Translate

lördag 14 december 2013

Jakobsberg moské - Helin Malekshahi HU11

Jakobsberg moské
Besöksrapport



Jag valde att besöka en moské dels för att jag kommer från en muslimsk familj och för att jag tycker att Islam är en väldigt intressant religion.
  Eftersom min bror är aktiv inom moskén i Jakobsberg valde jag att besöka den, jag tog även med mig min väninna Ranja Barsoum. 
 
Vi mötte upp min bror som visade oss vart moskén låg. När vi väl kom fram ser vi att både kvinnorna och männen har separata ingångar. Både jag och Ranja gick in genom kvinnornas ingång och mötte därefter upp min bror inne i moskén.
 Genom att ta av oss skorna, tvätta händerna och bära hijab visade vi vår respekt för muslimerna.

 Eftersom att moskén håller Koranläsningar för barn på fredagar, var vi tvungna att sätta oss ner i deras bibliotek där även föreläsningar om Islam hålls.

Fahad, som jobbar på moskén, satte sig ner med oss och svarade på våra frågor om exempelvis kvinnosynen inom Islam och hur den skiljer sig mellan både shiiter och sunniter. Han berättade även skillnaden mellan shia muslimer och sunni muslimer och varför den ser som den gör.

Därefter fick vi en guidad tur runt hela moskén av Fahad, uppe på väggarna hängde både tavlor och flaggor med böner skrivna på.
Vi fick se att både kvinnor och män satt i skilda rum, och att kvinnornas var varmare och bekvämare. Med det menar dem att kvinnorna ska kunna känna sig bekväma utan att skämmas på något sätt.

Jag har bara befunnit mig i en moské i Sverige en enda gång, denna gång var min andra. Självklart har jag varit i moskéer i andra länder, där exempelvis Muhammeds efterträdare ligger begravda.

Annars är jag jättenöjd och tacksam över detta besök och även hur väl personalen tog emot oss.

Helin HU11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar