulle vilja att barnet ska bli vittne men de kan inte tvinga någon att bli något de inte vill. Detta tycke jag var något bra då man själv kan välja och man behöver inte pressa någon till att bli något man inte vill.


Överallt var människorna där ganska trevliga, ödmjuka och snälla och upplevelsen var ganska bra och intressant. Jag fick lära mig mycket om Jehovas vittnen tack vare detta besök.

1 kommentar:


  1. Flemingsberg
    torsdag 2 januari 20134

    Hej igen Mariana!

    Nu är det dags att jag tar fram din andra rapport. Det kommer att ta lite tid för mig att läsa den. Det svåraste momentet kommer först efter det, när jag sätter igång med att kommentera rapporten!

    Jaha, för att skriva den andra rapporten har du tillsammans med några kurskamrater besökt Jehovas vittnens Rikets sal i Tumba, ett par hundra meter från vår skola.

    Du har en kort och koncist bakgrundsbeskrivning och sedan ger du dig in i salen!

    När du är inne i salen är du vaken! Du ser, du registrear och du återger. Det är väldigt bra. Så ska en rapport vara!

    Ni blir varmt mottagna av vittnen. Det brukar alltid vara så. I många av årets rapporter har jag läst ungdomar skriva detta. Enligt ungdomarna är Jehovas vittnen och muslimer de som tar på bästa möjliga sättet emot besökare. Undrar du vad detta kan bero på?

    Sedan börjar mötet och du är noga med att beskriva olika moment under mötet. Som du har beskrivit är vittnens möte mera en teologisk skola än en vanlig gudstjänst. Liturgin lyser med sin frånvaro.

    Även den här gången har du fått bra kontakt med en kvinna. Den här gången handlar det om en tidigare syriansk-ortodox kvinna som har konverterat och blivit Jehovas vittne. Intressant! Jag tycker att hennes livshistoria är mycket intressant. Jag skulle gärna vilja träffa hennes pappa och prata med honom!

    Vidare har du skrivit om en ”pjäs” där en vanlig kristen och en Jehovas vittne möts och diskuterar. Även denna är en underbar metod för att överföra dogmer och religiösa uppfattningar. Många inom Jehovas vittnen är bra pedagoger!

    När det gäller beskrivning av ”paradiset” har du uppfattat det hela lite fel! Det är många fler än 144000 (= 10 * 3 * 4 * 10 * 3 * 4 *10) som får leva i Guds rike. Det nämnda antalet handlar om de som utgör ”regeringen”.

    Vilka religiösa grupper kommer att få förmåner i livet efter detta? En intressant fråga! Svaret är enkelt! Oavsett vilken religiös gruppering du ställer frågan till blir svaret ”Vi”! Tror du att en muslim, kristen, hindu, jude osv. skulle ge plats i sina högsta drömmars plats till andra?!

    Du avslutar rapporten med att ännu en gång skriva att vittnen runtomkring dig var mycket trevliga och tillmötesgående.

    Tack för en mycket bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera