Translate

måndag 16 december 2013

Besöksrapport- Tumba kyrkan- Caroline Ercan

Hej!
Här kommer äntligen min första besöksrapport!
Jag har under hela mitt liv tillhört den ortodoxa kyrkan, därför bestämde jag mig den 8:e december att besöka den protestantiska Kyrkan i Tumba, tillsammans min kompis Jessika. Gudstjänsten skulle börja vid 11 tiden därför bestämde jag mig för att gå en halvtimme tidigare hem till henne. Vi skulle åka till kyrkan tillsammans med hennes föräldrar. Jag var nervös inför att besöka den protestantiska kyrkan eftersom jag aldrig hade varit i en innan kyrka än den ortodoxa.
När vi var framme vid kyrkan hade gudstjänsten redan börjat. Vi var 10 minuter sena på grund av Jessika, hon var seg med att fixa sig själv. När gick in i kyrkan så möttes vi av en man som delade ut ett häfte som innehöll dagens planerade gudstjänst.  Vi letade efter en plats att sitta, men Jessikas pappa hade redan hittat plats till oss så vi satte oss ner. Människorna i kyrkan höll redan på att sjunga, vi lyssnade bara eftersom vi tyckte det var pinsamt att sjunga med.

Men efter en stund kände vi oss bekväma så vi deltog och sjöng under gudstjänsten. Det var något jag har aldrig varit med om men det var en rolig och upplevelse rik gudstjänst för mig. Efter några psalmer sa den kvinnliga prästen att man kan dela med sig tankar så två kvinnor gick upp och delade med sig sina tankar. Att dela sina tankar inför alla som satt i gudstjänsten var frivilligt.  Det var trevligt att lyssna på vad andras tankar, jag funderade också en stund på att gå upp och dela med mig mina tankar med jag vågade inte.
På grund utav att kyrkan fyllde 40 år befanns även biskopen i kyrkan denna dag. Förutom biskopen fanns det en kvinnlig och en manlig präst också. Det var annorlunda att se en kvinna vid altaren som präst eftersom jag som syrian inte är van vid det. Jag är alltid van med att se en manlig präst vid altaret, det var en annorlunda känsla i kroppen genom att se en kvinnlig präst stå där uppe och predika framför människorna. I mitten av gudstjänsten fick vi ta nattvarden. Nattvarden är en bit bröd och ett glas som innehåller vin. Men jag doppade istället brödet i vinet för att människorna drack direkt ur glaset.
När gudstjänsten var slut gick alla in till kyrkan lokal, där fick vi en papperslapp som innehöll ett citat ur första Korinthierbrevet 13:13 : ” Och störst av allt är kärleken”. Detta citat var ämnat endast för att kyrkan firade sin 40 års jubileum. Jag tyckte att det var fint att få ett sådant citat, det fick mig att tänka till. När vi väl var i lokalen uppmärksammade jag att de hade dukat borden där alla blev bjudna på mat.


Prästen kom och satte sig med oss det var trevligt eftersom, man fick se en ny sida av honom inte som präst, utan som en vanlig människa. Han hade vanliga kläder på sig något syrianska präster inte brukar ha.

Mina egna tankar om besöket
Jag har alltid velat besöka en protestantisk kyrka, eftersom jag tillhör den ortodoxa kyrkan. När jag fick uppgiften att jag skulle besöka tre olika ställen. Detta kunde vara kyrkor, moskéer o.s.v. Med denna uppgift fick jag chansen att besöka den protestantiska kyrkan. Det var trevligt att besöka en kyrka där deras gudstjänster inte är detsamma som den ortodoxa kyrkan. I den protestantiska kyrkan fick vi sjunga psalmer tillsammans med kören, det är inte något jag är van vid. Jag fick blandade känslor efter besöket i den protestantiska kyrkan, det är för jag inte är van vid sådana gudstjänster.
Det kändes som om den protestantiska kyrkan strävar efter att ha roligt samtidigt som man har gudstjänsterna till skillnad från de katolska och ortodoxa kyrkorna. Det känns mer allvar där. Men i den protestantiska kyrkan kan du delta mer under gudstjänsterna. Gudstjänsten är på svenska det gör att det blir lättare att förstå vad gudstjänsten handlar om. Jag blev mer engagerad och tiden gick snabbt. För mig var det ett lärorikt besök och jag skulle vilja göra om det. 

1 kommentar:


  1. Flemingsberg
    torsdag 2 januari 20134

    Hej Carro!

    Jag hoppas att du har det fint och jag önskar att du har börjat ett år som skall fyllas av glädje och framgångar.

    Nyårsdagen är över och jag fortsätter arbeta med att läsa och kommentera era rapporter. Och nu har turen kommit till den första av dina rapporter.

    Rapporten handlar ett besök som du har gjort tillsammans med Jessika i Tumbas kyrka, en protestanitisk kyrka!

    Dy ger en bra bakgrundsbeskrivning. Tyvärr ser jag att trots din goda vilja och ansträngning blev ännu en sen ankomst! 

    Roligt att läsa att trots att du har besökt kyrkor många gånger under dina år har du aldrig sjungit under gudstjänsten! Hur är det med sånger i ortodoxa kyrkan?

    Ett intressant moment i gudstjänsten som du har tagit upp är att prästen uppmanade deltagarna att frivilligt gå upp och dela med sig av sina tankar och att två kvinnor hade hörsammat uppmaningen och hade gjort det. Synd att du inte vågade ta sig dit. Jag är helt säkert att du hade en hel del vettiga tankar att dela med dig.

    Du har skrivit om dina känslor när det gällde att se en kvinnlig präst agera på scenen och jag kan förstå dig till fullo.

    Sedan har du skrivit om nattvarden och att även du var framme och tog del av ritualerna där framme vid altaren. Bra!

    Ni hade tur genom att kyrkan hade en högtid i samband med 40 års friandet av kyrkans existens och då fick ni ha även biskopen i lokalen. Kul.

    Och sedan skriver du om att en av prästerna kom och satte sig bredvid er och samtalade med er.

    Det jag saknar när det gäller beskrivning av gudstjänsten är en berättelse om predikan och vad den handlade om den här gången. Men kanske det är för mycket att begära få allt på en bräda ?!

    I slutet av rapporten ger du en del tankar och synpunkter. Underbart! Jag ser att du tänker och jag märker att du resonerar utan att vilja stå vid det gamla och invanda. Du analyserar och du ger synpunkter. Det är väldigt bra!

    Och du har tagit tre fina bilder med i rapporten. Synd att biskopen och den kvinnliga prästen inte kommit med!

    Tack för en mycket bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera