Translate

söndag 15 december 2013

Besöksrapport – Rikets sal Av: Amanda Gulger

Mitt tredje och sista besök gjorde jag i Rikets sal i Tumba tillsammans med några vänner. Vi besökte Rikets sal på kvällen under deras gudstjänst den 11/12. Jag ville besöka just Jehovas vittnen för att jag vill förstå deras sätt att se på bibeln. Jag tycker det är intressant att lära sig om andra religioner och deras tro.
När vi kom fram till Rikets sal kunde jag inte riktigt förstå att det var en religiös byggnad då i de flesta fall såsom; kyrkor, synagogor och moskéer är mycket vackra och utmärkande byggnader. Rikets sal ser mest ut som en vanlig villa. När vi klev in i byggnaden blev vi välkomna av en man som satt vid entrén. Han frågade lite kort varför vi besökte dem ikväll, så vi svarade att vi kom ifrån Tumba gymnasium och var på besök för att skriva en uppsats. Han blev mycket glad och hänvisade oss in i salen där gudstjänsten pågick.



När vi steg in i lokalen var det första jag la märke till alla barn som satt på stolarna och pysslade och pratade mitt under gudstjänsten. Detta skiljde sig stor i gentemot kyrkan och synagogan som jag tidigare besökt. Under gudstjänsten är det vanligtvis tyst och alla i församlingen brukar ha huvudena riktade mot altaret, men så var inte fallet i Rikets sal. Det var ungefär 50 personer i församlingen och det var allt ifrån små barn till gamla personer.  

Vi intog i alla fall våra platser längst bak i församlingen och lyssnade till deras sång och bön som gudstjänsten inleddes med. Sedan började predikanten med sin predikan. Han talade om olika stycken från flera olika evangelier i bibeln. Han talade mycket om alla de goda gärningar som Jehovas vittnen utför runt om i världen. Dem diskuterade vad människor som genomgått en katastrof kan behöva för hjälp. Under gudstjänsten fick vi av en man en liten bok som alla andra också hade i sin hand, i den stod de texter som predikanten gick igenom, samt så fick vi en bibel att låna under gudstjänsten.

När jag satt och lyssnade till predikanten kändes det som att jag satt i skolan. Deras gudstjänst skiljer sig väldigt mycket ifrån kyrkan och synagogan då predikanten mest ställer frågor och påståenden som sedan församlingen kan svara på eller berätta om deras egna funderingar kring påståendet. Alla i församlingen hade bredvid sig en mikrofon som man kan ta upp och tala i så att alla i församlingen hör. Detta tyckte jag var mycket annorlunda, det kändes som att man var på en föreläsning vilket dock kan vara bra för att få församlingen att förstå och hänga med. Det var alltid någon i församlingen som räckte upp handen och så fick han/hon ordet. Under gudstjänstens förlopp byttes predikanten ut ett par gånger, och alla predikanter tog upp frågor som stod i det lilla häftet som vi fick i början.

Gudstjänsten avslutades precis som den började med en gemensam sång och en bön som alla i församlingen var med på. När vi steg ut ur salen blev vi ännu en gång bemötta av en trevlig man som ivrigt ville veta vad det var för skolarbete vi hade och vilken skola vi kom ifrån. Han bad oss följa med honom och så började han diskutera Jehovas vittnen, han gav oss några broschyrer som handlar om deras tro och bad oss att komma tillbaka när som helst om vi har fler frågor angående deras gudstjänst. Detta tycker jag är ett trevligt bemötande och jag tycker att det är bra att församlingen är engagerade och vill lära utomstående om deras livsåskådning osv.

Jag har lärt mig mycket utifrån detta besök just kring Jehovas vittnen och deras uppfattning av bibeln. Jag läste lite i deras bibel under gudstjänsten och jag kunde se stora skillnader igenom hela boken. Flera citat ur bibeln som finns i kyrkan skiljer sig mycket ifrån bibeln som dem har i Rikets sal. Jag har förstått att dem inte tror på treenigheten vilket är den största skillnaden genom vår kristna bibel. Det finns ett flertal exempel som jag har lagt märke till som ser annorlunda ut i en kristen bibel och en Jehovas vittne, här är två exempel:

”Tror du inte att jag är i Fadern och Fadern i mig? De ord jag säger er, dem talar jag inte av mig själv; Fadern är i mig och utför sina gärningar”. Johannesevangeliet 14:10

Denna vers ser ut såhär i Jehovas vittnens bibel: ”Tror du inte att jag är i gemenskap med Fadern och Fadern i gemenskap med mig? De ord jag säger till er talar jag inte av egen ingivelse; utan Fadern som förblir i gemenskap med mig, han utför sina gärningar”.
”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud”. – Johannesevangeliet 1:1

I samma vers fast i Jehovas vittnens bibel står det såhär: ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud”.

Detta tycker jag är mycket intressant att man kan läsa igenom min egen bibel och sen deras uppfattning av bibeln. Genom detta har jag tydligare fått ett förstående för vad Jehovas vittnen tror på vilket i grund och botten är att Jesus inte är Gud.

Det jag kände till innan mitt besök var mest det Jehovas vittnen är mest igenkända för vilket är att dem knackar på hos folk för att berätta om deras tro. Dem vill föra vidare vad dem själva tror till andra människor och därför går dem runt hem till folk för att tala om vad dem har för livsåskådning. Nu har jag i alla fall fått lära mig lite mer och det är jag glad över.


1 kommentar:

  1. Flemingsberg
    tisdag 31 december 2013

    Hej igen Amanda!

    Nu är det dags att jag sätter igång först med att läsa och sedan med att kommenterar din tredje och sista rapport.

    Tredje rapporten har du ägnat åt besöket hos Jehovas vittnen i Tumbas Rikets sal.

    Du har börjat med en bra bakgrundsbeskrivning så visar att även om du betraktar dig som en religiös person och även om att du mycket väl känner till vart du hör hemma vill du veta mer om de andra trosuppfattningar och det är mycket bra tycker jag.

    Du beskriver huset och salen ni hamnade i på ett bra sätt. Barnen, deras fria liv i salen och mycket annat som skiljer Rikets sal och verksamheten där från de etablerade kyrkorna lockar din uppmärksamhet och det känns som mycket naturligt. Det ovanliga i inslagen fångarintresse.

    Självklart är du ovan vid begrepp som vittnen använder i dessa sammanhang. De pratar aldrig om präst, predikan och predikant. Dessa är begrepp som används inom de etablerade kyrkorna men inte i Rikets sal.

    Du har rätt när du jämför ett möte i Rikets sal med en eller annan lektion i skola: genomgång, frågor och svar och mycket repetition! Och en sak som vi ofta glömmer bort inom skolan och vi borde förbättra oss på: uppmuntran!

    Du beskriver företeelser med stor noggrannhet och precision och detta gör att det blir mycket intressant att följa din beskrivning och dina tankegångar.

    Dina eftertankar är mycket bra. Du tar upp ett par huvudskillnader mellan Jehovas vittnen och den etablerade kristendomen. Du redogör utan att du låter din egen tro utgöra ett oövervinnligt hinder för att vara någorlunda objektiv.

    Du har ett par fina bilder med i rapporten. Tyvärr kan jag inte se om bilderna är dina egna eller om de är tagna från annat sammanhang.

    Tack för en mycket bra rapport!

    Nader

    SvaraRadera