Translate

torsdag 5 december 2013

Besöksrapport, protestantisk kyrka.


Hej klassen! Här kommer min andra besöksrapport!

Jag tänkte skriva om en protestantisk kyrka som heter Ängskyrkan och ligger i Storvreten, Tumba. Jag valde att skriva om Ängskyrkan eftersom att vi brukade gå dit varje år med skolan (storvretskolan) när det var första advent och jag vet hur det ser ut. Sista gången jag var där var 1 december, 2010. Färgen på kyrkan är ljusbrun och den ser ut som ett vanligt hus, förutom att det finns ett stor guldig kors på kyrkan och att det står “Ängs-kyrkan” på den.  Ungefär 20m från kyrkan finns det en klockstapel.

När vi gick in i kyrkan då gick vi alltid först till vänster till garderoben där vi lämnade våra jackor. Sen gick vi till rummet där man ber o.s.v. Jag tyckte att det inte såg ut som en kyrka eftersom jag är van att i kyrkan ska det finnas mycket bilder på helgon, målningar på väggen, mycket kors o.s.v. Men i den här kyrkan är väggarna vita, det finns stolar på vänster och höger sida där vi satt. Längst fram finns det ett bord med ett litet kors på. Bredvid bordet finns det ett kors till som var lika stor som korset på bordet, men den var längre. Ovanför bordet finns det en tavla (bild) med olika färger (tyvärr så vet jag inte vad bilden föreställer). På den högra sidan ligger dopfunten och vänster om den finns det ett stor ljus. På den vänstra sidan finns det en predikstol där prästen stod.

Och här kommer lite bilder på kyrkan och andra saker:













Kyrkan.Klockstapeln.Inne i kyrkan.Närmare bild på tavlan.PredikstolenDopfunten.


När alla elever var inne och när alla satte sig, då stod prästen bakom predikstolen, som sagt, och han började läsa ur bibeln. Han läste så klart på svenska eftersom att det är svensk kyrka. Ibland var vi tvungna att upprepa det prästen sa. Han brukade läsa i ungefär 15-20 minuter. Längst till höger finns det en svart piano och bredvid den finns det en “scen”. När prästen var klar med läsningen så kom det elever från vår skola som var klädda i vitt och som stod på scenen. Eftersom min kompis är jätte duktig på att spela piano, tränade han med eleverna varje år i skolan och när vi gick till kyrkan så spelade han och eleverna sjöng julsånger.  Bakom varje stol finns det en röd bok. Jag vet inte om det var en bibel eller en vanlig bok, men jag kommer ihåg att vi läste ur den boken och sjöng med eleverna som var på scenen. Vi sjöng i 15-20 minuter till och när det var slut, tog vi våra jackor och gick tillbaka till skolan.


Om jag jämför protestantisk kyrka med ortodox kyrka så kan jag direkt se att det finns STORA skillnader mellan dem. Jag har haft svenska kompisar som är protestanter och som är troende, men jag har aldrig sett att någon gör kors när vi besöker Ängskyrkan. Jag har inte heller märkt att prästen gör det. Så jag tyckte att det var konstigt, eftersom jag är van att göra det typ hela tiden när jag går till ortodox kyrka (hehe). Det är också en stor skillnad om jag jämför utseende på kyrkor. Ängskyrka ser inte ut som en kyrka enligt mig, eftersom när någon säger ordet “kyrka” då tänker jag direkt på kors, mycket ikoner o.s.v. Och Ängskyrkan är helt vit med en bild och 2 kors som sagt. Men det är säkert så eftersom att jag är van med ortodoxa kyrkor som har mycket färger.


2 kommentarer:

  1. Hej Irena!

    Dina jämförelser med dina egna erfarenheter från andra kyrkor är mycket intressanta att läsa. Det gör att jag som inte besöker kyrkor ofta förstår lite bättre hur det ser ut.
    Dock förstår jag inte riktigt om du har besökt kyrkan nu precis innan du skrivit rapporten, eller senast år 2010? Jag förstod hela denna uppgift som att man skulle besöka kyrkorna nu, sen skriva om dem. Det kan ju faktiskt ha ändrats lite i kyrkan på senare år.
    Bra skrivet och en bra rapport!
    MVH, Lisa Lundberg

    SvaraRadera
  2. Flemingsberg
    torsdag 26 december 2013

    Hej Irena!

    Jag hoppas att du har det bra!

    Tack för din rapport. Äntligen har jag fått ännu mer tid och kraft att ta mig genom den – och det på självaste juldagen 2013! Du kanske frågar dig: ”Har han inte något roligare att göra på annandagjul?” Svaret är ganska enkelt, kort och koncist: ”Jo, men även detta måste göras!”

    Och till rapporten:

    Du har skrivit om ett besök som du – tillsammans med någon eller några andra - gjorde i Ängskyrkan i Tumba. Just den ”detaljen” är oklar. I fjärde raden skriver du: ”Sista gången jag var där var 1 december, 2010” och jag blir osäkert om du menar ”sista gången” före den här gången eller ”sista gången” inklusive nu! Jag blir osäker om du gjorde besöket hösten 2013 när du går sista året på gymnasiet eller hösten 2010 (när du gick sista året på grundskolan)!

    När jag läser vidare och kommer till textmassan under bilderna blir bilden klarare: Dt handlar om hösten 2010!

    Visst fick ni skriva rapport om tidigare besök (som du gjorde även i fallet med din systers vigsel) men nackdelar är de självklara: minnesbilder är inte lika värdefulla som minnesbilder från ett besök som är mycket närmare oss i tiden samt att ett tidigare besök (och i det här fallet tre år gammal) var du inte lika målinriktad som nu.

    Tillbaka till rapporten:

    Bakgrundsbeskrivningen är OK. Som sagt det framgår inte när besöket gjordes och det är först lite senare i rapporten som läsare får veta att rapporten handlar om ett besök för tre år sedan

    Rapporten (och i synnerhet de fina bilderna) ger en bra och tydlig bild av kyrkorummet.

    Händelsebeskrivningen är dina minnesbilder av det som hände i kyrkan då och självklart har du även god hjälp av de fina bilderna.

    Med mycket stor sannolikhet är ”den röda boken” som fanns vid varje stol har varit psalmboken.

    Eftertankar och din jämförelse avkyrkorummen är bra.

    Tack för en bra rapport!

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera