Translate

måndag 16 december 2013

Besöksrapport- Syrisk/Ortodoxa kyrkan- Caroline Ercan

Hej alla!
Här kommer min sista besöksrapport!
Jag har sedan barnsben gått till den ortodoxa kyrkan. Därför valde jag att skriva om den syriska/ortodoxa kyrkan som mitt tredje besök. Jag kommer från en familj där vi är jätte religiösa och på grund av det har jag också blivit det. Jag går till kyrkan för att det är det enda stället där jag finner fri, lugn och ro. Det är där jag kan rensa min hjärna från allt, Guds hem är allt för mig.

Jag bestämde mig för att besöka den syriska/ortodoxa kyrkan som jag alltid går till, S:t Petrus & Paulus i Hallunda. Jag promenerade till kyrkan tillsammans med Antonella, eftersom den ligger bara 10 minuter ifrån där vi bor. När jag var framme vid kyrkan fick jag en pirrig känsla i magen som jag alltid brukar få. Att allt löser så länge du är i Guds hem. Jag gjorde korstecknet när jag gick in i kyrkan sedan gick vi in för att sätta oss. Vi satte oss längre fram för att kunna observera gudstjänsten.  
Vi var lite sena till gudstjänsten, när vi gick in i kyrkan så bad jag en bön sedan satte jag mig ner. Prästen hade redan börjat med sin predikan som handlade om Jesus och hans lärjungar. Gudstjänsterna i vår kyrka är på Kthobonoyo, ibland förstod jag inte vad prästen sa eftersom det skiljer sig från syrianskan jag talar.
Det senaste året bestämde kyrkan att ha overheads, en på höger sida där männen sitter och en på vänster sida där kvinnorna sitter. Det prästen predikar översätts till svenska, det kan man läsa på overheaden som finns på vardera sidan som är i kyrkan. Det blir lättare för oss ungdomar att förstå vad gudstjänsten går ut på. Innan gudstjänsten tog slut började de kvinnliga diakonerna sjunga. När gudstjänsten var slut fick alla som var i kyrkan gå fram och pussa bibeln. De som ville kunde vara kvar för att ta nattvarden, men detta var frivilligt.
När gudstjänsten avslutades gick vi in till kyrkans lokal där man kunde sitta och fika tillsammans med alla andra i kyrkan. Jag tyckte att det var trevligt att kunna sitta inne i lokalen med de andra och diskutera hur man kände beträffande gudstjänsten.
 

Mina tankar

När jag stiger in i den syriska/ortodoxa kyrkan känner jag mig som hemma. Jag tycker det är skönt att gå till kyrkan varje söndag, eftersom det är det enda stället där jag känner mig trygg. Det som jag tycker är mindre bra är att i den syriska/ortodoxa kyrkan måste kvinnorna och männen sitta för sig själv, på vardera sida. Jag hoppas att det ändras med tiden och att det blir såsom det är i den katolska och den protestantiska kyrkan. Jag kände inte mig nervös inför att besöka kyrkan eftersom jag brukar vara där varje söndag. Jag tycker att det är bra att kyrkan har ordnat overheads under det senaste året, eftersom vi ungdomar blir mer engagerade under gudstjänsterna. 


1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    torsdag 2 januari 20134

    Hej igen Carro!

    Nu är det dags att jag tar mig genom din tredje och sista besöksrapport. Sedan gäller det att kommentera densamma!

    Den här gången har du tillsammans med Antonella till St. Petrus och Paulus Syrisk Ortodox Kyrka i Hallunda.

    Du ger en bra bakgrundsbeskrivning. Du berättar om dig själv, hur det kom sig att du blev religiös och vilka känslor erbjuder kyrkan till dig.

    Den här gången behöver di inte vara ”nervös” inför besöket. Du har besökt St. Petrus och Paulus Syrisk Ortodox Kyrkan många gånger förr och du känner dig trygg här. Skillnaden nu jämfört med tidigare är att du har besökt två andra kyrkor under senare tid och därför har du utvidgat dina referensramar.

    Även den här gången får du sen ankomst!  Är det inte lite märkligt att det blir så även om man vill annat?!

    Språket prästen använder sig av heter ”Kthobonoyo” upplyser du oss om och det språket skiljer sig från syrianska till den graden att ibland även du som behärskar syrianska har svårt att förstå sammanhangen. Det är väl märkligt med bruket av så många olika språk i religiösa sammanhang!

    Underbart att kyrkan genom att använda sig av monitorer ger ungdomar och alla andra med bristande kunskaper i ”Kthobonoyo” ger möjlighet att på ett bättre sätt ta del av det som avhandlas vid altaren.

    Du har skrivit kort om vad predikan handlade om, ”Jesus och hans lärjungar. Tyvärr ger du inga exempel på vad prästen sa och hur han resonerade.

    Du har inte skrivit något om nattvarden. Kan det vara så att du ”såg” inte den endast för att du är så van vid ritualerna i den aktuella kyrkan så du inte ser en del av det som försiggår i kyrkorummet?

    De avslutande raderna ägnar du åt din känslobeskrivning och korta jämförelser. Jag tycker att det är väldigt bra att du försöker att se och dra slutsatser. Bra!

    Den här gången har du prytt din rapport med fyra fina bilder som jag antar är tagna av dig själv. Bilderna gör rapporten rikare. Bra!

    Tack för en bra rapport.

    Mvh
    Nader

    SvaraRadera